Forum

Stikling af figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 15. juni 2014 kl. 9.27

Kære Figenentusiaster!

Jeg har været så heldig at få nogle aflæggere af Mogens' Røsnæsfigen. (Jeg har i forvejen to Bornholmerfigentræer i haven).

PRÆCIS hvordan behandler I de stiklinger for at de bedst slår rod?

Mine er sat i en lille potte (med hul i bunden)med halv grus/halv havejord, stukket godt ned, plastikølkrus sat over (Tak, Mogens) og jeg har så prikket to små huller i den øverste del for at der er lidt luftudskiftning. Jorden holder jeg konstant fugtig (vandes to gange dagligt) og de har stået i en vestvendt vindueskarm indtil nu, men jeg har flyttet den til en østvendt da et par af dem døde (bladet visnede). De står også lunt nu, men med mindre direkte sol.

Hvad skal jeg ændre eller er det fint og hvornår kan jeg forvente at de har slået rod og hvornår kan jeg flytte dem over i større potter og tage "drivhuset" af?

Venlig hilsen
Anders

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2014 kl. 10.40

Direkte sol og "drivhus" er selvmord!

Indirekte lys og sluttet luft - kan du ikke bruge en mælkehvid plastpose?

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2014 kl. 15.17

Ja det er det rene plante mord , at vande 2 gange dagligt , stiklingerne rådner simpelt op , vand hver 7-10 dag og stil dem lyst og lunt , fadøls krus er ude mærket men ikke i direkte sol , bgug eventuelt hvide plastposer.
Rosnæsfigen er vel et selvopfundet navn på 'Precoce de Dalmatie' også kendt som bornholmerfigen , eller er det en krydsning eller hvad.

Nyt svar til emnet »Stikling af figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stikling af figen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider