Forum

Peber og chili spiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Kristensen, 9. april 2012 kl. 9.22

Vi har haft nogle frø fra peber og chili til spiring i 14 dage.
plantet samtidigt med nogle tomatfrø. Tomaterne har det fint, men der er ingen liv overhovedet hos peber og chili.
Tager det bare længere tid for de frø at gro, eller er der et hemmeligt trick, som vi åbenbart har glemt?
Håber nogle kan hjælpe.

Lars

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2012 kl. 9.32

Hej Lars -

får de nogen form for tilskudsvarme? De spirer hurtigere ved omkring 25 grader.

Hvor dybt er de sået? De skal sås relativt yderligt - omkring ½ cm...

mvh
Anja

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Kristensen, 9. april 2012 kl. 9.45

Tak for hurtigt svar.
De står inde, så de får stuetemperatur. Vi har mulighed for at tænde en radiator under dem, vil det være en fordel?

De er måske sået lidt for dybt; kommer de så ikke overhovedet, eller går der bare længere tid?

Lars

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 9. april 2012 kl. 10.15

Jeg har spiret mine pebber i mit varmebeholder skab hvor der er mellem 25 og 30 grader. Efter ca 7 dage spirede ca. 75 procent af dem.

Hvor lang spiretiden er ved stuetemp. ?

Tænder du radiatoren under vil jeg tro du skal flytte dine tomater væk.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2012 kl. 15.29

Hvis de er sået for dybt, risikerer du, at de slet ikke spirer, desværre :(

Spiretiden varierer for de forskellige sorter - ved stuetemperatur fra ca. 10 dage - 5-6 uger for de langsomste sorter. Med passende undervarme vil det være mellem 1 - 4 uger. Og spireprocenten vil være bedre med varme - ved begge metoder skal man huske at holde jorden fugtig, men ikke våd.

Og helt enig - når frøene er fremme, skal de væk fra undervarmen. Ellers bliver de lange og ranglede, fordi der ikke er balance mellem lys og varme.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 10. april 2012 kl. 22.13

Hej Forum (Ny bruger - bee nice, please :-).
Jeg såede Chili og Peber midt januar (bla. Blå LED lys).Mit
"problem" (!) er nu at 80% af mine (ca 50 stk) chili/peber blomstrer (eller er tæt på). Men mine planter kun ca 7-10 cm høje - Er der godt eller skidt ?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 11. april 2012 kl. 8.40

Hej Niels !
Jeg er også ny i Chilli/Peber...men jeg har fået at vide at de første 6-10 blomster skal knibes af, for at planterne kan blive kraftigere......

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2012 kl. 9.30

Jeg har også prøvet at få tidlige blomster på planter under LED. Jeg nipper alle blomster af, indtil jeg synes, at planten er stor nok til at bære frugt :)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 12. april 2012 kl. 22.22

Tak for tilbagemeldingerne.. Jeg har fjernet alle blomster ! Sidste år fik mine chili/peber først blomster, da de var 20-30 cm høje og havde stået i drivhuset i noget tid. Det virker mere "normalt". Hvem ved - måske er der en kanon høst på vej :-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. april 2012 kl. 22.38

Ja - der sker noget under LED-pærerne :)

Nyt svar til emnet »Peber og chili spiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Peber og chili spiring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider