Forum

Bier i parcelhushaven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. juni 2017 kl. 20.07

Det kan sagtens lade sig gøre, at have et par bistader i en parcelhushave, og det kan varmt anbefales.
Dine planter vil elske dig for det.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. juni 2017 kl. 7.34

Bier er rare at have i egen have, - for det meste ...
Det er dog ikke altid uden ærgrelse, når man har haft det hvide sengetøj ude på tørresnoren en tidlig forårsdag, hvor renselsesflugten foregik ... :(
Min hvide bil står altid i garagen i sommerhalvåret, da bierne jo af og til må tømme tarmen - også på denne årstid!
Sååee, helt uden vanskeligheder er de nu ikk´! ;)

Ang. honningen: Hvor mange dage rørte du i honningen, inden du tappede den Gert?

M.v.h. Jr.F. Cand Bi.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. juni 2017 kl. 10.22

Har hørt, fra en anden biavler herinde, at der er stor forskel på at slynge og presse honningen. Når man slynger, så er der stort set ikke noget pollen i honningen, hvorimod når man presser den, så er der store mængder pollen i - hvilket skulle give temmelig gode egenskaber til honningen mht. nærings- og sundhedsværdi.

Mvh. Cand. bi-no-knowlegde Ayoe ;)

3 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 15.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 15.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. juni 2017 kl. 15.42

Al honning- måske bortset fra lynghonning, som jeg ikke kender- krystalliserer.
Hvis ikke honning krystalliserer indenfor 14 dg er den taget for tidligt, så bierne ikke har inddampet den nok. Det holder sig så betydelig dårligere og skal sælges hurtigt.
Og så er det en kunst at koldrøre honning så der bliver et godt resultat, som mange kunder værdsætter højt.
Vh. T&HPP

6 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 16.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 16.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 16.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. juni 2017 kl. 16.40

Så længe ryggen kunne holde til det, stilede jeg efter at indvintre 20 familier hvert efterår. Dengang havde vi 15 ha vårraps som bierne havde lige uden for døren. Der kom meget stort set ren rapshonning i blomstringstiden her i juni md.
Rapshonning er næsten farveløst og krystalliserer meget hurtigt og hårdt. Det kunne krystallisere i cellerne så det ikke var til at slynge ud. Det blev leveret til honningcentralen i stor emballage (25 kg spande) uden at være rørt.
De første og sidste slyngninger blev holdt hjemme, koldrørt og tappet på dåser, hvor alt krystalliserede og meget satte " Fløde" hvis det var behandlet rigtigt.
Vh. HPP

10 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 18.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 18.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. juni 2017 kl. 18.13

Ja.
En tallerken nyplukkede hindbær med hullerne vendende opad og fyldt med ny honning fra skrællevoksen :-)

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 26. juni 2017 kl. 21.00

Hvor det det lyder fantastisk- hvad mener i er den rigtige "leje" for bistader på fremmed grund ? Det er dejligt at bierne er der, men jord/ skovejer skal jo også have lidt ud af det... er det fx 500 g homming pr stade eller hvad er rimeligt ?

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. juni 2017 kl. 21.07

Tjaaah, Fanny

Man kan faktisk leje bistader. Og jordejere plejer at betale for at få bistader på deres grund, da bierne jo hjælper dem med at skabe afkast af deres afgrøde.

Men har fundet et sted, hvor man kan leje bistader. Så kan du selv chekke priserne. ;)

www.lej1bi.dk/udlejning-af-bistader.html

15 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 21.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 21.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2017 kl. 21.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 26. juni 2017 kl. 23.41

Det er ikke smart bare at lade honningen krystallisere af sig selv; den kan blive betonhård eller danne store krystaller, som knaser mellem tænderne.

Her i Sverige er der mange, som poder honningen - vel og mærke efter en opskrift, hvor alle kan være med:

Til 50 kg nyslynget honning bruges:
1,5 kg nyslynget honning
150 g krystalliseret honning (som har den grad af "blødhed, som du ønsker)
Det blandes og sættes i køleskabet
Røres med el-røremaskine 30 sek. (dejkroge) morgen og aften i 2 - 3 dage.
Podningen tømmes over i en mindre del af honningen og røres godt.
Denne blanding røres i resten af honningen.
Står nogle timer eller en dag, til evt. luftbobler er steget til vejrs.
Efter en dags tid er honningen tappeklar.

Denne opskrift sparer mange kræfter, og resultatet bliver godt.

For resten kan man udmærket fryse nyslynget honning. Efter optøning smager den fortræffeligt.

Velbekomme.

Bierne sætter for resten pris på morgensol på flyvebrædtet, og de må aldeles ikke stå fugtigt.

Man må bestemt ikke sælge honning med et højere vandindhold end 20 % - helst 18 el. højst 19. Det kan gære og er en rigtig dårlig reklame for et ellers fantastisk produkt.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. juni 2017 kl. 0.24

@ Alice.
Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen, men har et par enkelte bemærkninger.
Den honning, vi leverede til honningcentralen, måtte ikke røres og den blev meget hård.
Jeg har aldrig haft nødig at pode for at få honningen til at krystallisere, hvis den har været moden, når der blev slynget.
Et råd: En honningtavle skal være forseglet mindst 3/4 ned og honningen må ikke kunne dryppe ud af de åbne celler, hvis tavlen blev holdt vandret.
Jeg har altid foretrukket at røre med en flad stok. Man har mere føling med processen og får ikke så nemt rørt for meget så det ender i "fedthonning". Der er ikke 2 slyngninger der er ens og det er en fingerspidsfornemmelse at nå det helt gode resultat.

Vh. HPP

20 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2017 kl. 1.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. juni 2017 kl. 7.34

Svar til JR.F. Denne gang rørte jeg kun en gang dagligt i 1½ uge, så var honningen klar til at tappe på glas.
Jeg lod dog en enkelt spand står urørt lige indtil den var tappemoden, så blev den omrørt en gang og tappet.
Det var et lille forsøg for at se, om der bliver en mærkbar forskel i den færdige honning.
Flere nok især erhvervebiavlere taler jo nedsættende om de der hobbybiavlere, der rører deres honning "helt i smadder" Nu får vi se.
Men de mange kommentarer til emnet her på siden illustrerer jo på bedste vis det, at når der er ca. 5.000 biavlere i Danmark, så er der også mindst 5.000 forskellige meninger om hvad der er rigtigt.
Nogen af kommentarerne afspejler jo også ganske godt de mere skråsikre meninger "Hvis i ikke gør som jeg gør, så er det forkert".
Derfor forlader jeg mig mest på egne erfaringer kombineret med den viden man får som det der hedder kyndig biavler (som man bliver efter et grundigt kursusforløb)
For de der evt. har lyst til selv at blive biavler kan jeg anbefale, at man på www.biavl.dk (Danmarks Biavlerforening) finder den nærmeste lokale biavlerforening, her vil man altid være velkommen og kan få hjælp og støtte.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 27. juni 2017 kl. 9.52

Honningcentralen og andre honningfabrikker smelter honningen og blander den, så produktet bliver så ensartet som muligt. Vi hobbyavlere skal helst gøre så lidt ved honningen som muligt.

Man fryser ikke honningen for at den skal holde sig, men for at den skal holde sig flydende. Den skal tø op i stuetemperatur. Flydende honning krystalliserer af sig selv, men så smager den jo ikke mere som nyslynget. Man kan smelte krystalliseret honning i vandbad, så den bliver flydende, men som nævnt forringes kvaliteten.

Det er rigtig smart at måle vandindholdet i honningen med et refraktometer, så man er helt sikker på, at honningen er moden.
Hvis det er varmt og der er stort træk, kan honningen være moden, selvom bierne ikke har nået at forsegle den.

Noget honning f.eks. akaciehonning krystalliserer aldrig. Lynghonning forbliver tyktflydende.

Man poder honningen for at slippe for besværet med at røre og for at opnå en bestemt kvalitet. Og man kan sikkert være heldig, så honningen krystalliserer jævnt uden ubehagelige krystaller, selvom den ikke bliver rørt. Man skal dog være opmærksom på, at vandindholdet i den øverste del af beholderen er større end i honningen i bunden. Honning med for højt vandindhold kan gære.

Ikke 2 tapninger er ens; det er det charmerende ved det rene naturprodukt.

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. juni 2017 kl. 12.17

Ih, du milde! Der er da honning nok til et helt liv!

Men, så må jeg jo vide:
Hvilke planter har du i parcelhushaven- og omliggende arealer?
Hvor mange stader?

Pt gør jeg mest i vilde planter, lidt salvie, mynte og det løse for at tiltrække bier og sommerfugle.
Jeg har frugttræer, men de blomstrer jo ikke hele året. (Og pt er brombærhelvedet gået amok i blomster, så det skånes lidt)

Jeg har da tit overvejet bier, men det er en ret dyr hobby- synes jeg. 6-7000 for et stade- og så det løse og kurser mm.
Der er en gut et stykke fra os, der laver god honning, så det køber vi med glæde.

Mvh
Tine- jeg har en eneste gang fået krystalliseret honning, det var da guf, som kandis bare blødere. ;-)

24 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2017 kl. 12.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. juni 2017 kl. 13.36

Nå, jeg fik kigget lidt på brombærhelvedet: Der er ihvertfald en 6-7 forskellige slags bier, fra nogle relativt store varmt orangegule, over almindelige og nogle mere lådne og diskret farvede i grålig/gråsort- og de meget lådne, der ligner krympede humlebier.

Desuden var der nogle meget slidte Admidral sommerfugle og nogle, der så nye ud. Og diverse småkræ, fluer, myg og sådan (her så jeg ikke så nøje efter!)

Så selvom, det ikke var meningen, (brombærhelvedet skal dø!), så er det jo fint nok til diverse seksbenet kryb, og det andet, der trives med det. (ottebenede og bænkebidere mv).

Mvh
Tine- jeg er ikke entomolog, det er mere planter og fugle/pattedyr, der har min interesse, men uden de seksbenede- ikke så mange af de andre!

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 27. juni 2017 kl. 18.26

Hej Tine

Lige nu har jeg 6 stader (+ 6 i pleje, som forhåbentlig bliver hentet i denne uge).

Jeg bor langt ude på landet med små græsmarker (gule af mælkebøtter om foråret), en våd eng og ellers skov. Der er store spidsløn. Som fritvoksende hæk har jeg plantet masser af sargentæbler og aronia. Ellers har jeg plantet mange krydderurter og mynter, anisisop og kattehale. Masser af gederams, som dog ikke er plantet - uønsket i haven, men velkommen alle steder udenfor. Og så alle mulige planter, som bier kan lide.

Brombær er en fortrinlig insektplante.Jeg har desværre bare et par sølle tornløse, som rådyrene gnasker i sig.

Bierne kommer til havens planter, men som oftest stikker de til skovs efter hindbær, blåbær, måske lyng eller bladlus.

Honning fra parcelhushaver er meget spændende, fordi bierne har så mange forskellige planter at vælge imellem, og haveejerne sørger omsorgsfuldt for, at der er noget at hente hele sæsonen.

Ja, det er ret dyrt at starte med biavl - med tiden løber det lige rundt, men andre fritidsinteresser koster også. Og for mig er de små seksbenede altså sjovere end at springe 10 km på rekordtid i dyre løbesko (min alder og kondition taget i betragtning: En umulighed).

Kursus i biavl burde ikke koste alverden. På Landbohøjskolen gav jeg i sin tid 100 kr. for 7 ganges teori og praktik ad libitum.
I vores biavlerforening holder vi prisen nede, for der er brug for nye biavlere, og de skal helst ikke ruineres på forhånd.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2017 kl. 18.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2017 kl. 18.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. juni 2017 kl. 5.43

@ Alice

Tak for svar.
Men nu bor jeg langt ude på bøh-landet, så transporten er besværlig og halvdyr. Så kurser er besværlige at komme til. Og jeg bruger ikke nær så mange penge på sko! (Mine de bedste kostede 99 kr i Aldi)

Jeg må vist nøjes med at glæde mig over de vilde bier. Og købe honning fra ham længere ude. De har den i vores Lokal-Brugs. :-)

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Bier i parcelhushaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bier i parcelhushaven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider