Forum

Limplader til kirsebærfluer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 26. april 2024 kl. 10.45

Jeg har tidligere fået anbefalet limplader til at beskytte vores kirsebær mod kirsebærfluerne. Jeg er dog i tvivl om hvilke jeg skal købe og hvorfra ?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. april 2024 kl. 10.56

Hej Anders.
Prøv at spørge Google, vi reklamerer ikke for produkter eller hjemmesider her i Forum.
(Punkt 4 i vore retningslinjer i Foreningen Praktisk økologi.)

Mvh James

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 26. april 2024 kl. 17.08

Hej James,

Tak for dit hurtige svar. Jeg forstår og respekterer forummets regler om ikke at reklamere for specifikke produkter eller hjemmesider. Jeg har faktisk forsøgt at Google det selv, men jeg ender kun med links til produkter fra Kina, hvilket ikke er hvad jeg leder efter, især da jeg specifikt søger efter limplader rettet mod kirsebærfluer.

Mit spørgsmål var derfor mere rettet mod at høre om personlige erfaringer eller generelle anbefalinger uden direkte links eller brand-navne. For eksempel, hvis nogen har haft succes med at købe limplader fra lokale byggemarkeder eller har fundet et produkt, der virkelig virker mod kirsebærfluer.

Jeg værdsætter alle former for input, da det kan være svært at finde præcis det, jeg leder efter. Tak for hjælpen!

Venlig hilsen,
Anders

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2024 kl. 18.21

Hej Anders

Jeg tvivler på at du alene med limplader kan forebygge orm i kirsebær, hvis altså dit træ er stort. I såfald skal du have mange limplader sat op. Jeg undre mig over at der ikke ligger en artikel på Havenyt, der beskriver dens bekæmpelse.

Jeg har også kigget efter nogle anbefalet limplader, men kan hellere ikke finde nogle. Men prøv at google nogle amerikanske hjemmesider, og se om ikke du kan finde svar herigennem...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 26. april 2024 kl. 19.47

Hej Søren tak for dit gode svar.

Jeg tror du har ret i at limplader alene ikke gør det. Det foreslås også at kultivere jorden under træet, eller pakke det ind i tyl.
Hvilket det kan være det der vi ender næste år hvis det her ikke virker :)

Jeg fandt denne guide, som også gør brug af fælder, orgprints.org/id/eprint/44995/3/71_PA_BIOFRUITNET_Rhagoletis_Final%20da.pdf

Men her bruger de ammoniumfosfatgødning i fælder, det er ikke rigtigt forklaret hvorfor netop det virker.

Jeg må søge videre :)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2024 kl. 20.03

Hej Anders.

Jeg har google "worm in cherry" og fandt at de bruger spinosad, som er et middel udvundet af svampe og som bruges i bl.a myrelokke fælder herhjemme. Jeg har ikke fundet at man bruger det herhjemme imod orm i kirsebær. Men du kan sikkert finde et svar på middeldatabasen, hvor der hele tiden opdateres løbende.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2024 kl. 20.30

Spinosad er udvundet af jordbakterier...

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 26. april 2024 kl. 21.40

Tak for buddet, jeg er umiddelbart mest på at det skal være så enkelt som muligt :)

Så prøver med limfælder og måske fælder, og så må jeg lære fra det :)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2024 kl. 19.21

Der findes også en flue, der angriber al frugt:
Pletvingefrugtfluen, Drosophila suzukii
Den har været meget plagsom i vin i 2023

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 29. april 2024 kl. 19.36

Æv den lyder godt nok heller ikke sjov den der Lars. Der er dog flere ting som gør at jeg er ret sikker på at der er tale om krisebær flue og ikke den her.

Vi er her i på Djursland så uheldige at have både vores egen kirsebærflue samt den invasive. Om det så er den ene eller den anden der rammer mit træ skal jeg ikke kunne sige :)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 29. april 2024 kl. 19.36

Æv den lyder godt nok heller ikke sjov den der Lars. Der er dog flere ting som gør at jeg er ret sikker på at der er tale om krisebær flue og ikke den her.

Vi er her i på Djursland så uheldige at have både vores egen kirsebærflue samt den invasive. Om det så er den ene eller den anden der rammer mit træ skal jeg ikke kunne sige :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 29. april 2024 kl. 19.36

Æv den lyder godt nok heller ikke sjov den der Lars. Der er dog flere ting som gør at jeg er ret sikker på at der er tale om krisebær flue og ikke den her.

Vi er her i på Djursland så uheldige at have både vores egen kirsebærflue samt den invasive. Om det så er den ene eller den anden der rammer mit træ skal jeg ikke kunne sige :)

Nyt svar til emnet »Limplader til kirsebærfluer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Limplader til kirsebærfluer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider