Forum

Podning af æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. september 2004 kl. 18.31

Jeg har 3 gamle æbletræer der står temmelig ubekvemt. De giver ikke så mange æbler, muligvis har jeg beskåret dem forkert, så jeg har skåret de podede grene væk? – det ene træ har ihvert fald fået/givet nogle andre æbler end dem vi fik for nogle år siden. Det andet træ giver på nogle grene slet ikke frugter!

Men hvorom alting er så har jeg besluttet at de nu må lade livet, fordi de også skygger og tager for meget plads, muligvis med undtagelse af det ene. Et madæbletræ, men jeg vil hellere have friske søde æbler.

Nu kommer så mit spørgsmål – kan jeg skære træet ned (der vil jo komme et stort sår)og pode det med en ny æblesort? Det er som skrevet et træ af ældre dato med en god rod på.

Hilsen Helle-Sofie

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 14.24

Bedre sent end aldrig Helle-Sofie
Du kan pode træet om med en ny sort på hver gren du vil efterlade – d.v.s. du skærer stammerne ned til ca. 25–30 cm over, hvor du vil pode dem om – og gerne nu. Senest udgangen af september.

Så skal du have fat i podekviste – jeg er gerne behjælpelig – da jeg sælger podematerialer og opbevarer gerne til forsendelse lige når du skal bruge dem – mellem 20. april og 1. maj.

Da skal yderligere 25–30 cm skæres af stammerne – snit laves og kviste sættes i, bindes til og der smøres med podevoks på podekvistenes ender og plastmaling på stubbene af det gamle æbletræ.

Venlig hilsen
Podemesteren

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. september 2005 kl. 19.53

Er vi på norsk -sødt sprog?

Vent med at skære grenene ned til februar og lav så dine podninger i marts–april af podekviste der er skåret i januar–februar-så har du både dansk og norsk held. hvis træerne står i dårlige omgivelser ville jeg ikke spilde energi på at ompode dem, men derimod give dem saven. Man kan ikke gøre dårlige træer bedre ved at ompode dem.

John Lykkegaard
Denmark

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Hedegaard Andersen, 18. august 2006 kl. 16.37

Til pode mesteren: Jeg har to æbæetræer og ville forfærdelig gerne prøve at podr et ananas æble på et af dem! kan du hjælpe mig med det. hvis du evt har ananas æbler til podning, og ligeledes give en god og letforståelig beskrivelse af, hvordan man poder.

Venlig hilsen
Jan H andersen

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bernhard Juhl, 4. oktober 2007 kl. 10.46

Vi har et ca. 25 år gammelt Ingrid Marie æbletræ som der vist er gået svamp i, kan vi pode et sådant træ med andre æblesorter, evt. en enkelt gren med Grev Moltke pærer?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. oktober 2007 kl. 9.20

Hej Bernhard
Du bør ikke arbejde videre med et træ med sygdomme i. Sygdommene udvikler sig bare videre og du får ikke noget, der er længelevende. Du kan ikke pode pærer på æble. Det vil i hvert fald ikke leve ret længe.

Plant et nyt træ – i ny jord og så kan du pode lige så meget du har lyst og energi til, kun træet størrelse begrænser hvor meget du kan pode på af forskellige sorter, hvis det er det, du gerne vil.

www.de-gamle-sorter.dk

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S A Hansen, 21. januar 2008 kl. 18.09

Podning:

Er der nogen der kan hjælpe med en reference til en Podemester der kan udføre en podning.

Jeg har et gammelt æbletræ der er ved at gå ud og jeg vil gerne redde sorten.

SAH

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 21. januar 2008 kl. 18.15

Prøv hos Boi:
www.de-gamle-sorter.dk

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. januar 2008 kl. 22.14

Jeg gør det også gerne... -storkøbenhavn
mvh kristian
mail til: tov@ofir.dk

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 4. september 2009 kl. 17.14

Her og nu podning af æbletræ.

Jeg har med held for 3 år siden bark- podet 2 nye sorter på et vildæbletræ ved Vestkysten. Er i mellemtiden flyttet til Sjælland, hvorfor muligheden for at "flytte" podekviste fra de nu 3 år gamle sorter til andre grene på vildæbletræet -uden mellemliggende hviletid – ville være ønskelig.

Er det muligt og i givet fald, hvornår?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. september 2009 kl. 18.20

Hej Erik
Det er ikke så nemt. Ompodning af ældre træer sker efter udspring af hengemte kviste der er klippet før 1. marts. Dette for at få det til at lykkes bedst muligt.

Om det kan lade sig gøre at klippe direkte og få dem til at slå an, ja måske, men i praktsis er jeg bange for at du vil få for mange skuffelser.

D.v.s. fremgangsmåden er at klippe podekvistene fra dec. til februar – i tøvejrsperiode og grave dem ned et skyggefuldt sted, for at jorden kan være så kold som muligt og her ligger podekvistene så til en gang i april og de skal være uindpakkede så jorden eller gerne sand har fuld kontakt både af hensyn til kulde, fugt og ingen mug.

Afsavning af grene sker samme dag som podningen foretages og der bruges på store sårflader f.eks. plastmaling med fareklasse 00 eller 001 efter der er bundet, plastmalingen kan gentages et par dage efter for at få bedre virkning, da der nemt kan bliver sprækker i det ellers.

God held med podningerne.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Podning af æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning af æbletræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider