Forum

Humusjord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Jensen, 30. maj 2004 kl. 23.38

Er der nogen der ved hvad humusjord er for noget, der snakkes meget om planter der skal stå i humusjord men hvad er det? er det almindelig jord, jeg har gravet noget græs op i haven og plantet sommerfuglebuske, der står på sedlen ved planten at den skal have humusjord

Hilsen Lone jensen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 31. maj 2004 kl. 7.33

Generelt kan det konstateres, at mange planter trives godt i en humusrig jord.

I øvrigt er der fornuftige oplysninger om begrebet på denne side:
www.selandia-ceu.dk/afdelinger/lab-udd/jord/jord.htm

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 13. april 2007 kl. 18.08

Hej Ole

Jeg faldt over samme begreb som Lone, men det link du besvarede det med kan jeg desværre ikke åbne... Er der et andet link eller har du en lille kort forklaring. (Mon det er noget med 1/3 havejord, 1/3 bøgeblade og 1/3 sand) Det er jeg nemlig faldet over med hensyn til passiflora
Med venlig hilsen Dot

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 14. april 2007 kl. 6.46

Jeg forsøger igen.

www.selandia-ceu.dk/dynamicweb/erhvervsakademiet/lab-udd/jord/jord.htm

Her er der blandt andet at læse:

Jord består af organiske stoffer og uorganiske stoffer

De organiske stoffer i jord kaldes Humus, og jord med et stort indhold af humus, kaldes humusjord, muldjord, mor, tørvejord og kærjord.

Indholdet af humus i jorden er afhængig af balancen mellem tilførsel og nedbrydning. Ved stort vandindhold, og dermed mindre iltindhold, vil nedbrydningen foregå langsommere og mindre gennemgribende, der vil derfor akkumuleres en større mængde organisk stof

Uorganiske stoffer i jorden kaldes for mineral indholdet i jorden.

Mineraljord har meget små mængder humus, f.eks sandjord.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Madsen, 17. februar 2008 kl. 12.52

Humus der en mineraljord blandet med organisk materiale. Det organiske materiale kan være levende og bestå af planter og dyr.

Humusjorden kan også være døde plante og dyre rester der er i gang med at blive nedbrudt. Det er dyrene og de lettest omsættelige dele af planterne der nedbrydes først. Når omsætningen er nået så langt så man ikke længere kan se strukturen af, hvad det har oprindeligt har været, så er det humus.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kent Lundbek, 30. maj 2009 kl. 20.19

Skal en Åkande magnolie plantes i lergranulat?

Nyt svar til emnet »Humusjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Humusjord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider