Forum

Planlægning af gulv og indretning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 23. marts 2011 kl. 20.41

Så har jeg endelig fået bestilt mit drivhus, og det endte med en udgave på 12 m2 drivhus, som jeg nu venter på bliver leveret. I mellemtiden funderer jeg over, hvilket gulv jeg skal vælge, og hvordan jeg skal indrette mit nye drivhus mest optimalt.

Jeg har læst en del om diverse løsninger - også herinde i forummet - og jeg er kommet frem til, at jeg nok gerne vil grave ud i ca. 50 cm dybde, så jeg også kan udnytte jordvarmen. Er der nogle af jer, der har erfaringer med denne løsning?

Jorden herovre er meget sandholdig, så det er ikke det største problem med dræn, men snarere et problem at holde nok vand i jorden i de forskellige bede. Derfor har jeg overvejet, at jeg nok gerne vil have fliser i det meste af drivhuset og så dyrke i krukker, kapilærkasser eller andre beholdere, hvor jeg kan komme mere humusrig jord i. Til gengæld vil jeg nok også have lidt vin eller humle, samt fx et ferskentræ i drivhuset, og jeg forestiller mig, at det skal plantes direkte i jorden. Er der nogle af jer, der har et bud på, hvor meget plads disse planter hver især har brug for rundt om stammen, inden jeg lægger fliser?

Derudover overvejer jeg, om disse planter skal stå i samme (lave) høje som gulvet, eller om jeg med fordel kan plante dem i jordniveau i beklædte bede.

Hvis nogle af jer har et bud på, hvordan jeg bedst får indrettet drivhuset sådan, hører jeg det meget gerne.

På forhånd mange tak for hjælpen!

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. marts 2011 kl. 21.01

Jeg undrer mig over dine spørgsmål ang.din indretning af drivhuset, nå du vil plante fersken og humle, da der jo kun vil være plads til humlen, den bliver op til 12-15 m. på friland.H.G.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. marts 2011 kl. 23.11

Hej Lola -

enig med H.G. - humle er nok ikke lige det bedste at sætte i sit drivhus, hvis man også vil dyrke andre ting!

Og måske skulle du vente med en fersken, til du har indrettet dig lidt mere? Eller måske dyrke en dværgfersken i en stor krukke, som du kan flytte på friland om sommeren.

Du kan godt have en vin, men du bør plante den, så roden går igennem et hul i soklen - prøv at søge lidt omkring det her på havenyt - der er masser af beskrivelser af, hvordan man kan gøre det.

Mht. at sænke gulvet, så kan jeg lige maile dig nogle billeder af, hvordan mit drivhus ser ud - det er sænket 30 cm i forhold til jordniveau. Primært for at give ekstra højde, men formentlig er det også en fordel i forhold til isolering, da jeg har en isoleret sokkel ned i 90 cm.

Men jeg vil nok foreslå, at du ikke lægger fliser og laver bede med det samme - du kan nå at få mange andre idéer til indretning igennem din første sæson med drivhuset!

mvh
Anja

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 24. marts 2011 kl. 5.48

OK, lyder ikke som om humlen er verdens bedste idé... :) Det var mere for også at give kæresten noget at komme i drivhuset efter, men den idé er hermed opgivet. Så kan han evt. hygge sig med vin i stedet.

Idéen med en dværgfersken lyder ikke helt tosset, Anja. Men kan den overvintre bare ved at stå i drivhuset, eller skal der gøres noget særligt for det?

Jeg vil meget gerne se, hvad du gjorde mht. at sænke dit drivhus Anja - og ja, det lyder helt klart som om du har fået nogle fordele mht. isolering, sådan som du har bygget dit. Men det er jo bare et plus at få med oveni!

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 24. marts 2011 kl. 6.14

Hej igen

Hvad ville I anbefale mht. borde og hylder? Udover det nævnte regner jeg med, at mit drivhus som udgangspunkt skal give mig mulighed for at dyrke en masse chili og tomater, samt nogle enkelte agurker. Derudover skal jeg også have plads til lidt pelargoner, og måske lidt salat, krydderurter o.lign. Og så skal jeg naturligvis både have mig et plantebord og et lille cafébord med to stole. Men hvad er der brug for af andre ting som hylder mv. - har I nogle gode bud på det?

Hilsen Lola

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. marts 2011 kl. 6.53

Jeg har ikke et plantebord i drivhuset - synes at det er spild af god drivhusplads...

Så det har jeg lavet uden for ved siden af drivhuset, hvor jeg også opbevarer alle mine potter og krukker, som efterhånden fylder ret meget. Jeg har købt en hyndeboks til potterne - utroligt, hvor meget man kan pakke sammen i sådan en!

Jeg har købt en ca. 60 cm bred hylde i hele drivhusets længde, hvor der er plads til løse plantebakker, som kan fjernes, når planterne nedenunder bliver højere end hylden.

Og jeg har købt et par hyldeknægte, som mine zinkbakker med chliier kan stå på, så jeg kan dyrke i flere højder... Og en galvaniseret værkstedsreol, som jeg har delt i to, så der også kan dyrkes i etager på den.

Og var også så naiv at tro, at der ville blive plads til et bord og stole derinde.... Det er kun lige i starten af sæsonen, og så går det galt! Mit bord står ganske vist derude nu - men med en drivhustunnel oven på, så ikke meget kaffebord over det.

Så nydeligt så det ud, da jeg lige havde fået lagt fliser:

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. marts 2011 kl. 12.43

L. Bentsen nogen har vist bundet dig en ammestuehistorie på ærmet hvis de har sagt at du kan udnytte jordvarme ved at grave dit drivhus ½ meter ned !
Selvfølgelig kan man grave huset ned, men du får ikke mere varme af den grund.
Til gengæld får du risiko for en mere våd bund i drivhuset. Nu skriver du godt nok, at jorden er sandjord, så vand er måske ikke så sandsynligt.
Jeg vil dog stadig påstå, at du får betydeligt mere ud af at bygge dit drivhus på en hævet sokkel, måske 30 cm. Og så isolere soklen udvendig, og helst et godt stykke ned under terræn. Specielt i forårssæsonen kan der ofte være frost i jorden som er med til at "æde" al forårsvarmen i drivhuset, især hvis det er nedgravet og uisoleret.
Med en velisoleret sokkel vil solen noget tidligere holde jorden frostfri og lidt opvarmet tidligt på året. Min jord i ca. 15 cm dybde har længe ligget imelle 5 og 10 varmegrader. (Målt med et inde/udetermometer med udeføleren fast nedgravet i drivhusetjorden). Ud over solen, så tilføres der jo konstant lidt varme fra undergrunden, men ikke i nogen størrelse der kan udnyttes medmindre man har isoleret lidt. Tilsvarende som de såkaldte vintermåtter som entreprenører m.fl. anvender for at holde f.eks. en mørtelbunke frostfri.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 5. juli 2011 kl. 10.06

L. Bentsen - hvad endte du med at beslutte dig for af planter?

Min svigerfar har et lille drivhus, hvor han har gravet en meter ud for at udnytte jordvarmen. Det fungerer ganske udemærket - selvom trappen er lige lovligt stejl! Han har blandt andet en overvintrende figen, som står frostfrit derinde. Så vidt jeg kan læse mig til er der i 1 meters dybde konstant 7 grader her i DK - det er naturligvis forudsat at man ikke fjerner den meter jord der ligger øverst ;) - men med en god sokkel og et velisoleret drivhus i øvrigt burde det vel være med at til at udligne temperaturudsving, så der om vinteren er lidt lunere og om sommeren lidt køligere.

Vi har tænkt os at bruge min svigerfars erfaringer når vi selv skal have et drivhus - og så kombinere det med en form for vandbeholder, der opsuger varme om dagen og afgiver det om natten - og derved også er med til at holde en stabil, frostfri temperatur. Den endelige plan ligger ikke klar endnu, men vi glæder os meget.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 5. juli 2011 kl. 14.46

Anja, tak for det flotte billede af drivhuset. Man kan da se, at der er styr på tingene og tak for det.

Kærlig hilsen Johan Præst.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 22. august 2011 kl. 14.04

Hej Anja,
jeg kan se på dit billede, at du både har planter i krukker ovenpå fliser og så faste bede. Er der fliser under bedene eller SKAL der være direkte adgang til jorden?
Jeg har selv et drivhus med fliser over det hele, men overvejer at skifte kapilærkasserne ud med faste bede - men skal jeg så tage fliserne op først??? Det vil jeg nemlig helst ikke ;-)
Hilsen Tina

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2011 kl. 14.50

Ja - der er direkte adgang til havejorden i bedene - ellers er der efter min mening ikke rigtigt noget formål med dem...

Jeg har de bedste erfaringer med at dyrke tomater i rigtig jord - de smager bedre og får ikke så let griffelråd, som når de dyrkes i krukker.

Så min holdning er selvfølgelig, at hvis det skal fungere bedst muligt, så skal fliserne fjernes, jorden løsnes så langt ned, som du kan komme til det (min er løsnet 40 cm under fliseniveau), og så skal der en god jord i bedene - ikke ren jord fra sække, men rigtig muldjord.

I det ene af mine bede har jeg brugt ret meget krukkejord fra planteskolen, og planterne der er ikke lige så flotte som dem, der gror i "rigtig" jord.

Du får sikkert flere løsningsmodeller - men dette er i hvert fald min!

Mvh
Anja

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 22. august 2011 kl. 15.54

Hej Anja,
er enig med dig i, at det er bedst med jordkontakt - men mit drivhus er hjemmebygget og jeg tror, at de lodrette fliser, der dækker siderne fra gulvniveau op til soklen (gulvet er gravet ud), står ovenpå gulvfliserne, men det må jeg se, når sæsonen er slut og jeg fjerner kapillærkasserne.
Hilsen Tina

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2011 kl. 16.48

OK - du må se, hvad du kan gøre... Måske kan den yderste fliserække blive der - håber at du finder en god løsning!

mvh
Anja

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 22. august 2011 kl. 18.11

Kære Lola, Anja og alle andre bidragydere.
Vedr. det med bede med rigtig jord under: Prøv at læse dette dokument, skrevet af en virkelig ekspert. Jeg fandt det lørdag aften, og blev yderst fascineret. Her stod mange fakta og tips, jeg aldrig havde hørt om.
God fornøjelse - kom evt. med en tilbagemelding.
www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/haven/tomater%20dyrkning.htm
Mvh
Houle Bækdal

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 22. august 2011 kl. 18.13

P.S. Jeg har rettet og formatteret dokumentet i Word. Det kan tilsendes som .pdf hvis man er interesseret.
Mvh
Houle

Nyt svar til emnet »Planlægning af gulv og indretning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Planlægning af gulv og indretning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider