Forum

Vinterstiklinger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. februar 2013 kl. 10.47

Hej.

Nogen som har en liste over hvilke træer og buske man kan formere via vinterstiklinger??

Jeg har selv formeret en del pil, poppel, kornel og bærbuske. Men vil godt prøve nogle andre iår.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. februar 2013 kl. 12.46

Nogen som har prøvet med fx blærespirea, Dunet Gedeblad og uægte jasmin??

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. februar 2013 kl. 15.01

Hej Steffen
Næsten alt i buske kan du formere med træagtige stiklinge, men lån bogen "Politikens bog om planteformering" på biblioteket. Det skal være udgaven fra 2000 eller et senere oplag - så er du rigtig godt i gang.
Blærespiraea og uægte jasmin er fine - Dunet gedeblad frøformeres normalt.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. februar 2013 kl. 15.11

Hej Boi.

Den bog har jeg og den har været brugt flittigt.
Men savner bare en liste over hvilke træer og buske som kan formeres via stiklinger her om vinteren.
Så snart jorden tør op, så skal jeg igang.

Jeg har allerede poppelgrene til at ligge og en masse buske er står klar til at blive klippet af.
Dunet gedeblad har ejg haft stor succes med nedkroging. Men ville gerne prøve den med vinterstiklinger.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 15. februar 2013 kl. 8.43

Jeg følger lige lidt med her, er specielt interesseret i bærbuskene, har 3 blåbærplanter hvoraf den ene er rigtig god så den ville jeg gerne tage stiklinge af, men kan man det..? og vet hvordan, skal jeg bar klippe en ny gren af og så i jorden med den...? evt i drivhuset?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. februar 2013 kl. 17.15

Hej Fredrik
Blåbær er særdeles vanskelig at få rødder på som stiklinge. Det er i hvert fald ikke lykkedes for mig endnu. Prøv du også at se i den omtalte bog, hvor flere metoder er beskrevet.

Nyt svar til emnet »Vinterstiklinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vinterstiklinger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider