Forum

Fundament til drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 13.25

Vi skal til at have nyt drivhus, et Sirius fra OPJ, og det skal så gerne holde i mange år og give et godt udbytte.
Jeg vil gerne gøre det rigtig fra starten, og har ledt med lys og lygte på nettet efter konkrete råd fra fagfolk m.h.t. sokkel og isolering af samme.
Her på havenyt er der jo flere diskussioner ang. emnet, men også mange forskellige meninger og råd - man bliver næsten lidt rådvild af det.
Jeg forestiller mig at leje en mand med en rendegraver til at grave ud til soklen. Forestiller mig at gøre den 5 lecablokke høj 5 x 19 = 95 cm.
Og så isolere udvendigt med styropor-plader 50-100 mm tykke.
Hvordan får man lagt den første (nederste) række lecablokke? Lægges blokkene i våd beton? Er der mon et trick til at få dem præcist i water? Forestiller mig det er svært når det er så dybt? Hvor bred er rendegraverens skovl? Tænker ikke at den er så bred, at man kan stå dernede? Ellers var det jo noget nemmere.
Har talt med en tekniker hos OPJ, og han mente det var at skyde gråspurve med kanoner, at grave det hele ud, isolere (vandret) med styropor-plader og så støbe ovenpå (og sørge for hul = dræn i hjørnerne). Har nogen en mening om dette?
Modtager meget gerne råd fra erfarne folk. På forhånd tak

1 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 13.45

Og så glemte jeg selvfølgelig noget.
Som før skrevet har jeg læst de mange indlæg om emnet her på siden, bl.a. om sænket bund vs hævet hus på høj sokkel.
Jeg har faktisk tænkt mig at gøre begge dele.
Jeg kunne godt tænke mig ovenpå den isolerede lecabloksokkel at mure f. eks. 3 skifter med en pæn mursten, og så sætte drivhuset herpå. Men hvilken betydning har murstene for isoleringen af huset? Jeg er godt klar over, at det er næsten umuligt at gøre huset frostfrit ud at bruge en masse penge på at tilføre varme, men vil jo i alt fald nødigt gøre isoleringen dårligere end den kunne være blevet. Måske 50 mm styropor-plader på indersiden af murstene??

2 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. august 2011 kl. 14.07

Hej Houle
Det er al ære værd med din indstilling om at gøre det rigtigt fra begyndelsen.
Desværre er det jo mere fremherskende, at det skal være let og se dyrt ud.
M.h.t. at udgrave til fundament, så kan du få gravet med f.eks. en 40 eller 50 cm bred skovl. Regn med ca. 50 - 100 mm til et afretningslag grovbeton til at starte opmuring på. Afretningen klappes bare plan med en skovl. Når du så murer den første blok sørger du for at den er i samme plan hele vejen rundt. Det er tilstrækkeligt med et langt waterpas. (Det er jo ikke nogen altertavle). Rigtig god ide med udvendig styropor isolering. 50mm er fint men 100 mm er bedre, og du og dine planter vil glædes over det i mange år. Jeg har selv isoleret med 100mm plader udvendigt. så har jeg skåret nogle forholdsvist billige bitumen-tagplader til lodret afdækning mod vind og vejr, og først og fremmest imod solens UV-stråler, som ellers hurtigt vil nedbryde isoleringen.
Øverst har jeg klippet nogle zinkplader hos blikkenslageren, så er der lukket og isoleret - og det virker !
Hvis du murer nogle skifter teglsten øverst på fundamentet går jeg ud fra, at det er for udseendets skyld ? Og så får du jo en gedigen kuldebro som vil besværliggøre at holde frostfrit i drivhuset. Jeg har ladet isoleringen gå helt op til glasset.
Når du nu er i gang med "at gøre det rigtigt" og har hyret en med en gravemaskine har du så overvejet at udgrave en "kartoffelkælder" inde midt i drivhuset ? Jeg har bl.a. kartofler til hele vinteren, og div. planter og blomsterknolde i frostfri kælder hele vinteren. Også uden at drivhuset i øvrigt er opvarmet.
Rigtig meget held og lykke - det bli'r sikkert til mange dejlige afstressende timer.

3 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. august 2011 kl. 14.21

Nåh ja - man skal huske at svare på alle spørgsmålene. Ja du kan sagtens sætte de første blokke i den jordvåde afretningsbeton. (Ikke for meget vand i betonen, så svømmer det bare for dig)
Du kan bruge fundablokke til de nederste skifter, og så Lecablokke til ca. ½ meter under terræn.
Læg evt et par tynde armeringsjern imellem blokkene, bukket skartpt rundt i hjørnerne, så risikerer du ikke så let, at fundamentet revner, og de koster så lidt.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "at grave det hele ud og så isolere ovenpå . . . . " Du skal endelig ikke isolere i bunden af drivhuset, hvis det er det du mener. Der tilføres jo konstant lidt varme fra undergrunden, også om vinteren, så det vil da være synd at lukke af for det.
Når jeg lige får lidt mere tid, så skal jeg ta' et billede og vise et tip til hvordan man på en enkel måde kan lave trillebøreadgang ind i drivhuset når man har hævet soklen 30 cm. (Uden trin og ramper m.v.)

4 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 15.20

Hej Gert.
Tak fordi du tager dig tid til at svare så udførligt.
Ja det med murstene var for synets skyld. Du mener de udgør en kuldebro, selv om jeg isolerer dem indvendigt?
Hvad med den stålsokkel der følger med drivhuset? Skal jeg helt undlade at bruge den?
Glæder mig til billede og tip vedr. hævet sokkel
Mvh
Houle

5 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.53

Og Gert - forresten.
Hvilken størrelse eller rettere tykkelse bør man anvende?:
15x19x49 eller 10x19x49. Der er ret stor prisforskel

6 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. august 2011 kl. 0.50

Det er selvfølgelig bedre med indv. isolering end slet ingen. Jeg syntes bare det er "noget skrammel" med isolering inde i drivhuset, men det kan jo også dækkes med f.eks en tynd plade eller lign.
Tjah - stålsokkel. Dem jeg har set består jo også blot af et tyndpladeprofil, så skal det jo også isoleres. Jeg har selv monteret mit drivhus på trykimprægnerede (uha for et fy-ord på dette forum) og så skruet det hele fast med lange karmskruer ned i fundamentet, og nu har det da stået ret solidt i flere år og holdt til flere ret kraftige blæsevejr.
Du kan sagtens nøjes med 10 cm blokke, bare vær omhyggelig med opmuring. De skal jo ikke bære nogen særlig vægt.
Jeg vender tilbage med billeder lidt senere.

7 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. august 2011 kl. 0.51

Der skulle stå trykimprægnerede lægter.

8 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. august 2011 kl. 10.37

Hej Gert.
Jeg har været ved at kigge på styrolit plader (hedder de vist). De er sørme dyre, men er jo også beregnede til at kunne bære et betondæk. Findes der ikke billigere plader beregnet til lodret isolering?

9 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. august 2011 kl. 21.59

Hej igen Houle
Jamen du skal jo kun isolere 1 gang, og så glæde dig over det hver dag siden !
Det koster jo altid noget at gøre det rigtigt. Jeg tror at du kan finde en rimelig pris på isoleringsplader hvis du besøger en af de her "Hjem og Fisk-butikker". Og så skal du være opmærksom på, at styrolitplader findes i forskellige densiteter til forskellige formål, og dermed også til forskellige priser. Du har slet ikke brug for nogen trykstyrke, så køb du roligt det billigste du kan finde.
Og så får du lige et par billeder af min høje sokkel med trillebøreadgang, som jeg lovede dig. Du kan sikkert se princippet på billederne. Det tager mindre end 10 sekunder at lukke op for trillebøren.

10 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. august 2011 kl. 22.01

Høj sokkel billede 2

11 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. august 2011 kl. 22.01

Høj sokkel billede 3

12 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. august 2011 kl. 22.01

Høj sokkel billede 4

13 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. august 2011 kl. 22.02

Høj sokkel billede 5

14 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 22. august 2011 kl. 16.30

den sokkelåbning er ret smart. og den ide vil jeg tyvstjæle når mit store drivhus skal bygges til næste sommer.

15 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. august 2011 kl. 22.43

Hej Salina - du behøver nu ikke gøre dig til tyv for det. Du skal være velkommen til at bruge ideen, det er jo hele ideen med dette forum, at dele gode ideer og erfaringer m.v. Du kan gi' lyd fra dig igen hvis du savner yderligere detaljer til den tid.
PS efteråret er ellers en god tid for drivhusbyggeri, og så planlægge og glæde sig hele vinteren, og så i gang samtiodig med den første forårssol.
God fornøjelse med dit drivhus.

16 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 7.10

hehe ja og var det ikke fordi at dette er en "tudsegammel" grund der har fået lov til at forjungle sig ville jeg have været igang med det. Der er også plansøgning osv, da det ikke er et "lille" alm drivhus jeg er ude i at få bygget.

I år tester jeg med et "mini orangeri" dvs. vi bygger en grov mini udgave på den del den "kolde" del af orangeriet vil ende med at være når jeg får alle tilladelser osv. Derefter tester vi forskellige solvarme osv iløbet af denne vinter, ser hvilke de giver den mest stabile varme osv.

så det er nu godt nok at det "kun" er det lille der kommer op i år. Der kommer så nogle planter i jeg ikke ville blive hys (som min mand siger) over at de evt går tabt pga svigtende systemer osv.

Planen er at sætte 3-4 af mine kaffetræer, 2 advokadoer og en ananas kirsebær derud, de kommer så også til at får kunstigt lys allerede i år ganske som de ville få det i det store. Dette er tester 1 så at sige.

men igen din trillebørsindgang er ret så genial og ja den skal være der ;)

17 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 23. august 2011 kl. 8.44

Flot sokkel. Vil også kopiere ideen - dog vil jeg forlænge afslutningen så der dannes et sneglehegn - har rigtig mange dræbersnegle i min have og vil gøre ALT for at de ikke kommer i drivhuset også!
mvh Lone

18 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2011 kl. 15.46

Hej Lone -

mht. sneglene, så kan de også sagtens finde på at kravle op ad glasset og ind ad vinduerne, så måske skal der sneglehegn af en eller anden slags hele vejen rundt?

Jeg har ikke dræbersnegle, men støder da ind i mellem på en af dem med hus på vej ind...

mvh
Anja

19 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 18.25

Gid jeg havde bare en af de to... ja det lyder nok underligt. men her er der kun de små grå bæster uden hus og de er overalt. Jeg er ved at få fnidder af dem.

Men håber at en total oprydning / fældning / fjernelse af gamle træer / planter / jord osv. vil kunne skære kraftigt ned på de små slughalse, da jeg helt ikke vil begynde at bruge gifte af nogen art før alt andet er prøvet.

men en snglekant omkring hele drivhuset lyder bestemt som en god ide!

20 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 23. august 2011 kl. 23.30

Nu er vi vist ved at komme over i en anden kategori ? Men det har nu alligevel relevans i forhold til snakken om drivhussokkel m.v.
Jeg har også været velsignet med hundredevis af "De slimede" og har ofte tænkt på hvorfor vi egentlig mener at vi har mere ret til naturen end dem ? Og i øvrigt så er de nok lige så trætte af at skulle tåle os, som vi dem !
Men man må jo tilpasse sig, derfor også mit lille "Drivhustorv" med fliser udenfor drivhuset. Jeg har lagt mærke til at sneglene ikke er helt så begejstrede for at færdes på fliserne som på den fugtige jord. Og når man så fuger sine fliser med det der specielle fugesand man kan købe for en ublu pris i sit byggemarked, så hjælper det yderligere. Sandet er gjort mere basisk for at det så skulle være ukrudshæmmende, og det er min erfaring at det også er sneglehæmmende. Det kan tælles på en hånd det antal snegle jeg har set i og tæt ved mit drivhus på trods af at det ofte står helt åbent i sommertiden.
Måske jeg bare har været heldig - men jeg er så ikke blevet så snegle-hys at jeg har skullet ty til nervepiller og den slags.
Og for resten så har jeg også affundet mig med at jeg skal dele mine kirsebær og meget andet med fuglene også. De var her jo før jeg kom til. Og hvis de æder halvdelen af min avl, så sørger jeg da bare for at plantre dobbelt så meget som jeg skal bruge, så passer pengene !

21 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 24. august 2011 kl. 6.17

uhm... er nu ikke lige nået til nervepiller eller andet i den stil.

At fuglene smasker løs af bær og frugt er de velkomne til. Sneglenes plantetortur er jeg derimod ikke videre vild med. De fik fikset al min salat og selv en del af mine stakkels krydderurter...

Bare for at hoppe direkte retur til sokkelemnet:

Nu har der været bunker af træde med sokkelisolering.
Synes lidt at formeget viden også kan forvirre mere end godt er.

Hvad er jeres erfaring med isolering og med hvad?

22 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. august 2011 kl. 7.28

Bruger samme løsning som Gert - styrolitplader uden på soklen, og min drivhusjord frøs ikke sidste vinter, hvor det jo var lidt køligt...

23 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 24. august 2011 kl. 8.19

Hej Anja

jeg forestillede mig at lave samme zinkindækning til afslutning af soklen, men forlænge stykket der rager udover soklen. Hvis du ser på Gerts nærbillede af sokkelinddækningen afsluttes det med et lille buk i ca 30 grader vinkel fra soklen. Hvis den bliver forlænget med ca 5 cm, er der bygget sneglehegn ind og sneglene kan ikke komme op på glasset. Samme ved endestykket og den aftagelige indgang til huset. Den sidste udfordring består så i aldrig at bringe snegle ind med planterne.

Mvh Lone
PS Gert: jeg er på randen af pilleglasset! I år er køkkenhaven stort set afgnavet af de l... bæster.
mvh Lone

24 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 24. august 2011 kl. 8.55

Samme her... alt i min lille køkkenhave er mere eller mindre overgumlet, afgnavet og slimet!

men jeg har ikke dræbersnegle kun de små grålige uden hus på men hold fast der er muliarder af dem og ja lidt derfor jeg gerne ville bytte hehe de store er skida lettere at få fat på og smide af pokker til (jeg kan bare ikke koge dem eller klippe dem) Jeg så min mor gøre begge dele og ja indrømmet... jeg var ret så grøn i mit ansigt og måtte gå.

hmm.. der må da være noget dyr af en art der ville blive glad for dem eller?

25 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. august 2011 kl. 23.26

Et hul i jorden !

26 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. august 2011 kl. 23.27

Og så noget isolering og afdækning.

27 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. august 2011 kl. 23.28

Og en lægte ovenpå zinkafdækningen til at skrue drivhuset fast i.
Blot eksempler til inspiration.

28 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. august 2011 kl. 23.33

Som det måske kan ses på billeder, så har jeg bukket en drypkant på zinkafdækningen, og jeg har aldrig set en snegl på vej op ad sokkel eller drivhus. Jeg tror for resten heller ikke at de bryder sig om de sorte asfalttagplader som jeg har brugt til at beskytte den udvendige isolering.

29 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 26. august 2011 kl. 15.07

Hej Gert.
Hvor ser det flot ud. Vil gerne vide hvordan du har skruet bitumenpladerne fast på flamingoen?
Vores nye drivhus bliver leveret på mandag .. spændende.
Kunne godt tænke mig kort at kunne konsultere dig.
Vil du evt. skrive til min e-mail: houleb@gmail.com
På forhånd tak
Houle

30 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Jensen, 26. august 2011 kl. 20.05

Gert. Jeg er vildt imponeret over dit drivhus.
Hvilke dimensioner har din " kartoffelkælder"?

Jeg kan se du har hævet dit drivhus. Er der en grund til at du ikke har sænket gulvet?

mvh
Finn

31 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2011 kl. 20.35

Houle ( og Gert) -

måske I skulle skrive sammen her? Det er jo et relevant emne og interessant for kommende drivhusbyggere at have liggende her...

mvbh
Anja

32 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. august 2011 kl. 22.49

Houle - jeg har skruet bitumenpladerne fast til Lecablokkene (igennem isoleringen) med nogle lange karmskruer. Bare i overkanten for at hindre pladerne i at synke.
Du får min mailadresse, men som Anja skriver så kan vi også fortsætte vores drivhussnak her, så andre måske kan finde lidt inspiration.
Finn - du kan finde målene på min kartoffelkælder hvis du kigger i kategorien "Drivhuset" der finder du lidt mere om min kartoffelkælder. Ellers bare spørg videre.
Grunden til at jeg ikke har sænket gulvet i mit drivhus er først og fremmest for at undgå vandproblemer, men også for at få en nivaufri adgang til mig selv og min trillebøre. Sidstnævnte har nu ikke været en hyppig gæst - men muligheden er der jo.
Men jeg har hævet soklen ca 30 cm for at få lidt mere luft og højde til mine planter, og hvis ret skal være, så er mine jordbede efterhånden sunket så meget at jeg har fået 15 - 20 cm mere højde hvilket mine planter nyder godt af. Jeg dyrker det meste i plantesække som jeg smider direkte på jorden i al deres nøgenhed ! Det er fint for mig, og så er det billigt og let. Og mine blomsterbede udenfor drivhuset de nyder godt af plantesækkejorden efter sæsonen.

33 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 27. august 2011 kl. 20.41

Hej Gert og Anja. Ja da - vi fortsætter naturligvis med at skrive her

34 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 1. september 2011 kl. 11.27

Hej Gert

Jeg har to hurtige spørgsmål.

Hvilket blandingsforhold har du brugt til din "mure mørtel" til Lecablokkene.

Det ser ud til at der er hældning på zinkpladerne på ydersiden af huset? Har du skåret lecablokkene til på ydersiden?

35 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. september 2011 kl. 21.16

Hej igen Lasse. Det var sørme da et svært spørgsmål, det der med blandingsforholdet !
Jeg har købt færdig kalkmørtel og så blot blandet en slat cement i, altså sådan ca almindelig opmuringsmørtel. Det svarer nogenlunde til KC 50/50/750. Der er ingen grund til at lave det alt for stærkt, det eneste man får ud af det er bare revner i "murværket".
Det var altså opmuringsmørtelen, men hvis du der imod spurgte om pudsemørtelen brugt indvendig på soklen, så vil jeg slet ikke fortælle hvad jeg har brugt, for det er noget værre møg. Hvis jeg skulle pudse sokkel i dag ville jeg nok vælge at bruge en ren cementmørtel (Altså sand og cement) og så kaste det ud på Leca-blokkene for at få den bedste vedhæftning.
Men næste gang jeg laver noget tilsvarende så vil jeg bare kalke soklen indvendig, så bliver det pænt at se på, let at vedligeholde, og så falder skidtet da ikke af igen på grund af den konstante opfugtning. Ja ja, af skade bli'r man klog som man siger.

36 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 2. september 2011 kl. 12.43

Hej Gert, tak for svaret. Det kan da være at jeg skal nøjes med at kalke invendigt og kun pudse udvendigt.

Jeg havde faktisk også et andet spørgsmål vedr. dine zinkplader på ydersiden af huset. Jeg formoder at mit kommende hus bliver placeret midt på soklen, og vandet skal derfor kunne ledes væk fra soklen. Jeg vil dog gerne undgå at placere drivhuset på en rem af træ, enten direkte på soklen eller med et ekspanderende fugebånd (iden kommer vist fra en af dine tidligere indlæg),
Det ser ud til at der er hældning på dine zinkplader. Har du skåret lecablokkene til på ydersiden?

Mvh
Lasse

37 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. september 2011 kl. 15.24

Nåh ja, vi har nok hver vores opfattelse af hvad der er bedst for os. Jeg har nu monteret mit på en ramme af trykimprægnerede lægter, dels fordi det så er lettere at fastgøre det hele ned i fundamentet (med nogle tynde gevindstænger som klæbeankre), og dels for at den lille drypkant som mit drivhus er forsynet med på det vandrette bundprofil kan fungere efter hensigten. Jeg har ikke noget tætningsbånd imellem nogen steder. Har skønnet at det er ganske unødvendigt. (Det er kun boliger som efter det nye bugningsreglement skal være tryktætte"
Og med hensyn til faldet på min zinkinddækning så er de vandrette ovenpå selve lecablokkene og med fald på den del der rager ud over isoleringspladerne. Så svaret på dit spørgsmål er, at jeg har skåret lidt smig på overkantenm af isoleringen, det er så let som at pille sig i næsen, for det kan gøres med en franskbrødskniv. Hvis du kigger på mit "sokkelbillede" kan det vist lige anes.

38 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 3. september 2011 kl. 16.53

Kære alle bidragydere til denne streng, som jeg jo selv har startet.
Det nye drivhus er nu leveret, og ligger i kasser i garagen, undtagen kassen med glas. Den står i nedkørslen, og er simpelthen så tung, at den ikke kan flyttes, end ikke med 2 solide sækkevogne, og der er græs, så det er ikke lige sådan at bruge en palleløfter. Vi bliver nok nødt til at tage glassene ud af kassen et og et når vi engang skal bruge dem, ... suk. Ville gerne haft den ind i garagen.
Så er der det gamle drivhus. Det måler 2,10 x 2,90. Hvis I kender nogen der kunne være interesserede, må de få det for at hente det. Jeg vil ikke sætte en annonce i g&g eller dba, for ikke at få en invasion af alle mulige mennesker. Hør rundt i jeres bekendtskabskreds - ellers ryger det bare ud. Det skal stå samme sted, og vi har bare ikke plads andetsteds eller for den sags skyld energi til at flytte det. Håber det kunne gøre nytte hos nogen.
Vedlægger lige lidt billeder.
Mvh
Houle

39 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 3. september 2011 kl. 16.54

Det gamle drivhus. Billede 1

40 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 3. september 2011 kl. 16.55

Det gamle drivhus. Billede 2

41 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 3. september 2011 kl. 16.56

Mente naturligvis: Det nye skal stå samme sted som det gamle står nu.

42 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 3. september 2011 kl. 17.54

Og så hjælper det jo nok også til at fortælle, at drivhuset står i 8270 Højbjerg

43 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 5. september 2011 kl. 10.57

Houle - Nu må du endelig øse ud af dine erfaringer med fundamentet til drivhuset når du kommer videre.

44 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 5. september 2011 kl. 11.23

Houle - Har sirius drivhuset en drypkant i bundprofilen? Hvis den har, hvordan har du så planlagt at montere drivhuset på den murede sokkel/væg?

Jeg formoder at bestille enten et OPJ Uranus eller Juliana Compact plus i løbet af den næste måned. Begge disse huse har en drypkant i bundprofilen, dvs. at de ikke kan monteres direkte på soklen/væggen, medmindre de monteres på yderkanten af soklen/væggen. Dette kræver at soklen er 100% præcis, så drypkanten lige akkurat rager ud over soklen. Drivhuset kommer så til at flugte med ydersien af soklen. Alternativt skal drivhuset sættes på en trærem eller stål sokkel, hvilket jeg gerne vil undgå.

45 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 6. september 2011 kl. 8.38

Hej Lasse.
Ja - jeg skal nok dokumentere sokkelbyggeriet :-)

46 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Christensen, 13. september 2011 kl. 18.13

Hej Houle.

Jeg er meget interesseret i dit gamle drivhus, og vil kontakte dig på din mail.

Som forholdsvis nyudsprunget havemand, er det en fornøjelse at finde et forum som dette, få inspiration og læse alle de gode idéer og råd der bliver givet her.

Som research til en forhåbentlig kommende drivhus-drøm, læser jeg denne tråd, og sørme om ikke her bliver udbudt et fint lille drivhus...(smiley).

Indtil videre har jeg kun læst, da jeg ikke har haft noget konstruktivt at byde ind med.

Med venlige hilsner til Jer alle.
René

47 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 13. september 2011 kl. 18.23

Kære alle.
Ingen har henvendt sig, men til orientering ER det gamle drivhus afsat.
Mvh

48 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.37

Så er projektet i gang. Jeg lægger lige en række billeder, så den lille trofaste flok kan følge med. Først skulle 3 paller lecanødder flyttes ned bagest i haven - det var kun 5 tons

49 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.39

Ikke lecanødder, men lecablokke naturligvis. 72 stk. pr. palle

50 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.40

Her stod engang et lille drivhus. En helt ny nabo overtog det.

51 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.41

Hvad gør han dog ved min have ??? (rive hår ud)

52 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.42

Der leveres støbemix.

53 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.44

Nederste lag lecablokke sættes i grov beton. Her skal waterpasset 'slides'.

54 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.45

Så står den der sørme.

55 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.46

Så er den 'svummet' eller 'berappet' vælg selv fagudtryk ;-)

56 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 31. oktober 2011 kl. 18.48

Så har soklen fået overfrakke på. Her er vi nu. Mere følger. Faktisk var vi først færdige med isoleringen i går søndag.

57 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. november 2011 kl. 6.34

Hej igen Houle.
Det ser godt ud så vidt. Jeg er meget sikker på, at du kommer til at glæde dig i mange år over dit grundige forarbejde.
Jeg syntes at det ligner noget jeg har set før ? Måske vi skulle drikke en haveøl sammen en dag ?
Held og lykke med projektet.

58 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 4. november 2011 kl. 16.40

Hej Gert.
Godt at høre fra dig.
Ja, jeg kan jo godt spotte en god ide og følge den ;-)
Det lyder rigtig hyggeligt med en haveøl en dag, den er jeg med på. Hvor fik du zinken fra, og hvor meget kostede det?
Og tak
Mvh

59 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. november 2011 kl. 17.09

Min nabo er blikkenslager, så jeg har selv klippet og bukket zinkpladerne. Og for den sags skyld også loddet dem i hjørnesamlingerne. Det er derfor at der ikke er nærbilleder af lodningerne !
Når man gør det selv, så er der jo kun udgifter til materialer. Jeg kan ikke huske hvad zinken koster, men det er da til at overse.
Hvad vil du beklæde med uden på isoleringen ?
Mvh

60 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 4. november 2011 kl. 19.00

Hej igen Gert.
Jeg har nogle få eternitplader, og adgang til flere.
De er 60 cm brede, så jeg tænker mig at skrue dem på på langs for at holde musene ude. Det vil betyde, at de når ca. 45 cm ned under jordoverfladen. Tror du ikke det er nok?
Mvh

61 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. november 2011 kl. 7.56

Hej igen
Jo jeg tror ikke du får problemer med mus. Beklædningen er jo primært for at ikke isoleringen skal nedbrydes af solens UV-stråler, og så også for at beskytte mod aggressige lugejern og river m.v.
Jeg syntes ikke jeg kan få øje på hvor vandledningen er ? Eller satser du på selv at være "vandbærer" i løbet af sæsonen ?
Jeg tænkte på, at da jeg gravede ud for mit fundament m.v. så kunne jeg lige så godt fortsætte roderiet, og så gravede jeg både vand- og el-ledning ned imellem mit drivhus og mit lille hobbyværksted (og fyrrum). Det har jeg ikke fortrudt, nu kan mit drypvandingsanlæg sagtens være alene hejmme i 14 dage midt i sommersæsonen, hvor imod el-ledningen måske godt kan undværes, det er lidt mere luksus.
Vandledningen er et PEX-rør som bare er gravet ca. 60 cm ned i jorden (og altså ikke i det man regner som frostfri dybde for vandrør, som vist er 120 cm så vidt jeg husker) Og når vi så nærmer os tiden med nattefrost, så lukker jeg for vandet og blæser lige vandledningen tom med min kompressor. Så er det klart til at tage i brug igen til foråret.
Hvor langt regner du med at nå i år ? Har du hjælper til når huset skal rejses ?

62 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. november 2011 kl. 8.10

Nåh nej, nu kan jeg godt se, at det der med vandledningen vil være ret besværligt. Jeg kan se, at dit drivhus ligger allerbagest i haven, og ret lang fra jeres bolig.
Mvh Gert
(Hurra for nettets sattelitfotos ! det er jo en ren svir når man skal ha' styret sin nysgerrighed !)

63 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 6. november 2011 kl. 12.22

Hej Gert.
Som du kan se på billederne, er der skam ført både el og vand frem. De første (asbestfri) eternitplader er på plads, så nu kan vi snart begynde at fylde op.
Og nej. Jeg har desværre ikke en god og kompetent hjælper. Har gennem årene lavet meget forskelligt men min genbo, men han er blevet for gammel.
Mvh

64 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 6. november 2011 kl. 12.23

Lige et til

65 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. november 2011 kl. 13.19

Det bli'r da vildt luxuriøst ! Nu må du jo huske at kontakte vurderingemanden når du er færdig, så du kan få reguleret din vurdering, vi skal jo ha' nogen penge i den slunkne statskasse - Hi hi !

66 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. november 2011 kl. 14.47

Så er der bukket zink, og reglarne er skåret i smig på genboens rundsav, og derefter høvlet. Profilen ser ud til at passe fint.

67 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. november 2011 kl. 14.51

Profilen skal hele vejen rundt. Vi skruer den ned i Lecablokkene med 15 cm lange selvskærende skruer.

68 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. november 2011 kl. 14.55

Nogen gange sker der små mirakler, og man får hjælp, hvor man mindst venter det. Den kloge og flittige bidragsyder her på siden, Gert O. Johansen og jeg fandt ud af, at vi kun bor ca. 10 min. kørsel fra hinanden. Gert meldte sig på banen til at hjælpe mig, og gudskelov for det. Jeg havde aldrig fået de zinkhjørner til at passe uden hans hjælp. Tak Gert.

69 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. november 2011 kl. 14.57

Det er hundesvært at lodde sådan nogle zinkplader, men faktisk synes vi selv, at vi blev helt gode til det til sidst.

70 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. november 2011 kl. 14.58

To inddækkere - svært tilfredse med sig selv ;-)

71 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 20. november 2011 kl. 15.09

Beklager det sidste billede. Det skulle have været dette her. Man kan vist ikke trække et indlæg (med eller uden billede) tilbage efter man har sendt det??

72 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. november 2011 kl. 15.15

Herligt billede - og superflot arbejde!

En skam at jeg ikke kendte jer, da mit drivhus blev sat op... Det er ikke et meget smukt stykke arbejde, entreprenøren fik lavet lige der, desværre.

73 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 2. december 2011 kl. 21.11

Lørdag d. 2. december 2011.
Siderne samles

74 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 2. december 2011 kl. 21.12

Og sættes sammen

75 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 2. december 2011 kl. 21.12

Det bliver vist rigtig godt

76 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 3. december 2011 kl. 23.51

Det ser rigtig godt ud og dejligt med en god nabo lige i nærheden! Glæder mig til at se det helt færdigt - så flere billeder - tak :-)

77 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. december 2011 kl. 8.04

Og herligt, at du får det færdigt nu - så er det jo klar til brug, når det engang bliver forår!

Mit blev i sin tid ikke færdigt før sidst i april, så den første sæson blev noget amputeret...

78 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 4. december 2011 kl. 17.12

Hej Lone.
Ja - det må siges at være ret fantastisk med så kompetent en hjælper (hmm - det er vist mig der er hjælperen ;-))
Og ja - jeg skal nok dokumentere med mange billeder.
Glæder mig til at lægge et ind af Gert og migselv til foråret, når vi sidder og nyder en øl i det dejlige drivhus.
KH
Houle

79 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 4. december 2011 kl. 17.15

Hej Anja.
Ja - det er jo netop taktikken. Jeg skøjter rundt i det rene søle derinde, og stigernes ben synker ned.
Ikke desto mindre har jeg været derude i 4 timer i dag, for at skrue de sidste stivere og beslag på - så vi - forhåbentlig kan få glas i næste weekend. Det vil være en supermilepæl.
Så kan jeg i vinter stille og roligt gå og grave kælder og lægge belægning på, så det hele er klart til foråret.
Om det lykkes - nu må vi se.
KH
Houle

80 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. januar 2012 kl. 10.25

Nåh - siden Houle nu ikke kommer ud af busken med gode råd til drivhusbyggere, så vil jeg da lige lægge et tip til de der påtænker at bygge Sirius fra OPJ (Dem med de sat... genstridige gummilister).
Inden i knækker alle neglene og brækker fingrene, så kig lige engang her:
Snak med din lokale VVS/blikkenslager og hør om du ikke kan låne hans falstang (Den han bruger til at klemme false på blikarbejde) Den gør underværker når gummilisterne skal klemmes på plads.

81 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 16.59

Nu har jeg endelig efter vinterpausen været i det nye drivhus, og begyndt arbejdet med at indrette det.
Jeg har jo også lovet at berette om hele processen.
Jeg vil sige, at når det først sidder der, så er det flot, men .........
Som Gert også antyder, de der gummilister - for nu at sige det lige ud - det er et rent helvede at få dem i.
Som billederne viser, har vi måttet ty til flere små tricks for at få det til at lykkes.
Trækiler er en stor hjælp, både til at tvinge ruden til siden, men også til at skubbe listerne på plads. Og så var sidste udvej og hjælp den falstang, som Gert lånte af sin nabo.
(Vist uden at han vidste det ??? eller hvad Gert ;-)
Nå nu står det der altså - og hold da op hvor jeg glæder mig til at få det indrettet. Som man kan se er jeg i dag så småt begyndt.

82 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.01

Hvor vi dog bøvlede med de s..... lister. Godt jeg havde Gert og hans ro og tålmodighed

83 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.03

Og så var det der sørme.

84 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.09

Det har været et stort arbejde, men resultatet er også nydeligt.

85 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.11

Her ligger belægningen klar. Indkøbt billigt gennem Gul & Gratis.

86 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.12

Der skal være bede i begge sider. Mod solen, her, med Agurk og chilli. Fra solen i den anden side til tomater.

87 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.15

De første beboere. Selvpodede frugttræer.
Gert og jeg var på podekursus sidste lørdag.
Jeg fik lavet 2 æbletræer: Aroma og Rød Vinter Pigeon
Og 3 pæretræer: Grev Moltke, Clara Friis og André des Portes

88 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.16

Jeg er begyndt at grave ud til kartoffelkælder

89 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.18

Og så har jeg fæstnet vand og el ledningerne til ydersiden v. hj. a. 'de forhåndenværende søms princip'.
Patentbånd med cykelslange om.
Så vidt så godt for i dag.
Mere følger.
Mange forårshilsner fra
Houle

90 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 10. marts 2012 kl. 17.18

Lige et nærbillede

91 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. marts 2012 kl. 17.29

Tak for kigget og en yderst inspirerende tråd! ;-) Jeg har støbt sokkel og opsat drivhus to gange hvor jeg af erfaring har lært at det betaler sig at være grundig med soklen.

Og forsikringen dækker jo også hvis soklen er støbt ;-)

92 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2012 kl. 18.16

Det kommer an på forsikringsselskabet - nok værd at undersøge nærmere.

Det er blevet superflot!

93 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 12.56

Så har vi været i gang igen. Heldigvis havde jeg min voksne søn til at hjælpe mig i går, og så giver det jo lige ekstra energi, når vejret i den grad er med.
Bedene i siderne er afgrænset af lodrette fliser. Der kommer så sand ind i midten

94 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 12.57

Sandet stampes og rettes af

95 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 12.58

Så starter vi med belægningen

96 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 12.59

Det bliver da vist helt pænt.

97 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 13.00

Utroligt hvad man kan nå på sådan en solrig lørdag, når man er to om det.

98 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2012 kl. 13.10

Jamen det ser jo herligt ud :) Og der er lige plads til en af de vigtige drivhusfunktioner...

Skal dine bede være i fliseniveau, eller kommer der kanter på dem? Jeg tror, at det vil være lidt svært at holde jorden på plads, hvis der ikke er en smule kant...

99 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 17.12

Lige præcis Anja. Hvad enten det nu er kaffe, the eller eventuelt en enkelt svalepilsner fra kartoffelkælderen.
Ærligt - jeg aner ikke hvad du snakker om i afsnit 2????
Mvh
Houle

100 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2012 kl. 18.35

hæ hæ - jeg forstod fint, hvad jeg mente....

Det er jordniveauet i bedene, jeg taler om - jeg forestiller mig bare, at der fiser en masse jord ud på fliserne, hvis bedet har samme niveau som dem :)

101 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 20.38

He he - det forstod jeg ikke lige. Nej da. Jeg forestiller mig at bedene er ca 5 cm lavere end fliseniveauet.

102 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 25. marts 2012 kl. 20.40

Der er forhåbentlig ingen, der er så dumme at fylde bedene op, så de er højere en belægningen.

103 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2012 kl. 22.25

Jo - hvis man har en kant om dem, som jeg f.eks. har - det var vist det, jeg prøvede at sige :)

104 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 26. marts 2012 kl. 21.10

Jeg har meget li de samme sten - Pedersen blødstrøgne sten, ludgule og kubrændt ;-)
Jeg har dog lagt dem intet lidt andet mønster..

Det ser bare fint ud;-)

105 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 27. marts 2012 kl. 20.51

Hej Lise.
Vi har et dejlig 50 m2 stor terrasse med netop Pedersen blødstrøgne sten - ligesom på Århus Universitet. Men huha den var dyr. Den er netop lagt i sildebensmønster, da stenenes mål kunne gå an til det.
Til drivhuset har jeg bare købt nogle billige mursten over nettet, jeg havde ikke helt 'lyst' - sagde han og gned tommel og pege mod hinanden - til de pragtfulde hårdtbrændte sten i drivhuset.
Disse sten er 23 x 10,5 så det er ikke muligt at lægge dem i sildeben.
Jeg synes de er ok og har kun givet 1.100 for 10 m2.
Terrassen kostede 20.000 for 50 m2.
Ind imellem må man nøjes lidt, og det er også helt ok. Til gengæld har vi fået et stort flot drivhus.
Tak for dine fine kommentarer.
Mvh
Houle

106 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 18.31

Så er vi endelig færdige med de større ting i drivhuset.
Huset står der. Bedene er forberedt. Belægningen er på plads, og ikke mindst - der er lagt strøm og el ind.
Her kommer lige lidt billeder.

107 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 18.32

Det er godt af have en voksen søn, der kan tage fat.

108 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 18.49

Belægningen er næsten færdig

109 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 18.50

Så er belægningen færdig

110 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 18.52

Et styk kombineret kartoffel- og ølkælder

111 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 18.52

Med lem - i sibirisk lærk.

112 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 23. april 2012 kl. 19.18

Har du da kønsbestemt kælderen ?

113 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2012 kl. 19.43

hæ hæ.....

114 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. april 2012 kl. 20.55

Ja - jeg tænkte jo nok, at en eller anden nok skulle få noget ud af den bemærkning. Og hvorfor ikke Gert ;-)

115 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. april 2012 kl. 5.27

Jeg kunne bare ik' la' være !
Men det ser i øvrigt rigtig flot ud - nu må ham din hjælpsomme søn da også være selskrevet til "en kælderkold i drivhuset".
Og når det så i løbet af ikke ret lang tid også grønnes der ude, så ender det vel med at i flytter derud ?
PS hvordan går det med podningerne ?

116 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 6. maj 2012 kl. 19.12

Kære alle.
Tja - så er bededagsferien gået. Jeg har brugt den på at lave en højbed i forbindelse med drivhuset. Der skal være krydderurter i den brede del til venstre for drivhuset og i den smalle del bagved, er der sat kartofler.
Her er lidt billeder.

117 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 6. maj 2012 kl. 19.13

Læg lige mærke til mine Frieslander tidlige kartofler i potter i hjørnet :-)

118 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2012 kl. 19.44

Go' idé - det ser superflot ud!

119 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 14. maj 2013 kl. 12.56

Houle> Det ser rigtig lækkert ud, jeg skal også igang med belægning i mit nye drivhus, og har overvejet mursten, men der er flere som siger det ikke holder med alm mursten som belægning da de vil frostspringe... hvordan ser dine ud den hårde vinter??

120 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 14. maj 2013 kl. 13.12

Hej Frederik.
Altså hvis du har isolering på ydersiden ligesom jeg, tror jeg at det er til at holde jorden frostfri inde i drivhuset.
Min belægning ser fin ud efter vinteren.
Mvh
Houle

121 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 14. maj 2013 kl. 14.15

Hej Houle
Ok jeg har kun 5 cm isolering så det er tvivlsomt om jeg kan holde det frostfrit... tror sku jeg tager chancen og lægger alm mursten:-)

122 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 14. maj 2013 kl. 18.09

Hej Frederik.
Det kan jeg da godt forstå. Jeg ville gøre det samme.
Vore huses mursten får da også frost? ... eller?
Det skal nok blive flot.
Til info har Gert også bare almindelige mursten som belægning.
Held og lykke med projektet.
Mvh
Houle

123 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tania Palmer, 21. maj 2013 kl. 9.42

Sikke en god tråd. Jeg sidder her som første gangs drivhus eger, og har netop fået gravet ud til mit nye 11,5 m2 drivhus. Jeg har dog ikke tænkt på det med en muret sokkel, jeg har "bare" fået lagt stabil, så skal der afretter grus, og til sidst skal der hjertingssten over det hele i drivhuset, da jeg ikke ønsker bede i drivhuset, ( min ryg er meget dårlig ) så jeg nøjes med kasser og evt. et højbed. og en masse krukker med blomster.
men det med den lille kælder er en rigtig smart detalje, hvor dyb skal jeg grave den ?.
Igen mange tak for alle jeres gode råd, det er guld værd for os, der er helt nye :-) Og Gert, hvis du kommer forbi sjælland / Hårlev, er du mere end velkommen til, at hjælpe med at sætte det op i næste weekend, Og Houle: du er lige ledes velkommen, og jeg giver gerne kolde øl :-)

124 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. maj 2013 kl. 19.08

Hvad siger du Houle ? Hvis nu Tania havde valgt at bosætte sig her i nærheden, så skulle vi vel let ha' klaret de kolde haveøl (og drivhuset s'følg'lig)
Jeg håber at du bli'r glad for dit drivhus Tania. Det burde være en menneskeret at ha' et drivhus.

125 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 21. maj 2013 kl. 21.01

Hej Tania (og Gert)
Ja - det er jo lidt langt at køre for en kølig.
Tania - jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med dit drivhus.
Mvh
Houle

126 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tania Palmer, 22. maj 2013 kl. 6.08

Jeg glæder mig også meget til det endeligt er kommet op :-)
Og tak til jer begge to

127 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 22. maj 2013 kl. 8.37

hej Houle (og andre:-))
Lige et tillægsspøtgsmål til belægningen.. Hvordan har du stampet grusset i drivhuset? jeg har lagt ca 10cm stabil og skal have yderligere 3 cm grus til at rette af i, men er ikke så vild med tanken om at skulle have en stor pladevibrator derind... er bange for den vil ødelægge fundament mv...

128 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tania Palmer, 22. maj 2013 kl. 10.51

Hej Frederik.
Jeg har valgt at lave hele " grunden " først, altså at få lagt sten, og derefter får jeg sat sokkel og selve huset på. Jeg har ikke gået hele vejen og som Gert og Houle, med fundament, indlægning af vand og strøm. men får som sagt "bare" lagt et godt stabilt underlag, og så sat hus inkl sokkel direkte ovenpå.

Og mht. mængde af stabil og grus vil jeg tro, at det kommet til at passe meget godt med det jeg også skal bruge.

Hvad med jer andre... er der nogen af jer, der har lavet det på en hel tredje måde ?

129 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 22. maj 2013 kl. 11.14

Hej Tania
Ja det er også en god løsning. Men jeg har fundament så hvis jeg skulle grave ud til det efter jeg havde lagt sten tror jeg de ville blive noget rod:-)

130 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tania Palmer, 23. maj 2013 kl. 5.20

Frederik - ja det ville nok blive lidt besværligt :-)

131 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 23. maj 2013 kl. 9.26

Jeg har brugt den nemme løsning , lagt gå fliserne direkte oven på den plane løse jord , og der har de ligget i 30 år uden problemer , grus behøver man ikke når fliserne ligger beskyttet mod vejr og vind, så at sige indendørs.......

Peter A.

132 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 21. februar 2015 kl. 20.54

Prøver lige at vække denne gamle tråd igen :-)
Jeg går rundt med en masse overvejelser om leca sokkel/væg til et drivhus, samt fastgørelsen af drivhuset der på.
I indlæg 67 skriver Houle at remmen bare er skruet fast med lange skruer i lecaen, kan det holde ? Har i nogle erfaringer ?

Hilsen Anders

133 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2015 kl. 22.55

Mit drivhus har et 90 cm dyb lecafundament, som drivhussoklen er skruet fast på - det ser ud til at fungere perfekt, nu hvor drivhuset har stået i snart 5 år :)

134 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. februar 2015 kl. 8.49

Anders du kan bruge nogle lange karmskruer som kan købes i dit lokale byggemarked.
Jeg har selv brugt nogle tynde gevindstænger, som jeg har "limet" fast i borede huller. (Det kaldes også for klæbeankre) og indtil videre har det holdt til adskillige stormvejr på en udsat bakketop.

135 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. februar 2015 kl. 9.10

Nu har det jo i øvrigt været forår flere gange siden Houle skrev indlæg nr. 78. Men jeg savner da stadig det billede han lovede os ? ? ?

136 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 22. februar 2015 kl. 9.39

Hej Gert, tak for dit svar.
Jeg tror det ender med en rem af træ ovenpå leca mur, og så lange gevindstænger limet ned i leca, jeg har dog fundet 18 cm lange karmskruer, så måske en kombi ?
På udvendig side af trærem vil jeg sætte alu inddækning på så den er beskyttet, dog ind til videre uden isolering som i har lavet.
Den kan jo altid isoleres efterfølgende, hvis der bliver tid og brug for det :-)

137 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 28. februar 2015 kl. 21.23

Hejsa. Jeg kunne også godt tænke mig lidt råd og vejlednin, på trods af jeg netop lige har læst alle indlæggene :)

Jeg er en ung kvinde på 27 somre som er uddannet laborant og har derfor absolut ingen håndværksmæssig erfaring.

Jeg har netop købt et sirius drivhus, som houle har sat op tidligere i tråden.

Jeg har desværre nok ikke mulighed for at leje en rendegraver, eller hva man nu bruger, så ska grave det hele i hånden.

Jeg har brug for hjælp til at udregne trin for trin hvordan jeg laver fundamentet.
Jeg tænker at prøve at måle udenoms arealet op, men hvordan? og så grave en rende i et spadestiks dybde og bredde.
Så ville jeg samle sokkelen, støbe ned i renden, men med hvad? Og så sætte sokkelen ned i, mens det stadig er vådt. Ka det lade sig gøre eller?

Jeg tror ikke jeg har interesse i at bevæge mig ud i det med de der blokke og mure dem osv :s

138 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2015 kl. 8.52

Hej Line

Coop her en guide her:
webshop.coop.dk/universer/haveliv/videnom/guider/saadan+samler+du+dit+drivhus

Ud fra din beskrivelse af din adgang til hjælp m.m. vil jeg anbefale dig at stille huset på et punktfundament. Det kræver kun indkøb af 6 punktfundamenter, at du har en spade, en tommestok/ et målebånd og så et waterpas.

Husk at spørge dit forsikringsselskab om deres krav til fundament, hvis du vil have det omfattet af dine forsikringer. Mit forsikringsselskab kræver støbt sokkel og det var der også på det drivhus der blæste væk i orkanen i 1999, men ikke på mit nuværende drivhus, der er hjemmelavet og står på punktfundamenter.

139 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 1. marts 2015 kl. 9.32

Hej Line,
Det er en fantastisk tråd som jeg har fået meget inspiration fra.
Før du går igang skal du gøre op om du vil have fliser i drivhuset. Du skal også gøre op med dig selv, om du vil have en forhøjet sidehøjde/sokkel.

Her er nogle løsninger baseret på mine erfaringer:
1) den lette: find et plant stykke af haven hvor drivhuset kan stå. Så planer du jorden ud, og sætter drivhuset på jorden. Den løsning kan jeg ikke anbefale, da jorden sætter sig, og drivhuset vil vride sig med knækkede glas som resultat. (har prøvet)
2) den simple: Stil drivhuset på 4-6 punkter som alle er i vater. Sørg for at punkterne er så tæt på jorden som muligt, så vind og mus ikke kan komme ind. (selvom du gør dig umage, så kommer der mus ind- bare spørg min kat)
3) den fine: grav hele arealet i et spadestiks dybde. Læg grus, og fliser. Sæt soklen fast i fugerne med "kryds-vinkeljern". Det har holdt de sidste par storme. Den kan jeg anbefale hvis du gerne vil have fliser. Du kan evt. tage nogle af fliserne op hvis vil dyrke i jorden.
4) den nørdede: Grav "langt" ned. Langs kanten hvor drivhuset skal stå, placere du blokke/fliser så højt, som du har lyst. (jeg har 6 stift havefliser= 30cm) Men det SKAL være i vater. Soklen skruer du fast i blokkene/fliserneDet er super fint da det giver en stor sidehøjde. Men det kræver meget grave arbejde. Til gengæld er det det værd, så hvis du kan give dine naboer en gratis blodprøve??

Håber det gav lidt inspiration.

140 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 1. marts 2015 kl. 10.27

Tom det er en super god guide. Er bare i tvivl om det kun er ved de der stykker jern der går ned i jorden, som jeg ska støbe? Resten af drivhuset, hviler det bare på jorden? Min have er ret våd i vinterhalvåret, så der ligger en mindre sø. Jeg tænker dog det er godt for jorden inde i drivhuset? Jeg vil plante direkte i drivhusjorden og måske til næste år lægge fliser.

141 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 1. marts 2015 kl. 10.29

Jeg ved ikke rigtig om jeg ønsker hævet sokkel. Er i tvivl om hvordan jeg gør det. Tænker bare at grave lidt ekstra jord ud?

142 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2015 kl. 10.48

Line, ja i guiden er det kun på punktfundamenterne, at drivhuset hviler og det er kun her der støbes. Resten af fundamentet skal bare være få cm nede i jorden, så det ikke blæser ind.

Klogt at dyrke i bede i jorden - rigtig god fornøjelse :)

143 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. marts 2015 kl. 13.29

Nu er det drivhus som Line har købt jo ikke bare et rektangulært hus. Så vidt jeg kan se, så skal der da bruges minimum 8, og måske endda flere punktfundamenter hvis det skal stå stabilt.
Line kan du ikke finde nogen i din nærhed, som ka' gi' dig en hånd med ? Det er jo super, at du selv har mod på at gå i gang med projektet, men det er lige så ærgerligt hvis du kommer til at lave noget, som senere giver dig problemer.
Fundamentets stabilitet skal jo, ud over at bære huset, også sikre at det ikke sætter sig (f.eks. synker lidt i et hjørne o.s.v.) Især når det er med "hele glassider".
Jeg håber at det lykkes godt for dig, uanset hvad løsning du nu vælger. Og klø endelig på, foråret er lige om hjørnet !

144 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2015 kl. 17.05

Gert, det har du fuldstændig ret i - Coop´s guide gælder naturligvis for et rektangulært drivhus. Der skal et punktfundament i hvert hjørne og de skal ned i frostfrit (90 cm). De sætter sig ikke.

Og du har også ret i, at det altid er rart med nogle erfarne folk til at hjælpe, men det var mit indtryk, at Line ikke havde dén mulighed og skal man prøve selv, som jo også kan være givende, så er punktfundamenter en overkommelig og stabil løsning.

Skal det være super, duper, luksus kvalitet, ja så er opskriften jo længere oppe i tråden!

145 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. marts 2015 kl. 17.19

Jeg prøver nu ikke at snakke for ikke at benytte punktfundamenter. Men hvis man alligevel skal i gang med mange punktfundamenter (et i hvert hjørne, og vel også et enkelt midt på alle lange sider hvis det skal være godt) så er det nok et spørgsmål om hvor meget der er sparet i forhold til at lave et rigtigt fundament.
Og om Line evt. kan lokke nogle husarer til som hjælpere, det ved vi vel ikke ? For sådan en sød pige, er det vel et spørgsmål om at blinke lidt med øjnene og se lidt hjælpeløs ud, mon så ikke der dukker en skovl og en betonblander op ? Ja og så hjælper selvfølgelig lidt kaffe og måske en arbejdsbajer?

146 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. marts 2015 kl. 17.31

----------- OPFORDRING ------------

Nu har vi jo her i tråden efterhånden stiftet bekendtskab med adskillige drivhusprojekter, stor og små. Så kunne det jo være sjovt hen ad vejen også at se nogen billeder af hvad der er kommet ud af det - Så fat kameraet eller den uundværlige mobil, og lad os se nogen billeder.

147 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 1. marts 2015 kl. 21.36

Jeg ska nok tage billeder undervejs. Altså jeg har en kæreste. Men han har en diskudiskusprolaps og kan derfor ikke hjælpe til. Jeg er vandt til at få hjælp af mine fætre hvis der er noget, min kæreste har altid været vandt til at klare det hele selv. Vi har dog flyttet i dag og han erkendte i går at han nok var nødt til at ta imod hjælp, så to af mine fætre fik lov ;) jeg håber derfor på han også accepterer at vi nok os får brug for hjælp til sokkelen, da der vidst er 8 eller 10 metaldimser, som skal ned i jorden og da det jo ska stå i vatter ka jeg godt se vi får brug for flere end kun mig ;)

Hvor lang tid går der fra sokkelen er støbt fast, til vi ka samle siderne af drivhuset og sætte glas i?

Jeg påtænker at grave hele fundamentet ud i et spadestiks dybde. Så vil jeg, der hvor dimserne ska i jorden, grave dybere med sådan en som snor sig. Jeg tænker så at støbe i hullerne og et knapt så dybt lag der hvor bunden af sokkelen ellers er. Gir der mening?

Men hvordan får jeg mit cement (eller hva jeg nu ska bruge) til at blive hvor jeg vil ha det?

148 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. marts 2015 kl. 8.56

Kære Line, jeg er sikker på, at du er dygtig til mange andre ting, men med al respekt så tror jeg at du bør ha' lidt hjælp til dit projekt.
Det er synd, at din kæreste er groundet for en tid, og at han ikke magter det hårde arbejde med hans dårlige ryg.
Der er jo flere ting der skal laves/tages højde for når du skal gøre klar til drivhuset.
Du skriver bl.a. at, din have er meget våd i vintertiden. Så kan jeg regne ud, at det ikke er det rene sandjord du skal fundere på.
Når det fryser hårdt om vinteren, så sker der ofte en frosthævning af jorden, og det er derfor man taler om at fundere "i frostfri dybde" (normalt 90 cm) i modsat fald risikerer man, især ved meget vandholdig jord, at frosthævningen kan trykke drivhuset skævt, og i værste fald få glassene til at revne.
Så et støbt fundament i et enkelt spadestiks dybde vil formentlig revne. Så er det bedre kun at bruge punktfundamenter.
Du får, uanset hvad løsning du vælger, brug for først at lave en ret nøjagtig "afsætning" af dit drivhus efter de mål der følger med opsætningsvejledningen, ellers får du det ikke til at stå ordentligt. Afsætningen laves lettest ved at placere nogle træpæle i jorden (lidt udenfor hvor drivhuset skal stå) og så trække noget mursnor, som angiver yderside af det færdige fundament. (Prøv at se lidt tidligere i tråden. Der er billeder af Houles afsætning med snore)
Det er en stor mundfuld for en pige som mere er vant til at håndtere reagensglas og kuglepen. Men jeg har stor respekt for dit gå-på mod. Du må se at fyre lidt op under fætrene igen.

149 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 3. marts 2015 kl. 9.27

Mange tak Gert O. Så vil jeg lave punktfundamemt, da jeg ikke tror hverken jeg eller mine fætre har kræfter til at grave næsten en meter ned ;)

Så med punktfundamemt, er jeg klar på det med pælene og snorene. Anbefaler du jeg venter til jeg får sokkelen leveret, så jeg samler den og evt afmærket græsset med noget sprayfarve og så sætter pæle og snor derefter?

Og med punktfundamemtet. Ska resten af drivhuset så hvile på jorden?

150 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. marts 2015 kl. 16.30

Det vil nok være mere sikkert, at måle og afmærke fundamentsplaceringer efter samle- og monteringsanvisningen fra leverandøren.
Jeg ved ikke hvad der anbefales mht. at "lukke under" drivhuset. Men en eller anden lukning bliver da nødvendig, ellers bliver det jo blæsevejr inde i huset.

151 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bruhn Kyhnæb, 6. marts 2015 kl. 13.51

Halløj!

Jeg har læst hele indlægget med stor interesse!

Er selv ved at anskaffe mig et nyt drivhus da mit gamle 9,9 kvm bukkede under for den første storm i oktober 2013.
Jeg har fundet ud af at Vitavias Sirius orangeri på 13 kvm næsten passer på det allerede eksisterende støbte fundament - det er blot sidebygningen der skal støbes til!

Så langt så godt - men jeg har tænkt på om der er en bedre løsning end at bruge det medfølgende stål-fundament til at forankre huset på leca-blokkene?? Og i givet fald hvordan??

Huset står desværre et sted hvor vinden kan hærge - og belært af erfaring vil jeg få opsat noget hegn (levende måske) til at tage de værste vindstød!

Gode ideer modtages med kys-hånd - vil så nødigt miste endnu et drivhus til en storm!! :)

Mange hilsner,
Dorthe

152 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bruhn Kyhnæb, 6. marts 2015 kl. 13.53

Hov mit gamle billede kom ikke med - her er det som det gamle var fastgjort!

Dorthe

153 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. marts 2015 kl. 13.56

Hvorfor ikke bare bruge det medfølgende stålfundament? Det er jo lavet, så det passer til drivhuset, så jeg kan ikke lige få øje på en fordel ved ikke at bruge det :)

154 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bruhn Kyhnæb, 6. marts 2015 kl. 15.10

Hej Anja!

Det var blot en tanke om at stålfundamentet var skrøbeligere end fx. nogle lægter, eller andet jeg ikke kendte til, og at det måske var nemmere at fastgøre selve huset til dette i stedet!

Stormen der tog det ovenstående drivhus vred simpelthen stålsoklen ud af fundamentet - dermed ikke sagt at det ikke var sket alligevel - men derfor jeg tænkte sådan!

Stålfundamentet har dog også den fordel at give 10 cm mere i højden, så det har jo også lidt at sige! :)

Hilsen Dorthe

155 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 6. marts 2015 kl. 16.15

Jeg har hørt flere sige at de tror at det er stålfundamentet der er skyld i at deres drivhus er blæst omkuld.
Hvis først fundamentet vrider, så er der problemer.

Hilsen Anders

156 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 9. juni 2015 kl. 17.16

Hej alle I kloge mennesker :)

Min kæreste og jeg købte et vitavia sirius 13000 orangeri i februar. Vi er endelig gået igang med at sætte det op, efter vi fik hjælp til punktfundamemt og 'brolægning'.

Der er imidlertid et mellemrum på 5-10cm fra sokkelen ned til jorden. Hva gør jeg for at holde den kommende dyrkningsjord inde i drivhuset? Jeg vedlægger et par billeder

157 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 9. juni 2015 kl. 17.18

Billede af sokkelen

158 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 9. juni 2015 kl. 17.19

Endnu et

159 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 9. juni 2015 kl. 17.20

Et til

160 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 9. juni 2015 kl. 17.21

Endnu et

161 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. juni 2015 kl. 20.42

Hej Line
Det ser jo godt ud, at i er kommet så langt, så varer det ikke længe før i kan sidde og nyde huset når det blæser eller regner udenfor.
En ting er jo at holde jorden inde i bedet, noget andet og måske nok så vigtigt er jo at holde det kravl ude som ellers kan spolere drivhusglæden. (snegle, mus o.s.v.)
Jeg vil foreslå jer, at i graver en eller anden kant ned langs stålsoklen. Hvis i gør det indvendigt så vil jorden i drivhuset jo hjælpe med at holde kanten på plads op mod stålsoklen.
Prøv om i kan finde nogle eternitplader eller andet som ikke rådner. Det vil helt bestem være en god ide, at grave det ned i måske 20 - 30 cm.
Held og lykke med huset som i helt sikkert bliver glade for.

162 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 11. juni 2015 kl. 10.49

Hej Gert o.

Mange tak for din tilbagemelding :) Tænker du jeg ka komme noget ned for at isolere lidt?

163 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. juni 2015 kl. 20.52

Jeg tror ikke, at du vil opnå ret meget ved at isolere når der ikke er en egentlig sokkel under huset. Men det har jo også kun betydning hvis man ønsker at "udvide" sæsonen i drivhuset.
Nyd endelig bare "at komme i gang" du eller i bli'r helt sikkert glade for at få det lukket.
Og når du så først er kommet i gang, så vil du sikkert ligesom vi andre oplevet, at det mindst skulle ha' været dobbelt så stort. Det er jo næsten ikke til at begrænse sig, når man først har fået sig et drivhus.

164 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jakobsen, 11. august 2015 kl. 11.36

Hej alle
Super tråd her :o)
Hvad fylder i ned omkring de opmurede fundablokke? Den opgravede jord, eller f.eks. stabilgrus?
MVH
Anders

165 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. august 2015 kl. 14.53

Anders hvis du bruger fundablokke, så er de jo beregnet til at udstøbe med beton for at opnå den fornødne styrke og stabilitet. Nu skal de jo ikke bære særlig stor vægt, men de skal jo helst blive stående på deres plads, så fyld du dem med beton inden du evt murer andet ovenpå, Lecablokke eller teglsten.

166 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jakobsen, 11. august 2015 kl. 15.03

Hej Gert.
Jeg tænkte for bagefter at udfylde den rende der er gravet, altså ned ved siderne af de opmurede leca-/fundablokke :-)

167 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. august 2015 kl. 20.11

Sorry, jeg havde vist ikke læst dit indlæg ordentligt.
Der er vel ingen grund til at fylde stabilgrus ned omkring blokkene. Du kan roligt tilfylde med noget af det opgravede jord.

168 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Teresa Erichsen, 22. august 2015 kl. 22.06

Sikke en dejlig tråd.
Houle, du har sådan en fin løsning på vand og el i drivhuset. Men hvordan har du lavet den... Kan du/i hjælpe os 😀

169 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Kristensen, 7. november 2015 kl. 3.02

Hejsa. Tak for en god tråd som allerede har udredt mange af mine spørgsmål ang. "opgraderingen" af det gamle drivhus, vi for nyligt har overtaget i vores nye kolonihave.

Drivhuset er med udgravet gulv, hvilket er noget juks, da jorden er vandlidende og gulvet derfor ofte står under vand - meget vand! Vi vil derfor gerne dels hæve gulvet op (dvs. fjerne fliserne og fylde op med jord) og dels også udskifte fundamentet som består af smuldrende lecablokke, som jo har stået og søbet i vand lange perioder.

Mit spørgsmål er så: Hvordan fjerner man det gamle fundament som består af mure af lecablokke? Er det noget man selv kan gøre?

Så snart huset er pillet ned og lecablokkene er væk er planen: Mure op med nye lecablokke (vi vil også hæve huset lidt op så der bliver højere til loftet) i den eksisterende rende og montere selve drivhusskelettet via en træramme og nogle gedigne skruer.
Er det en ok plan?

170 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. november 2015 kl. 10.14

der skal laves et fundament af fundablokke som i kan mure på ellers holder det ikke længe - at fjerne de gamle lecablokke kræver vel bare noget håndkraft og en stor hammer

171 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. november 2015 kl. 18.16

Er det ikke bedst først at få løst problemet med vandet?
Der findes mange løsninger, men den rigtige for dig kræver kendskab til dine lokale forhold.

172 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Kristensen, 7. november 2015 kl. 21.02

Området er lavtliggende. Vi har undersøgt noget med en faskine. Det er dog ikke sikkert, det gør nogen forskel. Der er ingen kloakering i området, så vi har ikke rigtig noget sted at lede vandet hen.

173 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 9.15

man kan jo osse lave et regnvandbed hvis der er et sted som ligger lidt lavere

174 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld Damkjær, 15. februar 2017 kl. 9.32

Hej Anja
Gammel tråd - uendelige råd.

Jeg skal i år havde sat mit længe ventede drivhus op og vil gerne gøre det optimalt fra starten med soklen. Jeg kan se du har held med styrotop pladerne, har du derudover en sokkel i frostfri dybde med mere og hvad er din erfaring med at skyde sæsonen i gang tidligere i den her sokkel snak?
Mvh
Keld

175 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Nielsen, 6. september 2017 kl. 20.50

Hej alle!

Hvilken tråd! Så spændende og motiverende.

Jeg har selvfølgelig fundet tråden i forbindelse med research til mit eget drivhusprojekt. Tak til alle, der delt deres erfaringer her.

176 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. marts 2020 kl. 20.46

Houle, nu vil vi altså snart se det billede, som du lovede os i indlæg #78 ? ? ?

177 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Gerlach, 10. april 2020 kl. 21.40

Hej tak for en masse inspiration... Jeg har et gammelt drivhus som jeg gerne vil friske op og i den forbindelse opdager jeg at det træ som det står på er helt råddent og smuller... Overvejer om vi skal hæve det og lave en sokkel på Ca 30 cm.

Grundener skæv og den ene siden af drivhuset er derfor under jor i Ca 30 cm... Men er det muligt? Og har i nogle gode råd mm? Kan man eventuelt sætte en anden dør i på en eller anden måde? 🤷🏼‍♀️ Så man slipper for at skulle tage en stort skridt hvis vi hæver det?

178 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 22.28

Nu er jeg ikke nogle drivhus mand, men da jeg også er doven anlagt kan jeg ikke forstå hvorfor at du vil lave et fundament ligefrem?

Hvorfor ikke bare tage glassene ud, fjern det gamle og råddent fundament og så lave en nyt af træ igen? Det kan sagtens holde i mange år og hvis du ikke vil have drivhus mere kan du nemmere fjerne træ fundamentet igen. Hvis du først støber skal du være meget mere præcist..

179 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Gerlach, 11. april 2020 kl. 19.45

Ved heller ikke om vi skal lave et fundament. Jeg overvejede det bare. Hvilken type træ er bedst hvis vi bare skal udskifte det? Vi har en vin som står i jorden, resten af planterne skal plantes i kasser eller krukker...

Og så vil jeg ligge et gulv i gamle mursten...

180 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2020 kl. 21.01

Når det skal have jordkontakt bruger mange trykimprægneret stolper, men da mange er modstander af, at bruge træ, der er giftigt bruger de i stedet noget andet.
Hvilket træ det kunne være ved jeg ikke for meget træ holder ikke nær så godt som førnævnte. Ligesom det er det billigste.

Selv lærk holder ikke når det får jordkontakt... Robinie er ikke til at opdrive nogle steder, mig bekendt. Så du må nok spørge dig for hos en tømmerhandel.

Gulv i gamle mursten kan blive rigtig flot. Det har min svigerfar gjort og det blev pænt.

181 af 200 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2020 kl. 23.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

182 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2020 kl. 1.09

Du kan læse meget mere om trykimprægneret træ og hvad du skal være opmærksom på. I denne artikel anbefaler de ikke at man bruger trykimprægneret træ i nærheden af spiselig afgrøder. Ej hellere i nærheden af surbundsplanter

www.bolius.dk/trykimpraegneret-trae-godt-og-skidt-17626

Det er også den mulighed at du måske kan finde en stålfundament, der passer til dit drivhus, så er du ud over bøvl med at skulle bruge trykimprægneret træ.

183 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. april 2020 kl. 6.21

Mie der er flere fordele ved at hæve drivhuset, som du skriver.
Dels får du mere luftvolumen og ikke mindst mere højde til f.eks. tomatplanterne. I mange hobbydrivhuse er der jo reelt kun ståhøjde midt i huset. Det er ikke uden grund, at mange drivhusreklamer viser enten et barn i drivhuset, eller en voksen der sidder på knæ, for at man ikke skal bemærke den lave højde. Og i modsætning til sænket (udgravet) bund, så også mindre risiko for at du får vand i drivhuset. Og så er hele ideen med rivhuset jo ikke meget værd, hvis man skal gå og vente til vandet synker om foråret.
Og med hensyn til, "at skulle tage en stort skridt hvis vi hæver det?" så behøver du heller ikke det. Se f.eks indlæg #9 til #12 længere oppe i denne tråd.

184 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Vejrup, 19. april 2020 kl. 16.46

Hej alle

Først vil jeg gerne takke for denne tråd, imponerende arbejde hele vejen rundt!

Dernæst et spørgsmål.

Jeg kigger på et willabgarden maxi 4 14,1 mur drivhus. Vil det give mening at isolere soklen udvendig op til hvor muren starter? Eller kan det ikke betale sig, hvis man ikke isolere selve muren også? Og kommer det an på om det er mursten eller andet?
Har nogen af jer idéer til hvordan man eventuelt kan isolere hele vejen op hvis man køber denne model drivhus. På samlevejledningen ses, at bunden som skal placeres på muren har en snude så vandet kan løbe af, men så må soklen ikke være for bred og det vil den vel blive hvis den isoleres. Eller skal noget af soklen i hvertfald være “inde” i drivhuset.

Håber at i forstår mine spørgsmål

Mvh

185 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. april 2020 kl. 17.11

Henrik, du kan jo se nogle eksempler i indlæg # 12 og 27 længere tilbage i denne tråd.
Det er korrekt, at den drypkant der er på drivhusets bundprofil helst skal rage frit udenfor. Derfor har jeg lagt en trykimprægneret lægte ovenpå fundamentet/soklen og så monteret drivhuset derpå. Og den kommer jo ikke i kontakt med noget af det jeg dyrker i drivhuset.

186 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Vejrup, 19. april 2020 kl. 22.01

Hej Gert

Grunden til at jeg så ville vælge ‘mur’ modellen er at huset så er født med en dør som går helt ned til gulvet.

Spørgsmålet er også om det isolering i har over jorden gavner mere end hvis den “kun” gik til jord højde. Og om jeg skal følge isoleringen hele vejen fra soklen op ad ‘muren’ og så placere drivhusets bund forskudt, så det går ud over isoleringen udvendig.

187 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 20. april 2020 kl. 21.49

Hej Henrik
Jeg ved ikke lige hvordan man svarer på en privat besked, men jeg har stadig et Willab Mur drivhus godtnok 16,4 kvm og er meget glad for det.

Jeg isolerede sokken da jeg støbte men kun fordi jeg havde noget sokkelisolering i overskud, tror ikke jeg ville gøre det hvis jeg skulle købe det.

Skriv gerne på Frederik a Gustafsen.net hvis du har spørgsmål

188 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Jensen, 21. april 2020 kl. 16.39

TAK for alle de informative råd i denne lange "tråd" om fundament, har læst alle indlæg.
Jeg er nu overbevist om, at jeg skal støbte fundament og vil nu også gå efter at isolere den, så jordvarmen kan højnes i marts/april og hen på efteråret - måske endda frostfri jord året rundt?

Et rigtig godt spørgsmål Henrik Vejrup, så Frederik kan du svarer i denne tråd - så er vi flere der kan nyde godt af de gode råd ;-)

Jeg er også på jagt efter drivhus/væksthus 13-14m2 og kan slet ikke vente med at komme i gang.

Jeg har flere ting der skal gå op i en højere enhed:
- holdbart i stærk vind (vi bor med til tider stærk østenvind), der er mere læ for vestenvinden.
- funktionelt /god kvalitet og samtidig smukt at se på.
- sikret mod de 4-benende gnavere.....
- gulvet i drivhuset skal være i omgivelsernes jordniveau

Jeg (har kik på Juliana) vakler mellem drivhus på ca 50cm høj teglmur og drivhus på ca 12cm sokkel, i stedet for metalsokkel tænker jeg at mure 2 skift med gamle flensborg teglsten (tegl er så smukt et materiale), som også lægges på gangareal i drivhuset.

Så det jeg også ønsker lidt input til er: går isoleringen om fundament af fløjten, hvis der kommer en 1-stens-teglmur på 12cm eller 50cm?
Skal teglmuren være med 2 sten/hulrum til isolering er man hurtig oppe på 30-34cm bred mur..... Det bliver for "klodset".

Montering af drivhuset ovenpå teglmuren - her tænker jeg at firmaet det købes ved, må vejlede en herom?
Ellers god idé med legte den kan skrues fast i - men det højner blot huset og dermed gaber det under døren.......

Kom gerne med input til det ene og det andet :-)

189 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. april 2020 kl. 17.07

Dorthe Jensen,

Glem alt om frostfrit jord i et drivhus , jorden vil altid hurtigt fryse inde i drivhuset , uanset hvor meget du isoler soklen , kulden kommer oppefra taget som bliver til en kuldeflade i klare vindstille nætter med lav luftfugtighed , det gør at der er koldere inde i drivhuset om natten end udenfor i øjeblikket , det er spild af penge at isoler en drivhussokel................hvis man ikke tilfører ekstern varme .

190 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 22. april 2020 kl. 12.45

Hej Dorthe
Jeg et Willab Garden maxi 4 mur på 16,4 kvm. Jeg har støbt 90cm ned i jorden og lagt isoleringplader på ydersiden af den støbte sokkel. Jeg kan ikke holde frostfrit om vinteren, og som Svend skriver tror jeg heller ikke det er muligt uden opvarmning.

Jeg har et termometer med logning i drivhuset og kan se så snart solen forsvinder gør varmen det samme indenfor en kortere periode. Tror måske polyplader i loftet ville bremse varmetabet lidt op, men dem synes jeg ikke er pæne, men det er jo en smagssag:-)

Mht til holdbarhed så kan jeg kun anbefale Willabs 4mm sikkerhedsglas. Vi har mindre børn og en "fodboldbane" foran huset og har utallige gange skudt direkte på glasset uden der er sket noget! Vi har haft det i 7 år og det eneste problem jeg har haft er efter et par af de virkelige hårde storme (som væltede et par træer herhjemme) var 2 af glassene i taget hoppet 2-3 cm ned, men de var lige til at skubbe på plads igen.

Jeg tror ikke det er drivhuset der sikre mod 4-benede, men kvaliteten af den støbte sokkel!

Gulvet i vores er i jordniveau, men der er en lille kant op hvor døren er, den er dog til at komme over med en trillebør så er ikke noget problem.

191 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. april 2020 kl. 13.53

I nat nåede vi ned på +1 gr. C på friland , men inde i drivhusene minus 2 gr. C .
Jeg kan ikke se fordelen ved at isolerer en sokkel , da det holder varmetilførelse på det vertikale “niveau” ude , så jorden inde i drivhuset kan være koldere end jorden uden for.

192 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. april 2020 kl. 9.13

Svend Høst, det er da noget gedigent sludder du skriver.
Bl.a. at jorden altid vil fryse inde i et drivhus, uanset om man isolerer soklen osv.
Og så kan man jo ikke tale om, at kulden kommer ovenfra. Kulde er jo hvad vi forstår som manglende eller tab af varmekalorier, og altså ikke noget der kommer nogen steder fra !
Det er ganske rigtigt, at varmeudstrålingen er størst i en tagflade mod himmelrummet, men ikke desto mindre så akkumuleres der jo ret meget varme i jorden inde i drivhuset når solen skinner, også selvom det fryser noget udenfor.
Jeg lavede på et tidspunkt en temperaturdatalogger der løbende i flere vintermåneder målte temperaturen 4 steder. Dels udeluftens temperatur og så lufttemp. 15 cm. under tag i drivhus, og 15 cm over jorden i drivhuset og endelig 10-15 cm ned i jorden i drivhuset.
Selv ved -7°C udetemp (altså 7 frostgrader) var der ikke på noget tidspunkt frost i jorden i drivhuset.
Sokkelisoleringen er jo også med til at holde på "jordens varmelager" når det er koldere udenfor.
Men lad os da også gerne høre andres erfaringer med deres sokkelisolerede drivhuse, inden Svend måske også fortæller, at der slet ikke heller er grund til at have glas i drivhuset ?

193 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. april 2020 kl. 11.06

Jeg citerer bare DMI , der skrev at især tagfladen og også sidderne i stille og klare nætter meget hurtigt taber varmen , der danes et lag rim som afkøler luften inde i drivhuset , og da kold luft er tungere end varm luft så vil den synke i bunden og lægge sig på jorden , og derefter opbygge sig så til sidst er hele drivhuset fyldt med koldt frost luft , det passer med mine egne målinger ,
PÅ den korte bane så skal det nok være rigtig at jorden inde i drivhuset i 10-15 cm i disse her milde vintere er frostfri , men det er jorden også udenfor , men jordoverfladen inde i drivhuset kan være koldere end jordoverfladen udenfor ser man tit.
Varmen i jorden er akkumuleret solvarme som bliver opbygget fra april til oktober og når sit varmeste punkt i august og sit laveste i februar , hvis jorden skulle være frostfrit i drivhuset i en lang kold vinter , så ville man mærke strålevarmen fra jorden når man går ind i drivhuset , og det gør man ikke , vel .

194 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Vejrup, 17. maj 2020 kl. 22.21

Hej Dorte

Fik du køb et drivhus og hvad valgte du af løsning?

Mvh Henrik

195 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. maj 2020 kl. 22.36

@Svend.
Det er nu ikke så meget solen, som der er gavn af om vinteren som det er varmen der udsendes fra jordens indre.
Der skal ikke graves langt ned før temperaturen er +5 gr. året rundt hvad enten solen skinner el. ej.

196 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Jensen, 18. maj 2020 kl. 15.02

Hej Henrik Vejrup

Jeg har bestilt et Juliana drivhus 13m2 på 60cm mur.
Jeg laver støbt sokkel 80cm dyb, hvor på jeg mure de 60cm mur i gamle flensborg sten.
Jeg har tænkt meget over isolering af sokkel eller ej.... og vælger ikke at isolere sokkel. Hvis jeg vil forsøge at holde jorden frostfri, vil jeg afdække jorden evt. med vintermåtter på det område. Men når alt kommer til alt, kan jeg ikke lige se, hvornår det skal blive aktuelt. I stedet vil jeg gå efter at så vinterafgrøder der tåler kulde og frost, så jeg på den måde kan forlænge den grønne sæson i drivhuset og køkkenhaven.

Hvad har du valgt at gøre?

Vh Dorthe

197 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2020 kl. 18.04

Vil du isolere jorden vandret, skal det ske udendørs, så frosten ikke kan trænge ned i jorden og ind i drivhuset..
Jeg har isoleret et af mine drivhuse indvendigt ned til 60 cm. Det gør at jordvarmen fra dybet lettere kommer op til overfladen.

198 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Simonsen, 25. maj 2020 kl. 0.25

Hejsa
Fantastisk tråd. Skønt at se den har eksisteret siden 2011 og stadig er aktiv.

Jeg/Vi er i gang med forberedelserne til nyt drivhus. Valget er faldet på Vitavia Merkur 8300 (den grønne udgave i stedet for alu)
Lige nu går overvejelserne på fundamentet. Hvor meget og hvordan jeg sikre det bedst muligt. Lige nu er planen at vende huset med front/døren mod syd (der passer det bedst ind i et hjørne på grunden - måske jeg kan få vedlagt et billede)
Vi har lige fjernet legehus og sten, så der ligger en masse sand pt over på jorden. Noget skal væk og køkkenhaven udvides. Resten bliver liggende til sten/fliser inde i drivhuset når den tid kommer.

Lang intro, beklager, mit spørgsmål kommer her.
Jeg tror jeg er størst tilhænger af fundablokke 15cm. Kan godt regne ud det giver mere gravearbejde, men hellere det nu, end noget jeg vil fortryde senere.
Hvor mange forankringer ville I lave i et hus på 3,20m x 2,57m.??
Selvfølgelig de 4 hjørner, og så tænker jeg selv en i midten på den korte side og 2 på langsiden - og er det i den forbindelse nødvendigt at bestille et stålfundament med til huset til at lægge oven på fundablokken??
Jeg kan ikke finde tegning af huset eller stålfundament om hvordan disse to skrues sammen

På forhånd tak
Kristian

199 af 200 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Simonsen, 25. maj 2020 kl. 0.31

Her et billede. De 4 pinde viser husets placering. Billedet er taget lørdag kl 18.00, hvor der er skygge på huset.

200 af 200 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.44

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Fundament til drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fundament til drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider