Forum

Opsætning af drivhus okt-dec 2011

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.25

Hej

Så er tiden kommet hvor børnene er blevet for store til at spille bold i vores lille have og så blev der plads til et drivhus.

Efter længere overvejelser faldt valget på et Juliane Compact Plus 11,5 m2.

Nu var det tid til at undersøge hvordan fundamentet skulle laves og der faldt jeg heldigvis over Havenyt og ikke mindst et indlæg hvor Gert O. Johansen skrev om hvordan han greb det an og så var det jo bare at kopiere dette og så sagt så gjort.

Vi er blevet rigtige glade for resultatet.

Jeg har samlet nogle billeder over forløbet.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.26

Billed 2

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.26

Billed 3

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.26

Billed 4

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.27

Billed 5

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.27

Billed 6

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.27

Billed 7

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.28

Billed 8

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.28

Billed 9

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.28

Billed 10

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 14.29

Billed 11

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. december 2011 kl. 15.12

Hej Per -

det ser supergodt ud - til lykke med det!

Det er herligt, at du er klar med huset nu, så du kan komme i gang tidligt til foråret :)

mvh
Anja

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 29. december 2011 kl. 16.29

Tak Anja

Ja efter at have gennemtravet Havenyt forum, så jeg hvor vigtigt det var at være klar fra den første dag i foråret og det lykkedes heldigvis med lidt sved, et par sene aftentimer, god planlægning og ikke mindst Gert's inspiration til fundamentet :o)

Mvh

Per

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. december 2011 kl. 12.11

Til lykke med det fine resultat. Så har du også resten af vinteren til at kigge frø- og plantekataloger, og til at drømme og planlægge.
Mvh fra Gert

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. december 2011 kl. 18.03

Hej Per -

hvis I skal dyrke peber og chili, kan der hentes masser af god viden her:

chilifan.dk

og ellers her på havenyt er der jo svar på næsten alt :)

mvh
Anja

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. januar 2012 kl. 13.23

Hej igen Per, og godt nytår.

Jeg kan se, at vores drivhuse er ca lige store, og sikkert også lige spinkle eller stærke i konstruktionen. Derfor vil jeg lige dele et par erfaringer mere med dig.
Jeg har oplevet på flere tilsvarende drivhuse, at gavlen modsat indgangen kan bevæge sig mere end godt er når det blæser lidt kraftigt og i værste fald så glassene revner, det er derfor en god ide at lave en forstærkning indvendigt tværs over gavlen. Jeg har sel lavet en smal træhylde monteret på nogle hyldeknægte som er skruet fast til de lodrette alu-profiler, det gør en kæmpeforskel.
Og så en anden ting, det er tagvinduerne. Det er vigtigt at ha' dem tøjret, enten med udskyderbeslaget eller simpelthen ved at binde dem fast i vintertiden for at de ikke skal klapre når det blæser kraftigt. Der kan jo opstå ret store sug udvendigt på vinduerne i læsiden, og det er smaddertræls at få skader på huset i hvileperioden.
Nåh det var bare et par tanker til yderligere inspiration.
Måske vi kan være så heldige at se et par billeder mere, når sæsonen er kommet godt i gang til foråret ? Vi skal jo gerne ha' mange flere i gang med at bygge drivhuse - jeg er overbevist om at drivhusejere bliver bedre mennesker !

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 1. januar 2012 kl. 14.41

Hej Per.
Hvor ser det bare godt ud. Tillykke med det.
Hvor i landet står huset?
Mvh
Houle

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 4. januar 2012 kl. 8.03

Hej Anja, Gert og Houle

Tak for jeres "roser"

Fruen og jeg får nogle gode snakke om hvad der skal plantes i huset, men det første år bliver nok meget standart med tomat, agurk, peberfrugter og lidt chili. Vi skal lige lære huset at kende :o).

Anja tak for linket til chilien, det skal nok blive aktuelt.

Gert tak for dine erfaringer. Jeg har faktisk allerede erfaret lige præcist hvad du beskriver. Gavlen giver sig rigtigt meget i blæsten og der er allerede et af vinduene der blæste op (dog uden der skete skade).

Jeg vil meget gerne bidrage med billeder når der kommer vækst i huset.

Jeg håber huset bliver den lille oase hvor man kan stresse af efter en hård dag på kontoret og ja, jeg synes også man bliver gladere af at kunne komme ud og rode i jorden.

Houle huset står i nordsjælland :o)

Mvh

Per

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 7. januar 2012 kl. 15.33

Det ser super godt ud.
Hvordan har du lavet fundamentet under fliserne der danner bedene?

Kan det passe at du ikke har pudset/behandlet lega soklen invendigt

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. januar 2012 kl. 22.29

Jeg er enig, det ser rigtig godt ud og med et ordentligt fundament. Det er vigtigt - også her har jeg støbt og isoleret og sænket det lidt.
Sidste år flyttede jeg ind i mit hus i februar, haven og drivhuset blev først etableret i april så jeg fik ikke sæsonen med fra start... Men dét gør jeg i år og kan slet ikke vente med at få fat radiser og salat i drivhuset ;-)
Tak for kigget, altid sjovt at se hvad I andre hitter på.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 8. januar 2012 kl. 8.59

Hej Lasse

Under Herregårdsstene som danner bedene er der ca. 10 cm hårdt stampet afrettergurs og oven på dette et ca. 10 cm tykt betonlag (til at holde fast på stene). Den første række sten ligger under fliseniveau, så de ikke skrider. Både afrettergrus og beton er ikke meget bredere end stenene.

Du har helt ret, jeg har ikke pudset lecasoklen. Det har jeg bevidst fravalgt, da det jo er et meget fugtigt rum. Jeg har ikke helt besluttet mig endnu, men jeg nøjes nok med bare at kalke soklen.

I bedene er der heller ikke pudset sokkel, men her har jeg valgt, at køre en stribe platon rundt i siderne så vandet ikke trænger ud i soklen og ud gennem stenene.
Mvh

Per

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Thorsen, 8. januar 2012 kl. 9.01

Tak Lise for dine "roser".

Jeg er rigtig glad for at jeg brugte lidt mere tid (og penge) på et godt fundament. Jeg kan jo hører herinde hvor mange af jer andre som har det ligeså.

Vi er også spændte på at komme i gang :o)

Mvh

Per

Nyt svar til emnet »Opsætning af drivhus okt-dec 2011«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Opsætning af drivhus okt-dec 2011

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider