Forum

Hækafskærmning for rådyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L.K. Brigsted, 6. marts 2018 kl. 21.57

Hej Havenyt.
Vi bor med åben have ud til eng, sø og skov og vil gerne nyde det hele. Hjortene spiser desværre af nye træer og vi ønsker at etablere et staudebed, så det bliver nødvendigt at skærme haven af for dem, men uden at vi mister udsigten. Hvilken hæk kan bruges på den åbne langside og den åbne ende af haven, en hæk der er stedsegrøn og langsomtvoksende? Og hvor høj hhv. bred skal hækken være, for at hjortene opgiver at komme ind i haven?
Venlig hilsen L.K. Brigsted, Borup

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. marts 2018 kl. 22.11

Høj som et dyrehegn - dem du ser rundt om juletræsplantager mm

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. marts 2018 kl. 6.49

Hvis der skal etableres en hæk, skal den i mange år være beskyttet af et dyrehegn på 1,8 m.
Er det ikke bedre kun at beskytte de enkelte bede/træer, til de er vokset til?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. marts 2018 kl. 8.45

@L.K. Brigsted
Forstår godt I vil passe på udsigten.
Men det kan ikke gøres med en hæk og et trådhegn er som der skrevet ovenfor, vel heller ikke en løsning (af hensyn til udsigten).
Som Lars skriver er løsningen at beskytte det enkelte bed og de enkelte træer.
Det er vores erfaring, at det bedst gøres med hjortetakolie.
Jeg har det i en 5l sprayflaske og sprayer strategisk og f.eks. tulipaner sprayes direkte.
Rådyr elsker tulipaner og der skal ydes en ekstra indsats for holde dem væk fra disse.
I køkkenhaven har vi højbede og sprøjter siderne.
Problemet med rådyr har vi dog kun vinter/forår.

Effekten af hjortetaksolie aftager dog og især hvis det regner.
Jeg går vel en tur en gang om ugen og har ikke længere problemer med rådyrene der ellers tidligere både hærgede køkkenhave, tulipaner, rosenbedet, frugttræer m.m.

Alternativet for os ville være, at indhegne staudebede og køkkenhave. Men det ønsker vi ikke at se på.
Idag nyder vi det, når der kommer hjorte i haven.

Urin siges også at være effektivt. Det har jeg ingen erfaringer med (vi bor i et villaområde) og i sommerhuset er der ikke noget hjortene ikke må gå til. Man skal dog være opmærksom på, at urin er et meget kraftigt stof og ufortyndet kan skade planterne (men i passende fortynding er rigtig god gødning).

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2018 kl. 9.33

Hej L. K.Brigsted

Jeg tænkte på taks - som drøvtyggere tåler i modsætning til heste f. eks. Men de gnaver sig næppe gennem en massiv takshæk og vil formentlig holde sig på ydersiden. Men indtil hækken er groet til, kommer I ikke udenom at hegne med trådhegn.
Taks er mange år om at nå en passende højde, som (hækbredden taget i betragtning) nok måske kan være mindre end 180 cm - men ikke en lav hæk som tillader den udsigt I er glade for.

Så hegning med dyrehegn vil også være mit bud på en løsning - og da I jo i forvejen har hegnet (godt nok med lavere stolper) kan der måske godt indpasses et dyrehegn monteret på lignende stolper som er på stedet i forvejen...

Der er en interessant artikel her - en biolog har svaret på noget, som minder om din situation:
www.landligger.dk/sandet/Artikler/NaturbrevkassenSp%C3%B8rgThomas/tabid/361/Default.aspx

Venlig hilsen
Lone

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. marts 2018 kl. 11.43

Vi har mange halvtamme rådyr i haven(3ha) og planteskole. Vi hegner med 90cm havehegn fra Harald Nyborg klippet i passende stykker omkring de mest eftertragtede vintergrønne bladplanter fra nov. til april til de har nået over bidehøjde. Vi planter tæt eller i grupper,så de ikke spiser alle spidser på de løvfældende planter. Vi sætter spiraler om stammen på opstammede træer, så harer ikke ringer dem.
Vi har plantet tætte liguster og sargentæbler hække om planteskolen.Dyrene går ikke igennem disse men spiser dem på begge sider, så de bliver helt uigennemtrængelige. De elsker disse planter, som er ideelle insekt og fuglefoder, smukke,hårdføre og billige.
Anne Marie

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. marts 2018 kl. 12.03

Lige et foto af det mætte dyr ved ligusterhækken udenfor salgsbedene. Hegnet er 90 cm og fotografen står 25m fra i mellem potterne.
Anne Marie

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. marts 2018 kl. 23.55

@Anne Marie
Dine rådyr er ikke blot halvtamme. De er også hensynsfulde :)
Et 90 cm. hegn springer "vores" uden problemer over (vi har en havelåge i nogenlunde den højde).
Jeg kender ikke sargentæbler. Men mirabelle tvinger de sig ikke gennem (40år gammel). Ellers har de en ufattelig evne til at finde svage steder i ligusteren og skabe plads.
Ønsker man ikke haven hegnet ind med højt dyrehegn vil jeg holde på, at hjortetakolie er en løsning. Jeg har hørt, at den stank forfærdeligt. Men det gør den ikke. Der skal næste ikke noget til for holde rådyret væk.

En anden metode jeg anvendte for nogle år siden var, at stresse dem. Jeg opsatte et overvågningscamera med alarm. Når der kom rådyr i køkkenhaven steg jeg op fra nattesøvnen, gerne ml. 2 og 4! og gik ud og jagtede dem ud af haven.
Det virker (men kræver godt nok der afsættes nogle nætter)!

Det ser ud til, at de voksne præsentere områdets lækkerier for ungerne. Men også for farerne og rådyr søger nu engang hen hvor de ikke forstyrres af en gammel gråhåret mand i slåbrok midt om natten i snevejr.
Foruden de er snu til at finde veje ind i haven er de også hurtige til at tage for sig af retterne. Fire- fem rådyr kan hurtigt spise knopperne af frugttræer, roser m.v. (men endnu har jeg ikke oplevet de spiser rhododendron knopper).
Men, som sagt er det ikke længere et problem. Når de bliver aktive (når der ligger et lag sne i skoven og når tulipanerne kommer op) kommer de og så har jeg forberedt velkomsten med hjortetakolie.
Men kan man leve med et rimeligt højt dyrehegn er det også en løsning.

Skal haven skærmes af med hegn skal det næppe være under 1,5m.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. marts 2018 kl. 10.45

Vi har i mange år plantet grupper udenfor hegnet af planter,de sætter stor pris på: Liguster,sargent-paradisæble,vinterlue,vilde kristtjørn og andre vintergrønne bladplanter, hvor de får dækket deres behov for vitaminer og væske. Bliver foderplanterne for høje over bidehøjde, saver vi dem ned i halv højde, så råen kan lære lammene, hvor maden er.
Det lave hegn følger de men hopper ikke over. Kun hvis der er en overligger, kan de se hegnets højde og hopper:-).
Jeg synes ikke hjortetaksolie lugter slemt. Bruger det til mosegrise.
Anne Marie

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L.K. Brigsted, 8. marts 2018 kl. 17.13

Tak til alle, som har givet fine og inspirerende input til mine spørgsmål. Lige nu overvejer vi at holde os selv fast på, at det var en naturgrund, vi ville have og ikke en prydhave. Så vi vil gøre mere ud af afskærmning af bark på nye træer/buske og gøre os lidt bedre til at tage det let, hvis rådyrene spiser noget alligevel.
Mange have hilsner fra L.K.Brigsted

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. marts 2018 kl. 10.11

Held og lykke med jeres naturhave. Dejligt at nogen tænker i de baner.
Forstyrrede 6 dyr rundt i den ikke hegnede del af planteskolen her til morgen. Vi har ikke jagt på vores matrikel (33ha).
Da juletræerne var små, satte vi fåreuld på toppen, så bed harer og rådyr ikke i dem. Det kan måske også bruges på frugttræer.Fuglene bruger ulden til foråret til redebyggeri.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hækafskærmning for rådyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hækafskærmning for rådyr

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider