Forum

Pindsvin/gåsebillelarver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Nielsen, 20. september 2010 kl. 9.13

Vi har i flere år været plaget af gåsebiller i vores græsplæne. Med visne pletter til følge.
Nu har vi opdaget at vores græsplæne er helt "gravet op" i de pletter hvor plænen er hårdest angrebet.
Ved siden af "opgravningerne" ligger der lorte som til forveksling kan ligne pindsvinelorte. Vi har ikke før lagt mærke til at der skulle være pindsvin i vores have, da den er nyanlagt og derfor har der ikke været nogen gemmesteder for pindsvin.
Nu spørger jeg så om der er andre der har oplevet det samme? Om pindsvin kan lide gåsebillelarver?
Vi kan ikke rigtig se hvad det ellers skal være.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. september 2010 kl. 14.10

Min nabo har tidligere været meget plaget af gåsebillelarver i sin græsplæne fordi den er meget sandet. Der var også en del sorte lorte ved det udgåede græs. De sorte råger hakker huller i plænen på jagt efter larverne og så efterlader de visitkort. Voksne skrubtussers efterladenskaber minder også meget om det på dit foto.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 20. september 2010 kl. 21.06

Jeg kan ikke helt vurdere størrelsen på lorten, men hvis opgravningerne er huller på ca 10 cm i diameter og 3-8 cm i dybden kan det være ræve som jeg selv tidligere har været plaget af gennem en årrække.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 21. september 2010 kl. 22.49

Vi har også lige nu en masse pænt store, opkradsede huller i græsplænen. Jeg troede først, det var fugle på jagt efter gåsebillelarver. Vi har nu ikke set fugle i sving på plænen, til gengæld har vi pindsvin, så måske du har ret i ,at det kan være pindsvin. Her er hvert år mængder af gåsebiller til stor fornøjelse for fuglene og dermed også for os. Heldigvis tager plænen ikke skade af det. Naturens tilpasning, tror jeg. Det som kan gro gror.

Nyt svar til emnet »Pindsvin/gåsebillelarver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Pindsvin/gåsebillelarver

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider