Forum

Så-jord eller alm. jord?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 25. april 2012 kl. 19.27

Jeg er kommet i tvivl om hvad der er bedst ved prikling...

Når I prikler om, gør I det så i pottemuld eller giver I de små planter endnu en tur i så-jord?

Jeg spørger både mht. drivhusplanter og stauder.

Håber at nogle stykker af jer vil fortælle om jeres erfaringer :o)

Mvh. Henriette

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. april 2012 kl. 20.29

Hej Henriette når jeg prikler mine småplanter, gør jeg det altid i jorden fra plantesække ( 50 ltr. 8-10 kr.), deri er der den nødvendige gødning til videre grokraft, og jeg behøver kun at købe een slags jord hvert år.
Jeg planter tomater og agurker i plantesække hvert år, året efter bruger jeg disse sækkes indhold til såjord, (gødningen er brugt) og det virker fint. Hilsen Henry G.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 25. april 2012 kl. 21.00

Hej Henry,

tak for svar :o)

Det synes jeg er en fantastisk måde du sparer jord og penge på! Det vil jeg huske til næste år.

Ved du om plantesække jord også kan bruges til tilplantning af sommerblomster i krukker?
Plantesæk jord er jo en del billigere end pottemuld, men måske det indeholder for meget gødning?

Hilsen Henriette

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2012 kl. 21.54

Hej Henriette
Du kan godt bruge jorden fra plantesækkene, det gør jeg selv . Du spare også penge ved det

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 25. april 2012 kl. 22.34

Hej Søren,

Tak for svar :-)

Jeg har rigtig mange krukker hvert år, så det vil være dejligt at kunne spare penge på den måde.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2012 kl. 22.37

Hej
Jeg har gjort den erfaring at det gavner spiring og vækst for mange planter, hvis man blander skarpt bakkesand med priklejord eller beriget spagnum
Mange hilsner
Inge

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 25. april 2012 kl. 22.43

Hej Henriette.

Jeg bruger flg sparetip til alle mine større/dyre frø, som jeg sår i enkeltpotter: Fyld potten op med 3/4 jord fra plantesæk og derefter 1/4 af den en god såjord øverst.
Frøet spirer i såjorden og når den begynder at sætte rødder kommer de hurtigt ned i den gødede jord.
På den måde sparer jeg både en masse af den dyre såjord & en omprikling/potning.

MVH
KarinP

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 25. april 2012 kl. 23.00

Hej Karin og Inge,

tak for jeres svar :-)

Nu er det anden gang at jeg bliver anbefalet brug af bakkesand (første gang mht noget helt andet).... Kan man købe det i byggemarkeder eller ?

Karin: hvor er det en god metode du bruger :-) Det må jeg også prøve ved de store frø. Jeg sår rigtig mange frø, og må indrømme at når tiden kommer til omprikling, så er der så mange andre ting der også skal gøres i haven. Så det vil være skønt at spare både penge og tid på omprikling!

Har dog et tillægsspørgsmål: Ca. hvilken størrelse potter bruger du til de større frø, fx. lupin størrelse?
Så vidt jeg ved har de små planter ikke så godt af at have for meget plads.... men hvis jeg skal spare en prikling ved at have gødet jord i bunden, så skal potten jo ikke være så lille endda..

Mvh. Henriette

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 27. april 2012 kl. 0.00

Hej Henriette.

Jeg bruger 8 cm's firkantede potter (+ enkelte runde i samme str) til det hele. Nogle af de mindre frø sår jeg f.eks 4 stk - et i hvert hjørne og på den måde plejer det at gå fint og en del kan gå direkte fra potterne til udplantning.

Jeg sparer også på såjorden, når jeg "masse-sår" i f.eks kødbakker, så fylder jeg den op med 3/4 alm jord fra en plantesæk først og så 1/4 god såjord ovenpå. Det plejer også at gå fint. (Men der slipper man så selvfølgelig ikke for at prikle ud - så det gør jeg kun med enkelte ting hvert år).

Efter at jeg sidste efterår læste en del om det med at småplanter "elsker" de der smalle, koniske potter, købte jeg 2 stk Pluggbox for at prøve det, men det har nu ikke været den store succes indtil nu. Jeg har bla. haft problemer med at planterne tørrer ud selv om at der er vand i underbakken. Og spireprocenten har været lav. Ved ikke om jeg gør et eller andet forkert, men tror nok at jeg prøver et par hold frø mere og hvis problemerne fortsætter, så dropper jeg dem igen.

MVH
KarinP

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2012 kl. 6.27

Hej Henriette

Bakkesand er sand fra grusgraven og det sælges i løs vægt i et "rigtigt" byggemarked / trælast og prisen er ofte angivet pr. hektoliter. Det bruges mest til belægningsarbejde.

Vi er mange der kalder det grus, men pas på med det, grus er småsten i de kredse ;-D

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. april 2012 kl. 6.45

Hej Karin

- det er rigtigt, at man skal vande pluggboxen ret ofte, da hullerne jo er ret små, men en dårlig fremspiring, kan jeg ikke se, skulle have noget med pluggboxen af gøre? Jeg vander i øvrigt ovenfra, da jeg synes, at det er lettere at styre lige med den.

Jeg er i hvert fald meget tilfreds med min, som jeg har købt i år - er allerede i gang med 3. hold planter i den :) De kan jo ikke blive der så længe pga. den begrænsede plads, så der bliver hurtigt plads til de næste frø.

Jeg bruger roottrainers til de større frø, og der bruger jeg en god plantejord i bunden (ikke plantesække, som jeg synes er noget ringe jord...:) og såjord øverst. Og der kan de stå ret længe - der er god plads :)

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2012 kl. 18.04

Hej
Siden jeg for nogle år siden så Camilla Plum lave potter af avispapir har jeg med stort held gjort det samme
strikingeshave.blogspot.com/2009/04/priklepotter-af-avispapir.html
I år har jeg rullet potterne over en lille plastflaske fyldt med vand. Potterne er fyldt med min jordblanding (priklejord+ sand) og så har jeg i Brugsen fået en masse tomme Haribo Slikkasser. Der kan være 7 potter i hver kasse. I disse potter sår jeg mine yndlings tagetes (Vannilla F 1) med 1 stk. i hver potte. Plastikkasserne vandes i bunden. Når planterne er tjenlige til udplantning kommer de i jorden med papiret.
Jeg prikler også ud i papirpotter.
Mange hilsner
Ingeborg

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 27. april 2012 kl. 18.18

Hej alle,

hvor er jeg glad for at jeg spurgte om råd - for det er virkelig nogle gode måder I forspirer på :-)

Mht. pluggboxen; dem har jeg en del af og har stor success med dem. Synes dog at det går lige lovligt hurtigt med spiringen og da pladsen jo er trang, prikler jeg om "hele tiden".
Udtøring har jeg ikke problemer med, men jeg hælder også meget vand i underskålen - og holder godt øje med den.

Sidste år forsøgte jeg mig med rootrainers, men det var ingen success :-(
Dem havde jeg svært ved at holde jævnt fugtige. Men de har klart en bedre størrelse - og med dem kan jeg også bruge Karins tip om 2 slags jord. Det må jeg prøve næste år :-)
Men jeg vil nu også bruge potter for at være sikker ;-)

Tom: Tak for forklaring på bakkesand, nu ved jeg hvad jeg skal spørge om - uden at virke "blank" :D

Mange hilsner til jer alle og endnu engang tak for alle jeres gode råd!

Henriette

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 27. april 2012 kl. 18.32

Hov, jeg glemte da lige at nævne at jeg også bruger MiniKaps fra Pindstrup - det er nok dem jeg har den største success med når det gælder forspiring. Virkelig geniale. Men om der kan være 2 slags jord i, tvivler jeg dog på. Men det er nogle meget fine planter der kommer ud af det :-)

Silvan har dem jævnligt på tilbud til ca. 65kr.

Inger; jeg har ofte tænkt på at prøve papirpotter - har tøvet da jeg tænkte at papiret rådner/giver svamp... men det lader til at du har stor succes med det, så det vil jeg også prøve :o)

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2012 kl. 0.57

Ang. såjord når der skal blandes sand i så eller priklejord, bør man bruge enten 0/2 vasket sand eller havsand, (det bruges af gartnere), alm. sand til belægninger fra grusgrave indeholder ofte rødder af padderokker. Henry G.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2012 kl. 9.37

Hej Henry
Jeg kan ikke se at det skulle være noget problem med at bruge almindeligt "bakkesand" som det også hedder. Selvfølgelig har du ret i at der kan være rødder af padderokker, men de er nu nemme at få øje på, fordi det jo er til "håndarbejde" sandet skal bruges. Jeg plejer at have en bunke sand liggende fra flisearbejde og ofte kan jeg tigge mig til en spand sand hos naboer, som har fået leveret sand. Du skriver havsand - det har jeg også tænkt på, men det er ret fint - og bør vel skylles, hvis man skulle komme til at tage en spandfuld med hjem fra stranden. Måske er det kun lovligt at bære strandsand hjem i skoene :-)
Mange hilsner
Inge

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 28. april 2012 kl. 11.29

Så har jeg fået købt store Hidcote lavendler som jeg også er blevet anbefalet at bruge bakkesand til da min jord der hvor de skal være har tendens til at være leret...

Men hvor meget sand skal jeg blande i den planteskole jord jeg har tænkt mig at plante dem i?

Og hvor meget sand skal der blandes i så-jord når jeg sår frø? - og evt. også bagefter når jeg skifter til alm. jord?

Mvh. Henriette :)

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2012 kl. 20.48

Hej Inge har du en tilladelse til råstofindvinding, kan du tage sten og sand med hjem fra stranden, uden er det forbudt. Havsand er saltfrit (vasket) bruges også af murere til finpudsning, men hvilken slags du bruger, er jo op til dig selv. jeg går mere efter hvad man normalt bruger. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Så-jord eller alm. jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så-jord eller alm. jord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider