Forum

Solsort unge

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anni Andersen, 12. august 2011 kl. 8.05

For en uge siden var jeg vidne til at der midt på en plæne sad en meget lille solsort unge, som ikke engang havde fået alle sine fjer, og et par forældre fugle der forgæves forsøgte at holde en kat væk fra ungen.
Jeg kunne bare ikke gå fra ungen, for jeg viste det ville blive den død, så jeg tog den med hjem.
I starten fik den blendet foder, men nu spiser den regnorme m.m. og den er bare så livlig.

Nu kan den også stå op på sine ben, og den er bare så søg, men MEGET sulten .......

Nogen her, der ved, hvor stor en sådan ungen skal være for at kunne klare sig i naturen?

Anni

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2011 kl. 9.33

Hej Anni.

Prøv at spørge Dyrenes Beskyttelse. Der findes plejestationer rundt om i landet, som tager sig af den slags.

Mvh. Hans

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. august 2011 kl. 13.19

Og maa man da ikke i den specifikke forbindelse kommentere paa det flotte billede, som jo da alle tider illustrerer den hjertevarme, som maatte ligge til grund for jeres redningsaktion. Det var godt gjort.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. august 2011 kl. 21.10

Hej Anni

Den skal være en del større, næsten ligne en voksen, før den kan klare sig selv.
Lav noget rå æblemos (evt. med kartoffelmosjern) og giv den det (selvfølgelig uden tilsætninger). Hver dag tager jeg et æbleskrog med i haven, og mine solsorte fodrer ungerne med det - dvs. selv tager en bid og putter det i ungens gab. Så bliv ved med at blende foder lidt endnu ind imellem regnormene. En uge mere skal der ihvertfald til. God held med det !
Hilsen Clara

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Andersen, 13. august 2011 kl. 7.26

Hej :0)

Har skrevet til et par vildplejecentre, men ikke sået svar.
Har haft kontakt med dem her i nærheden af Odense, de er på ferie, men kan tage imod ungen næste uge.

Nu har vi haft ungen noget tid, og den er allerede vokset meget. Jeg kunne godt tænke mig, selv at fodre den færdig og så sætte den ud i min kolonihave, hvor der er masser af mad til den.

Det er sært, der findes faktisk intet om pasning af solsort unger på nettet. Jeg ved godt at ungerne tit forlader reden, før de kan flyve, og at det skal man ikke blande sig i, men hvis der nu er et tilfælde, hvor man gerne vil hjælp for at undgå ungen død, så ville det nu være dejligt, der stod til mere om pasning på nettet.

De første dage lavede jeg en blanding af hakkedet kød og æggefoder ( til tamfugle )blandet med kogt vand til en grød, og gav den, men nu får den mest regnorme (hele), og den tager dem fint, men den er konstant sulten. Kan ikke lade være med at tænke på de stakles solsorte forældre, som måske har 4 unger at fodre, det er godt nok et stor arbejde!
Den bliver "lagt i seng" kl ca 20 og så sover den gennem :0)) til kl 6, så er den morgenfrisk og siger pip hele tiden.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 13. august 2011 kl. 13.58

For mange år siden havde jeg en redefuld solsorteunger hvis moder gik hen og døde.
De blev fodret med regn- og kompostorme i ca. 2 uger og voksede i rasende hast. Måske takket være 3 ivrige børn der medvirkede.
Alle kom fra reden i god behold omend de var blevet lidt håndtamme og lige skulle afvænnes..

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Christian Banke, 6. februar 2012 kl. 19.29

Hvad er det bedste man kan fodre solsorten med nu i det kolde vejr ?? - udover æbler og brød

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 6. februar 2012 kl. 20.29

Her hos os spiser de også solsikkerkerner og fedtblokke/fedtkugler som bliver hakket i mindre stykker og lagt på jorden.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 6. februar 2012 kl. 20.31

Hej Anni
Blev nysgerrig efter at have læst tråden om den søde solsorteunge, hvordan gik det med den?

Hilsen Birgitte

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. februar 2012 kl. 20.36

Hej Hans

Jeg ved at Solsorten kræver højt proteinindhold og derfor ikke kan nøjes med diverse frø og frugt. Jeg ved også, at Solsorte stæler fra kattens skål med tørfoder, når den står ude.

Derfor fodrer jeg Solsortene med knust katte-tørfoder og det sætter de pris på, sammen med nogle småfugle. Det samme gælder jo nok hunde-tørfoder ;-D

PS
DOF udtaler, at man ikke skal overdrive fodringen - så vil den naturlige balance forrykkes mod nogle arter. Der er min holdning nu: Hvilken naturlig balance er der efterhånden tilbage i vores kulturlandskab? Kan jeg få nogle ekstra fugle til at overleve vinteren gør jeg det gerne.....

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. februar 2012 kl. 22.09

I denne kulde er mine solsortes prioritering:
1/ små eller halverede økologiske rosiner
2/ rå, usaltede, halverede økologiske jordnødder (Føtex har dem til 200 g for 22 kr.)
3/ halverede cox-orange æbler, de kan ikke spise dem frosne
4/ en skål varmt vand og nyd synet af en frysende solsort, der nyder vandet, den sidder og krummer sig som en kat, der har fået en lækkerbidsken, men pas på, at det ikke bliver for varmt, for de kan brænde sig ligesom små børn !
5/ solsikkekerner uden skal og knuste mejsebolde
Min nabo havde også solsorte, der spiste tørre kattepiller.
Jeg tror nu DOF tænker på sommerfodring, som jeg iøvrigt synes er en uskik. Men som det er nu, roder solsorte desperate i skovens blade for at finde lidt spiseligt, for de kan jo ikke komme i jorden. I haven lægger jeg også foder andre steder i haven til de duer og skader osv., der også er sultne, ellers tager de blot solsortens. Iøvrigt spiser rødkælken ofte solsortens rester, så der kommer også lidt knuste nødder på stedet til den.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Christian Banke, 7. februar 2012 kl. 8.24

Tusind tak for gode svar - er helt ny her, - men en tip top side !!

Tak

H.C

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. februar 2012 kl. 10.13

Fik ikke med, at solsorte også gerne spiser havregrynsflager.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lucas Lim, 5. maj 2023 kl. 21.33

Hej Anni!

Jeg rækker ud til dig, fordi jeg tidligere idag har fundet en lille solsorte unge blive angrebet af en anden rovfugl, hvorefter den landede lige på jorden foran mig næsten helt livløs. Jeg valgte at tage den ind og pleje den hele dagen og kan mærke den har fået mere energi.

Her til aften ringede jeg så til dyrene beskyttelse i håb om de kunne hjælpe den til et godt liv, da den ikke kan klare sig uden sin mor. Jeg fik så den sønderknusene besked fra dem om de mente den skulle aflives. Jeg ønskede ikke de skulle aflive den og har her til aften puttede den i en varm kasse med et tæppe over fra din anbefaling

Min egentlig bøn her at jeg har været så ked af det hele dagen, fordi jeg ikke føler jeg har tid til at kunne passe den og pleje den, men ville samtidig være sønderknust ved tanken om den skulle aflives. Jeg læste dine oplevelse og håbede du måske havde lyst til at tage den søde solsorte unge og passe den i dit kolonihavehus. Jeg kører den hvor som helst i landet, da mit størtste ønske er den skal få det godt igen og ikke aflives.

Hvis ikke du har mulighed for at aftage den håber jeg du kan hjælpe med hvordan man allerbedst kan pleje den og give den et godt liv! Jeg håber du læser denne besked og har mulighed for at svare mig

Lucas

Nyt svar til emnet »Solsort unge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Solsort unge

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider