Forum

Hindbær i bed for at styre rodskud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 8. oktober 2014 kl. 9.27

Hejsa

Jeg har lige købt nogle hindbærplanter og så så jeg en lille skrivelse om, at man kan ramme hindbærene ind i en karm/bed for at holde styr på rodskudene, så de ikke vokser udad i græsplænen.

Jeg har tænkt mig at placere hindbærplanterne op ad en sydvendt mur. Ud fra den er det meningen jeg skal have en køkkenhave ligeså, så jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor langt ud jeg bør lave et lille "højbed" for hindbærene altså hvor mange cm eller m, bør jeg give plads til hindbærene ud fra væggen, når de står op ad en mur?

Der er græs og noget ukrudt der hvor de skal stå nu. Skal jeg grave ned og jordforbedre dette stykke, hvis jeg også ligger en ukrudtsdug ovenpå jorden, hvorefter der så står selve bedet oven på denne? Eller skal jeg blot lade hindbærplanterne kunne få rødderne gennem højbedet og ned i den underliggende jord?

MVH
Andreas

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. oktober 2014 kl. 10.13

Liige et spørgsmål Anders: Vil du virkelig plante hindbær op ad en syd mur...?
Jeg tænker, er der er SÅ mange andre skønne planter/buske, som vil give dig større glæde, ved at plante på den varme plads... Hindbær klarer sig fint uden den ekstra varme fra muren...
Jeg ved, at det ikke var svar på dine spørgsmål, - blot en tanke. :o) Bær over med mig.

mvh JR.F.

Nb: Jeg har en figen op ad huset, - det nyder vi begge...! ;o)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 8. oktober 2014 kl. 10.17

@JF F., hvad ud over en figen ville da have glæde af den varme mur?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. oktober 2014 kl. 12.26

Helt enig med JF - et ikke optimalt sted at placere Hindbær, som er en skovplante - altså fugtighedsbevarende, humusrig jord foretrækkes. Fuld sol er ikke påkrævet - Hindbær trives fint med halvskygge/ vandrende skygge, men dog ikke i fuld skygge.

Sjovt så forskellige løsninger vi hver især vælger på et givent "problem". Det forhold at Hindbær breder sig uhæmmet ved rodskud f.eks., der har jeg netop valgt at flytte mine Hindbær til to bede omgivet af græsplæne. Klipperen tager så de skud, som kigger op i græsset.

Hvis nogle her har positiv erfaring med at holde Hindbær inde med en nedgravet kant eller lignende, vil jeg også gerne høre om det - især hvor dybt den er gravet ned :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. oktober 2014 kl. 12.35

Hej Andreas glem alt om at kunne holde styr på rødderne på dine hindbær, mine hindbærs rødder har søgt efter "varme", ved at skyde sig ned under en 70 cm dyb sokkel og ind i drivhuset, hvor der så står de fineste hindbærplanter (der bliver fjernet efterhånden), hvad angår plantestedet var det måske en idè, at plante dem i nærheden af græsplænen, så du kan slå toppen af de rodskud der garanteret kommer. Måske er der plads til en vin, og beskær den så den deler sig ved jorden, (som et V) og når grenene når op på den øverste del af muren, kan rankerne bindes op vandret.Hilsen Henry G.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. oktober 2014 kl. 16.01

Ha ha ha, Tom - jeg har også hindbærbede i græsplænen netop af samme årsag, og det fungerer helt fint, selv om jeg ikke er så flittig til at slå græsset :)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. oktober 2014 kl. 18.16

muren er da osse god til en kiwi (JENNY) er god

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. oktober 2014 kl. 19.05

Tomater og subtropiske frugttræsområder vil elske den varme plads op ad Sydmuren.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. oktober 2014 kl. 20.36

Ja, da - MASSER af tomater, Himrod dejlig grøn drue eller den søde røde Vanessa... Ååhe, ja - man kan slet ikke få for meget sydvendt mur.! :o)

Nyt svar til emnet »Hindbær i bed for at styre rodskud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hindbær i bed for at styre rodskud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider