Forum

Grolys!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 7. december 2012 kl. 18.54

Er der mon nogen her der har erfaring med led grolys ?

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 7. december 2012 kl. 21.51

bjarnes frø og planter har nogle gode LED

jeg bruger en blå til mine småplanter men sener og ældre planter skal nok bruge nået andet

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2012 kl. 15.19

Prøv at søge her på plantelys - der er en megalang tråd om det :)

Eller du kan søge inde på chilifan.dk/da/forum/?doListNewTopics=1 under kategorien Dyrkning

Eller spørg lidt konkret - så skal jeg gerne svare dig. Jeg er på min 5. sæson med LED og har samlet en god del erfaring efterhånden :)

mvh
Anja

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 8. december 2012 kl. 17.53

Jeg har en fin UV lampe over mine VIP Mynte i en af vindueskammene :) Og det har de stor glæde af. Min Banan mynte titter frem og Figen mynte synger højt :)

Jeg købte hos scanlys.dk - virkelig god service og billige! Bestilte en torsdag aften og fik fredag formiddag! Jeg roste dem over fri fragt og hurtig forsendelse!

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 8. december 2012 kl. 17.54

Altså fik fri fragt den gang jeg bestilte - har de ikke mere dog :)

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2012 kl. 18.51

Jeg går ud fra, at du mener LED - ikke? Jeg kan ikke umiddelbart finde LED til planter hos Scanlys...

Jeg bruger bla. disse til mine planter - de er meget effektive:

www.prolys.dk/led/334/proplant6-hi-power-plantevaekst-diodepaere-17w-120-detail

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 9. december 2012 kl. 19.21

De havde UV lamper tidligere. De har også en søster hjemmeside - nok den jeg har handlet på. Men meget længe siden og ikke lige finde faktura osv :/

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 11. december 2012 kl. 23.28

Hej Henry..
ja hvis vi lader vores planter/træer tale for gevinsten og nytten af feks led lyset så kan jeg som Anja også tilslutte mig positive oplevelser ,hvor jeg lige pt har små nevel appelsin træer og det er jeg stærkt glad for og en smule stolt netop pga sorten,som vel nok må betegnes som en rigtig eksotisk appelsin (det de alle skam) men de har om nogen fået et kvalitetsstempel af folket ..
jeg fatter faktisk ikke helt ,at jeg har 8 stk som bare vokser og vokser ..
de har fået :45x3watt "chili special" plantelys fra billiggro.dk
til 1.450,00 kr og så har jeg jbl natur/solar 30w lysstofrør med en farvetemperatur på 9000 k til mine halvvoksne appelsintræer , min blodgrape er på "plantehotel " mvh RENE

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. december 2012 kl. 6.48

Jeg vil så lige indskyde, at jeg ville ikke købe en så strømforbrugende lampe, som du har der. Jeg synes ikke, at man får ordentlig udnyttelse at at bruge så mange W i én lampe. Det er mere fleksibelt med flere mindre, som kan dække mere tilsammen - og for mig er det både planternes trivsel og et fornuftigt strømforbrug, der er interessant.

Du har den i øvrigt meget tæt på planterne. Det er ikke nødvendigt, hvis det er dioder af en god kvalitet, så ville den sagtens kunne hænge 1-1½ m over dem og dermed også dække et større område :)

Til et så lille område, som du belyser her, ville jeg bruge en 12 eller 18 W, og det ville stadig gå fint med planterne. Når jeg bruger f.eks. 18 W, har jeg den op til 60-70 cm over planterne og kan dække 85 x 85 cm effektivt. Men det kræver en lampe med mindst 120 graders spredning af lyset, og jeg mener ikke, at lamperne fra Billiggro spreder mere end højst 90 grader, hvilket ikke er godt nok i forhold til min erfaring med LED. Så skal man nemlig bruge flere lamper, end det egentlig er nødvendigt...

På billedet herunder kan man se mine chiliplanter, som jeg lige nu dækker fint med 18 W. Bakkerne er hver på 45 x 60 cm, så når planterne vokser og fylder mere, vil jeg stadig kun bruge den ene lampe på dem.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 16. december 2012 kl. 21.06

hej kære forum "folk..
ang lys/ledlys,kan man have vidt forskellige meninger og tillægge gevindsten vidt forskellige former mv ,selvfølgelig handler det i bund og grund om ,det er ekstremt lyskrævende planter/træer vi har i tale .

Men min helt personlige overbevisning er:anskaf belysning som har en farvetemperatur (kelvin) på min 6500.
der er rimelig meget dokumentation for at ,her har planterne stor gavn af påvirkningen ,de pærer findes i utal af varianter nu,
på det tidspunkt hvor glødepæren blev fjernet i stor stil fra handlen,var det vanskeligt at få lys med en kelvin på 6500 nogle få isenkræmmere havede den såkaldte "daylight pære på 40/60/100 w og var faktisk en flot belysning fordi dens lys fremhævede farver i deres naturlige toner.
Idag er det jo ingen sag at få den belysning man ønsker til hvert et formål ,jeg benytter selv jbl rør til ameraturer med reflektor på så der er sikret 100% udbytte af lyset det hele er fra avifauna mvh RENE

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 17. december 2012 kl. 10.41

Rene
I min verden skal kunstlys altid bruges i et stort sydvendt vindue da dags/sollys er mange gange bedre end det bedste kunstlys , så det undre mig at du ikke bruger lyset fra vinduet .

P. A.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 17. december 2012 kl. 13.46

hej ..
jamen lyset udefra er rigtig nok det ypperste ,og om det fordi jeg ikke har skrevet det eller ....
jeg bruger skam da lyset udefra som basis ,der da ingen tvivl om det er at fortrække og mit grønne kommer i haven lige så snart det muligt..
men kunstlys af rette slags er et unikt sulement
mvh RENE

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. december 2012 kl. 14.33

Mine planter får på denne årstid udelukkende LED - intet dagslys, og de trives supergodt.

Vi er enige om, at intet overgår dagslys, men med det rigtige kunstlys går det rigtig fint :)

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 17. december 2012 kl. 16.17

hej anja ..
var lige inde og nærlæse lidt på dit link" til prolys/plant 6
små 700 kr for en pære er da også en sum ..
men men den ser interresant ud og har blå + begge røde lys i sig
en HI-rød (pink) og det amerikanske firma er uden tvivl godt ,
en ting som slog mig er deres opgivne afstande til planterne 20-40 cm ..grrrra syndtes det lidt rigligt tæt (men jeg er selv tæt på med mit eget) mvh RENE

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 17. december 2012 kl. 16.28

hej
vil lige vise mine navel spir som står konstant i led-lys
og vil helt sikkert tillægge dette den store konstante fremgang..
der sker faktisk noget hver dag ,så udvikler bladene sig lidt bredere og pludselig deler planten sig med sidegren"
det helt utroligt at se på ...det virkelig noget jeg vil se frem til når de kommer ud på teressen til sommer
og hvilke vidundere det kunne blive
de blev sat i jorden d 3 okt.. som sten ..
mvh RENE

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. december 2012 kl. 7.50

Mht. lampeafstand, så har jeg mine op til 70 cm fra planterne. Det er kun helt i starten, jeg har en af de blå omkring 20 cm over - når planterne fylder mere, hæver jeg lampen, så den stadig kan dække dem.

Og ja - det er da ikke rørende billigt - men den kan holde i mange år i forhold til f.eks. lysrør, der kun kører på fuld effekt i en enkelt sæson, så den tjener sig fint ind - også på strømforbruget.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. december 2012 kl. 10.55

Det er rigtigt at lysstofrør med tiden taber i effekt(10-15%) men det gør lysdioder så sandelig også .... det ville et lux meter nemt kunne vise.

P.A.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2013 kl. 20.22

Ja - men det går betydeligt langsommere. Læste forleden, at de taber omkring 30% på 10 år, hvor et lysstofrør kun kan bruges fornuftigt til planter i to sæsoner.

Skal se, om jeg kan finde teksten igen :)

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2013 kl. 20.27

Og den var her - tabet er 30% efter 50.000 brændetimer.

www.prolys.dk/teknisk-info/faq-om-led#levetid

Jeg bruger mine pærer i 6 måneder - 16 timer om dagen = 2.880 timer om året = 17 år, hvis de holder i de 50.000 timer, som de siges at gøre.

Der kan købes mange lysstofrør i den periode, så prismæssigt kan LED i den grad konkurrere!

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. januar 2013 kl. 23.42

Angående lysdioders levetid og virkningsgrad med tiden så er det sådan at det er svært at få en neutral vurdering , et er sikkert at led har en lang leve tid, op til (måske) 50000 timer, noget andet er hvor hurtigt de taber lysværdien , det er en faktor hvor godt varmen bliver ledt væk , tallet her svinger mellem30- 70 % lystab ved 30000 timers brændtid.
En typisk ledlampe på fx. 20w bruger mange gange 30-35 w med det hele.
De nye lysstofrørsarmaturer uden drosselspole og glimtænder bruger 15-20% mindre strøm og giver en brændtid på ca 20000 timer og med mindre lystab end de gamle armaturer havde.
Det bedste køb prismæsigt er vel nok de kraftige spare lamper på 30-40 w , de fås til en 60- 80 kr og kan monteres i en alm. fatning.

P.A

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2013 kl. 9.00

Du har ikke ret i, at en LED-lampe på 20 W bruger 30-35 W. Der er ikke andet end dioderne, der bruger strøm i en almindelig lampe/pære.

Selv om man skulle have en model med blæser, som der vist ikke findes så mange af mere, kommer man ikke så højt op.

Jeg har målt på mine pærer, og på nær et par decimaler, bruger de det, der står på dem.

Så jeg er ikke enig med dig i, at sparepærer er et bedre køb. De udsender jo en masse lys i bølgelængder, som planterne ikke kan bruge, så en del af strømforbruget kommer slet ikke planterne til gode og er spild i den forbindelse. De kan da sagtens bruges - men man får mere ud af at bruge sine W på LED :)

Det kunne være sjovt, hvis nogen derude ville eksperimentere lidt og se, hvor mange W, der skulle bruges pr. m2 med sparepærer, til at lave flotte, kraftige planter som disse, der kun har fået LED, siden de de blev sået i oktober.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2013 kl. 9.00

og nu med billede...

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 9. januar 2013 kl. 23.44

hej ..
vil lige vise hvordan mine sten spirede appelsiner har det ,
der tilkommer konstant nye bladsæt"..

jeg har lidt problemmer med at lægge de helt nye billeder på her fra først i jan 2013..
skal love for der er kommet gang i dem større blade og stort antal..

så skal jeg også vise mine calomondiner 3 stk
som skrevet før: de købt samme dag samme sted !
den ene har ca fordoblet sin bladvolume med helt skinnende lysegrønne blade som faktisk er enorme i størelse,,de nhar udelukkende fået lys fra jbl rør 30 w 9000 kelvin 2 stk en over dem og en nedefra..
RENE

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 9. januar 2013 kl. 23.59

her er mine colomondiner,,
som faktisk har gjort mig lidt måløs , det vinter jeg har ikke den optimale temperatur,osv til sådanne skabelser
og alligevel gror de sig til dobelt størrelse og tilmed cfår et nyt bladsæt med enorme blade som ca er dobbelt så store som plantens opringelige,,
lyset jeg giver disse er jbl fra avifauna 30 w og faktisk til saltvands planter,men det som jeg håbede på var at den fotosyntese og den høje farvetemperatur (9000k) ville gøre sit
og det må jeg sige er sket !
prøv at lægge mærke til de mørke opringlige blade både størelsen mv ..
mvh RENE

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 10. januar 2013 kl. 0.03

her kommer alså lige et par billeder mere,
det som jeg tænker:
jeg omplantede dem til citrusjord omgående i okt da de blev købt, de har KUN fået kogt vand,og i 4 uger efter omplantningen (min teori om stress) fik de citrus gødning men kun i halv dosis ,,
RENE

Nyt svar til emnet »Grolys!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grolys!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider