Forum

Rovmider eller rovtæger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 5. april 2011 kl. 19.28

Jeg har gennem snart mange år sloges mod spindemider i mit drivhus. Jeg synes, at det er meget svært at holde en tilpas høj fugtighed til, at de mistrives, så resultatet er nærmest altid det modsatte: de stortrives.

Jeg har fosøgt med rovmider flere gange, men altid uden held, formentlig fordi jeg, som sagt, har problemer med luftfugtigheden.

Nu nærmer sæsonen for drivhusplanter sig igen. Inden den var helt slut sidste år, men var for sent at gøre noget som helst, faldt jeg over nogle omtaler på nettet af rovtæger. Det så ud til at disse smådyr har et blandet menukort, der indbefatter både trips, bladlus og spindemider (juhu), og at de ikke er så krævende m.h.t. luftfugtighed.

Jeg synes, det er sjældent, man ser rovtæger anbefalet mod spindemider, det er altid rovmiderne, der nævnes, selv om det lyder som om rovtægerne er mere alsidige. Er der nogen blandt jer, der har erfaringer med rovtæger? eller er det også bare penge ud af lommen ?

Hilsen fra
Eva

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2011 kl. 21.05

jeg brugte dem sidste år på anbefaling fra en drivhusgartner, og jeg havde ikke problemer med spindemider hele sæsonen.

Jeg kunne se, at der var nogle stykker, men de blev holdt nede, så de ikke fik lavet de store ulykker.

De anbefalede mig at sætte dem ud i juli måned, så de kunne tage et evt. angreb i opløbet, og det fungerede for mig.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 10. april 2011 kl. 10.08

Hej Anja

Tak for dit svar. Det lyder godt, hvis de kan holdes nogenlunde nede, så jeg tror også, at jeg vil kaste mig ud i rovtægerne i denne sæson.

Jeg læste for nylig, at basilikum, tagetes eller koriander plantet imellem planterne skulle holde soindemiderne væk. Det har jeg så sat (basilikum) mellem mine forspirede peberplanter, for bæsterne var allerede begyndt at vise sig, og det ser ud til at hjælpe, i hvert fald så længe basilikum og peberplante har samme højde. Hvordan det virker siden hen, vil vise sig, så er det nok tægerne, der skal tage over.

Hilsen fra
Eva Hall

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. april 2011 kl. 16.30

Du skal bare passe på ikke at købe dem for sent, for så kan de ikke følge med.

Når du planter i drivhus, er det nok en god idé at købe dem samtidigt, når du er angrebet allerede nu - det er jo ret tidligt på sæsonen!

Nyt svar til emnet »Rovmider eller rovtæger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Rovmider eller rovtæger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider