Forum

Borax, dræber planterne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nikolai, 11. maj 2005 kl. 20.32

Hej.

Jeg har hørt at "Borax" fra Matas, er godt mod myrer, jeg vil derfor høre om "Borax" er skadeligt for planterne i min have hvis jeg sprøjter det ud mod myrerne?

På forhånd mange tak.

1 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 12. maj 2005 kl. 10.00

Borax eller borsyre er en svag syre, der bl.a. bruges som
flammehæmmer og imprægneringsmiddel.

Borax er optaget på Miljøstyrelsens liste over uønskede
stoffer, fordi det kan forårsage skader på forplantningsevne og
fostre. Se evt. listen på www.greeninfo.dk eller www.mst.dk

Det er i hvert fald ikke det bedste at smide ud i naturen men om det skader planterne det ved jeg ikke men så skader det så mget andet.

Tina

2 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolai, 12. maj 2005 kl. 14.00

Bliver det mon mindre skadeligt, hvis man fortynder det med vand?

På forhånd mange tak

3 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 12. maj 2005 kl. 22.07

Ja, og hvis man slet ikke bruger det, så skader det slet ikke.

4 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 23. maj 2005 kl. 21.45

Borax og borsyre kan nu kun købes på apoteket. Få recept hos lægen til at bade øjne med. Giftigheden består nok i at det cementere sig i fordøjelses kanalerne så det skal selvføleligt være uden for børns rækkevidde

5 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PK, 24. maj 2005 kl. 13.41

Borax og borsyre er ikke det samme.

Begge er giftige stoffer. F.eks. 5 gram borsyre dødelig dosis (for et menneske).

Vær rar at lade være med at ødelægge et ellers godt forum med at forslå alverdens giftige stoffer til bekæmpelse af noget, de ikke er godkendt til.

Gift har ikke noget at gøre i en privathave, men skal det absolut være, så brug dog de godkendte giftstoffer.

Det er sikkert gjort i bedste mening, men det ville dog være kedeligt, hvis de, der foreslår sådan noget, bliver skyld i andres død eller sygdom.

6 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 25. maj 2005 kl. 15.23

PK? Selvfølgeligt er borax og borsyre ikke det samme. Det er smør og margarine heller ikke – og alligevel, men den var god PK. Skulle du være farmaceut bør du forlænge dit studium yderligere. Hvem har forøvrigt oplyst det ikke er giftig – det er snart alt. Borsyre bruges til f.ex. mundvand, badevand, og rensning af øjne. Borax bl.a. til blødgøring af vand og andet i den forbindelse. Fatter du slet ikke have-emnet som er det primere vi rådgiver hinanden med som ønsket. Gift er andet vedkommende. F.ex. rygning/nikotin der måske er den giftige gift overhovedet. Det vi andre inhalere ustandselig. Kære PK (?), hold dig til emnet og foreslå noget "bedre" til det Nikolai beder os om i stedet for at være "vidende". Kom med noget konstruktivt. Vi venter spændt.

7 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Andersen, 21. juni 2005 kl. 11.29

Jeg har prøvet at søge på borax, og tror nok jeg har fundet ud af at i blander 2 ting sammen. Hvis man spørger på boax får man noget med giftig virkning, men boraks er til at skylle øjnene med. Jeg tror ikke det er det samme stof, men er ikke helt sikker
Niels Andersen

8 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 24. juni 2005 kl. 15.31

Boraks/borax er det samme og udvindes af borsyre. Læs om det i leksikon, politikkens nye ordbog, købmandens håndbog. De findes på biblioteket og nok også på nettet. Udvindes af vand i søerne i Chile, Tibet og Nevada. (Har været?) brugt til vandblødgøring. Tidligere købte vi det hos købmanden i breve. Det er klart det nu betegnes giftigt når det cementere sig tarmsystemet. Det som i fri handel købes i små, tildels, lukkede firkantede grønne dåser virker nok på samme måde. Jeg forsøger at få opskriften på det, og vender så tilbage.?

9 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge, 24. juni 2005 kl. 15.46

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.52.

10 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 4. juli 2005 kl. 9.08

Hvad er der i myrelokkedåserne skrev jeg om i "myrer væk med jer". Forkert måske, men allivel rigtigt. Se det der, det er nervegift!

11 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 17. december 2005 kl. 15.12

Hej... Jeg har læst lidt om emnet her og fatter ikke helt at i kan sige "borsyre" er giftigt, da jeg har brugt borsyre i en gødningblanding. Borsyren skulle tilføre den mængde Bor, som man ønsker efter rette dosering... Men er jeg helt galt på den?

Er den borsyre i snakker om flydende eller som "pulver"?

Håber på et godt svar.

Lige til jeres orintering, så kan borsyre ikke købes mere hos gødningsfirmaer, men jeg søger det stadig, da jeg ikke skal bruge den mængde natrium, som er i "solubur", som er erstatning for Borsyre.

12 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. januar 2006 kl. 13.13

Farmaceut Sven Holm beskriver mange steder at borax/borsyre kan bruges til mange formål indenfor utallige formål i vort vand og til legememæssige formål – og mod myrer blandet med sukker og lidt Derrisrod. Der har desværre været kritiske røster her i forummet mod det. Det kan købes på apotekket.

13 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 8. januar 2006 kl. 19.20

Hej Hans Åge,

Den Sven Holm, du refererer til, er det den Sven Holm, som blev født i 1902, og som i halvtredserne i radioudsendelser gav råd om pletfjerning og lignende, og som fik tilnavnet "Farmaceuten" i Danmarks Radio, eller Statsradiofonien, som det jo hed dengang?

Hvis det er, vil det måske være på sin plads at søge informationer i lidt mere tidssvarende værker.

Det kunne f.eks. være her: www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87–7614–312–0/html/helepubl.htm
hvor Miljøstyrelsen lister borax som et uønsket stof.

14 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. januar 2006 kl. 19.53

Uønsket stof – eller uønsket debat som ikke passer i religionen og derfor ikke optages. Det er jo ensidigt og oplyser en om hvad havenyt består af.

15 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. januar 2006 kl. 20.25

Hej brian, du er vist ikke ny på banen. Du udskriver klart at være mere alvidende på problemet. Ku'du så ikke løse problem med myre i stedet for at nedvurdere debatten og giv en klar røsning til, hvordan!

16 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 9. januar 2006 kl. 20.34

Hej Hans Åge,

Du må undskylde, hvis du følte dig trådt på, for det var ikke mit ærinde. Men jeg synes det er relevant at oplyse om, at Sven Holms råd, som du citerer, måske ikke ligefrem stemmer overens med de seneste strømninger på området.

Når Miljøstyrelsen finder et stof som borax problematisk, og opfordrer til at reducere eller stoppe brugen af det, så hører det efter min mening ikke hjemme i et forum som dette at tilskynde haveejere til at bruge det. Holdningen til brug af giftstoffer har heldigvis ændret sig meget de seneste år, selvom vi nok er nogle, der gerne så en endnu mere restriktiv holdning.

Jeg kommenterede ikke andre måder at bekæmpe myrer på, for det, der var til debat i denne tråd var jo mere, om det er en god ide at bruge borax til at bekæmpe myrer. Men når du nu spørger om det, skal jeg gerne fortælle om egne erfaringer.

Vi har fra tid til anden myrer i drivhusene. Det er temmelig effektivt at hælde kogende vand ned i boet, men man skal være opmærksom på, at det kogende vand jo også dræber alt andet liv, hvor man hælder det. Der går nu ikke så længe, inden orm og andet kommer kravlende fra jorden omkring, så det er ikke det store problem. Kogende vand kan kun bruges, når der ikke er planter eller rødder i nærheden.

En anden mulighed er at rode lidt op i boet, vente et par minutter og udføre massemord med ukrudtsbrænderen, når myrerne myldrer op for at se, hvad der sker. Gør man det en gang hver dag en uge eller to, reducerer det også problemet drastisk.

Endelig er der et fif, jeg har brugt nogle gange, når jeg ikke har kunnet bruge kogt vand eller ild. Fyld en stor potte eller lille spand med let fugtig jord eller sand og placer den på hovedet oven i boet en lun forårsdag, hvor jorden stadig ikke er varmet rigtigt op. Jeg ved ikke, hvorfor det virker, men jeg gætter på, at det er varmen, der får myrerne til at bære deres æg op i spanden, og så er de jo lige til at fjerne.

Tro nu ikke, at vi er gennemført hellige, for hvis myrerne inviterer sig selv indenfor i køkkenet, kan vi godt finde på at bevarte dem med et par myrelokkedåser, for selvom vi accepterer en del myrer i haven, så er det altså for ulækkert, når de går i maden. Risikoen for det mindskes dog væsentligt, hvis man sørger for, at der ikke er madrester, krummer, sukker og lignende på bordet. Hvis der ikke er noget at spise, er det ikke så attraktivt for dem.

17 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul, 10. januar 2006 kl. 12.52

Jeg er klar over at Borax/borsyre står på listen over uønskede stoffer, men den giftige virkning er ikke overvældende.

Jeg har søgt på LD50 værdien og fundet den for borsyre i rotter (mest normale testdyr) til 2660 mg/kg.

Man skal altså, hvis man vejer 75 kg spise ca. 200 g borsyre for at opnå dødelig dosis. Det er dog en del.

18 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. januar 2006 kl. 17.44

Kære Brian, jeg er glad for du er i tvivl om du træder på mig. Det gør du bestemt ikke, det er spændende du føler dig angageret og så medfølende i Nicolai's spørgsmål d. 11/5 angående skader på planter ved brug af Borax/bor som er en forudsætning for plantevækst. At du hellere vil bruge nervegift i køkkenet undgår jeg at kommentere.

PK kommneter Borax nærmest som "alverdens
giftstoffer".

Brian (Krause?) 12.05.05 oplyser indlysende at bruges det slet ikke skader det heller ikke.

Og så hjælper det heller ikke på haven. Det er derfor jeg ikke bruger det udbredte produkt kunstgødnineg, men det gør den overvejende del af jordbrugere, og det er der også bor i.

Træd du bare mere – og nærmere BK.

Du er hyggelig – og efterhånden angageret. håp

19 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 16. januar 2006 kl. 19.40

Hej Poul,

Jeg vil egentlig tro, at miljøstyrelsen gør andet og mere end at slå op i en tabel med LD50 værdier, når de skal tage stilling til, om et stof skal på listen over uønskede stoffer eller ej.

Til de, der ikke ved det, kan jeg oplyse, at LD50 værdien i korte træk fortæller hvor meget af et stof der skal til, før halvdelen af forsøgsdyrene dør af akut forgiftning.

LD50 værdien siger intet om langtidsvirkninger for mennesker og dyr, ligesom den intet siger om skadevirkninger for planter og miljø.

20 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul, 16. januar 2006 kl. 21.50

Hej Brian,

Du her hele ret i at miljøstyrelsen, gør mange ting for at finde ud af om stoffer farlige.

Jeg mener at den akutte giftighed er den væsentlige værdi for den der bruger et stof en sjælden gang. Langtidseffekter har især interesse for professionelle der benytter stofferne i lang tid/dagligt.

Nu ved jeg ikke hvormeget du ret faktisk ved om stoffers virkninger på miljøet, eller om det er en refleks at henvise til miljøet, hvergang nogen siger kemi. (nu skal jeg ikke provokere manden...)

Personligt forstår jeg ikke at borsyre/borax ikke skulle kunne benyttes til hjemmebrug, men jeg kan jo se at det står på miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer (det gør benzin-produkter også, husk det næste gang du tanker...)

Hvis du har en anden holdning er det OK med mig.

21 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frants Hoé, 11. september 2006 kl. 21.03

Jeg bruger 10g boraks i den anbefalede blanding m/honning én gang om året for at bekæmpe myrerne.

Og det har hjulpet hver gang! Til min skræk fandt jeg så ud af, at det ikke længere handles i Danmark.

Jeg fandt ud af, på en tur til Norge, at det stadig kan købes på apotekerne der, men de havde desværre udsolgt.

Er der nogen der ved, om man kan købe det via nethandel?

22 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Maxey, 31. december 2006 kl. 0.59

Der findes et meiddel som hedder Diatomaceous som, draeber myrer, lus paa planter og dyr det er uskadelig for mennesker og duyr og kan bruges paa frugtplanter,, og godt at drysse paaa gulvtaepper, hvis man vil af med hunde lus og lopper,, det kan ogsaa kommes lidt i drikkevasndet da har husdyrene ingen indvoldsorm. et ganske uskadelig stof venligst grethe Maxey men men er der nogen der ved noget uskadelig for midder i hundens skin hjaelp soeges

23 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Juul Hansen, 21. juni 2007 kl. 20.24

I landbrug, vinavl og bomuldsdyrkning er borsyre et micronæringstof, foruden hvilket mange planter kommer til at lide af ''tørforrådnelse'', i udtalte mangelsituationer sågar misvækst. Hvis det ikke er naturligt i jorden, må det tilføres på kunstig vis for at sikre en rentabel avl.

24 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jørgensen, 8. juli 2007 kl. 17.34

Hej Grethe
Vi har anvendt et middel som hedder "Neguvon" eller lignende, opløst i vand. Det vasker man dyret med. Det har været super effektivt til at fjerne mider i pelsen på vores datters marsvin, og skulle kun anvendes 1 gang. Jeg ved ikke om det endnu er i handlen, eller hvor det kan købes.

Venlig hilsen Lars Jørgensen

25 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Seifert, 21. juli 2007 kl. 9.42

Vi har et hvepsebo under vores altandør som jeg skal have termineret. Ved oprining til skadedyrsbekæmper siger de, at de bruger Malathion i pulverform. Når jeg søger på Wikipedia står der at det er relativt udskadeligt. Men, at det nedbrydes til Malaoxon som er 60 gange mere giftigt og kan forårsage kronisk forgiftning hos de personer der bor i miljøet.

Ikke noget jeg har lyst til at få blæst ind i muren ved vores soveværselse hvor vi sover med vores nyfødte datter!

Og når man på samme Wikipedia læser om Boric Acid så lyder det jo som et ret tiltalende alternativ.

Det kunne være spændende at forstå hvorfor Miljøstyrelsen mener at Borsyre er et uønsket stof og hvorfor Malathion er et bedre stof til bekæmpelse af f.eks. hvepse i bygninger.

PS. Jeg har selv brugt borsyre mod myrer da jeg boede i USA. Og det virker ganske fantastisk hvis man er lidt tålmodig og gentager "behandlingen"...

26 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. juli 2007 kl. 10.23

Til orientering omkring brugen af Malathion.

LandbrugsInfo

Byggeri | Driftsledelse | IT | Fjerkræ | Får | Heste | Kvæg | Lov&ret | Maskiner | Miljø | Pelsdyr | Planteavl | Svin | Tværfagligt | Uddannelse | Økologi | Økonomi
LandbrugsInfo > Planteavl > Planteværn > Skadedyr > Kemisk bekæmpelse > Skadedyrsmidlet...

Planteavlsorientering
Nr. 09–824
Den 17. juli 2007
Landscentret
Planteproduktion

Skadedyrsmidlet malathion bliver forbudt
Resumé og konklusioner:
Miljøstyrelsen meddelte den 5. juli, at salg af produkter med aktivstoffet malathion i alle led forbydes pr. 1. september 2008, mens anvendelse af produkterne må ske indtil den 6. december 2008. Midlet må heller ikke anvendes mod skadedyr i kornlagre.

Der er herefter kun godkendt løsninger til tømte kornlagre. Se også plantenyt nr. 417.

Forbuddet gælder ikke anvendelser ifølge det såkaldte biociddirektiv, som omfatter anvendelse mod myrer, murbier o.lign. Det er dog til dette formål nødvendigt at søge om fornyet godkendelse.

Forbuddet skyldes, at det nu er besluttet, at aktivstoffet ikke kan optages på EUs såkaldte bilag I.

Aktivstoffet malathion er revurderet for nylig og har siden revurderingen kun været godkendt til brug mod skadedyr i kornlagre samt til pryd- og planteskolekulturer. Pulverformuleringen har dog også været godkendt i nogle frugt- og grøntafgrøder, men bruges her ikke i praksis.

Se yderligere i middeldatabasen.

Ghita Cordsen Nielsen og Stig F. Nielsen

Emneord: malathion, forbud.

Bekræftet: 17–07–2007 Oprettet: 17–07–2007 Revideret:

Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret, Udkærsvej 15, DK-8200 Århus N. Tlf. 87 40 50 00 Fax: 87 40 50 10
Virksomhedsoplysninger: CVR nr. 32287115, EAN nummer 5790001343972
E-mail: landscentret@landscentret.dk Webmaster: landbrugsinfo@landscentret.dk Vilkår

27 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 12. april 2008 kl. 17.24

Virkelig spændende tråd – denne omkring Borax, og som en ganske rigtigt skrev, skal vi jo ikke "pøse" det ukritisk ud i naturen, men når myrerne har invaderet huset indenfor (ikke madvarer, sukker og lign.)., og de "lovlige" myrelokkedåser ikke har nogen effekt, må det vel være på sin plads.?

ALLE gamle husråd omkring myrebekæmpelse er forsøgt... kanel, kaffegrums, hvidløg, brun sæbe og sprit, osv osv – så hvad er alternativet, når man nærmest er invaderet af disse myrer indendørs.

Apoteket og Matas kender tilsyneladende ikke til produktet Borax (jo en ganske svag opløsning til øjenskylning) og byggevarehusene har det heller ikke mere. (midlet kan også bruges i.f.m slaglodning).

Er der nogen der evt. kender en netbutik, der forhandler Borax.?

M.v.h

Claus

28 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M K, 23. april 2008 kl. 18.13

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.51.

29 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. april 2008 kl. 19.28

Det har været beskrevet her i forummet at, formålet med Borax er udryddet myrer der hvor de er besværlige. Boraxen cementerer sig i deres maver – og myrerne dør.

Det samme sker, hvis vi blander et sødemiddel/lokkemidel (sukker, flormelis) el. lig. samt bagepulver der også cementere sig i indvoldene. håp

30 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 25. april 2008 kl. 9.40

Tusinde tak skal i have begge 2, jeg tror jeg prøver med bagepulver i første omgang, hvis det har samme effekt som borax.

God sommer til Jer.

Claus

31 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. april 2008 kl. 20.24

Selvfølgeligt kan vi også bare lave et kræmmerhus, stikke det ind i en flaske etc., hvor der er sukker instand af en eller anden slags. Og myrene finder aldrig hjem mere. håp

32 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 26. april 2008 kl. 13.27

Det ville nok kræve nogle ordentlige flasker, for vi er temmeligt hårdt angrebet. De er bare alle vegne, og myrelokkedåser synes nærmest bare at tiltrække dem. De vader ihvertfald både ovenpå og udenom, og gider faktisk ikke gå indenfor hvor giften skulle være.

Men vil afprøve den med bagepulveret, og håbe på, at det har samme effekt, som borax.

Tak for svaret. ;+)

M.v.h
Claus

33 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. april 2008 kl. 21.02

Til Claus.

Hvis du er meget plaget af myrer, kan du købe en bøtte med KVIT myrepulver. Det er yderst efektivt, og der er til ca. et års forbrug. Drys meget lidt ved deres udgang eller ved husets sokkel hvor de vandre, og de slæber det med hjem i boet hvor det udsletter hele familien, og hvis der er gæster får de også noget med hjem. Sæt en skrue i bøttens top ellers suger pulveret fugt og klumper. Købt på en planteskole.

34 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 27. april 2008 kl. 14.30

Tak for det Mogens – det kunne jo være et alternativ, normalt har jeg ikke haft held med de midler man kan købe i "håndkøb", men vil afprøve det.

Skulle der være nogen, som kender det nøjagtige blandingsforhold med sukker / gær / bagepulver?

På forhånd mange tak og fortsat go'sommer.

Claus

35 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. april 2008 kl. 17.53

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.54.

36 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus, 28. april 2008 kl. 10.36

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.54.

37 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. april 2008 kl. 19.35

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.55.

38 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. april 2008 kl. 21.43

Har lige læst om blandingen i det husomdelte blad
" ide nyt " Bland 2 pakker gær og 1 dl. sukker i 1 dl. vand og stil det frem til myrerne – de dør når de spiser blandingen. God jagt.

39 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 29. april 2008 kl. 8.13

Kære Mogens & Hans Åge.

Tusinde tak for jeres gode svar...

Kampen er i gang – og det til trods for, at det er de "stakkels" myrers indvolde der må lide en grum forstening... sådan er det nu bare.

Super dejligt, at i gider besvare og dele jeres viden – tak for det.

go'sommer ;+)

Claus

40 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Norlyk, 7. juli 2008 kl. 12.24

Tak til de mange forslags bidragere.

Efter at have gennemlæst hele tråden, er jeg dog stadig i tvivl om hvilket middel, jeg skal bringe i anvendelse.

Min situation minder mest om Claus's, og som han, synes jeg også at sukkerstof / bagepulver, alternativt blandingen, beskrevet af Mogens – den fra Idé nyt, vil være at foretrække i vor miljø bevidste tidsalder.

Jeg lover at vende tilbage med resultatet:-)

mvh
Torben

41 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Seifert, 8. juli 2008 kl. 15.03

Det virkede ikke fantastisk på mine myrer. De små slyngler spiste vist ikke nok af den ildelugtende blanding... :-)

42 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AllanC, 13. juli 2008 kl. 10.22

Hvirker det også på hvepse? Boraks og sukker/honning?

43 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 5. december 2008 kl. 12.22

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.56.

44 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 5. december 2008 kl. 12.28

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.56.

45 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: B4ndit, 8. april 2009 kl. 23.40

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.56.

46 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: B4ndit, 8. april 2009 kl. 23.45

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.57.

47 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 4. juni 2009 kl. 18.36

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.57.

48 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. juni 2009 kl. 20.00

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.57.

49 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. juni 2009 kl. 20.00

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.57.

50 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 21. juni 2009 kl. 18.36

Jeg tilslutter mig den hjemmelavede økologiske myrepulver (bagepulver+flormelis) og drysser den ind i myrerevnen med et papirkræmmerhus. Man kan også lægger det i en kuvert med hul i en revne nær indgangen.

Jeg har prøvet det flere gange i hjemmet (mest af økonomiske årsager som forsøg) og det virker i mit hjem ligeså fint som de købte myrelokkedåser. Samtidig er det rart når man har små børn at man ikke skal tænke på de farlige myrelokkedåser, som er spændede for små børn at undersøge nærmere (med munden).

Til udensørs brug, har vi haft meget effekt af (½teskefuld borax+honning (2 spiseskefuld). – Dette lagde vi i en gammel plastikdåse med låg og vi skar en lille revne lidt over bunden så myrene kunne gå ind og ud. – Vi prøvede det faktisk også på hvepse. Vi satte dåsen 15 cm fra deres indgang og efter 3–4 uge var de helt væk, men de var mere rolige inden.

Husk at fjerne dåsen efter brug- der er jo helst ikke andre dyr der skal have skade af blandingen.

Vedr Borax – Vi købte det i Matas dengang for 15 år siden hvor det stadig kunne købes. – Vi fik at vide af en erfaren, at der ikke skulle meget til at slå en hund ihjel (gætter på 1 teskefuld eller mindre)! Det virker ganske rigtigt ved at blive til cement i tarmene, – så stakkels hund eller pindsvin.

Fordi der skal så lidt til, har vi vist stadig noget. – så spar på det. og brug det målrettet.

51 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. juni 2009 kl. 20.40

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.58.

52 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus K, 24. september 2012 kl. 9.56

Ris og kartoffelmel høre også til naturlige og økologiske dræbere af myrer.

Eventuelt gør kogende vand arbejdet simpelt og hurtigt.

Kilde: myrebekaempelse-hjaelp.dk/myrebekaempelse

Jeg ved dog ikke om kogende vand er specielt godt for haven?

Kan nogle svare på det :)?

53 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2012 kl. 16.00

Jeg tror ikke på at ris eller kartoffelmel kan slå myrer ihjel. Hvis det kunne ville vi have hørt meget mere om det .
Men det er kommet nogle nogle produkter på marked som er knap så skadelige for miljøet og som har en god effekt overfor myrerne. Se www.Ecostyle.dk

Ellers kan man benytte diatomet jord, dette har en effekt og det er ikke skadeligt.

54 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 28. juni 2013 kl. 12.06

Slettet af administrator 29. juni 2013 kl. 0.03.

55 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2013 kl. 13.49

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.58.

56 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 28. juni 2013 kl. 16.16

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.58.

57 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2013 kl. 17.07

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.58.

58 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juni 2013 kl. 23.27

Slettet af administrator 28. juni 2013 kl. 23.59.

59 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. juni 2013 kl. 0.02

Kære alle

Nu er emnet med borax vist belyst fra mange vinkler, og som redaktør lukker jeg nu debatten, da der bliver ved med at komme opfordringer til at bruge borax mod myrer i hus og have. Jeg har fjernet nogle af disse opfordringer fra debatten.

Borax er på Miljøstyrelsen og EUs liste over uønskede stoffer, da det påvirker forplantningsevnen. Derfor bør vi ikke bruge det i vores haver og huse.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

Dette emne er lukket. Der kan ikke længere skrives nye indlæg.

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Borax, dræber planterne?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider