Forum

Chili – ind og modne færdig?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 2. november 2015 kl. 16.27

Jeg har i år formået at få nogle rigtig fine, store chiliplanter (op mod 1,5 m) ud af mine anstengelser, men en hel del af de stærkeste sorter er først ved at give frugt nu. Planterne står pt. i min udestue (glas på tre sider), men eftersom det snart bliver frostvejr, overvejer jeg, hvordan jeg får det bedste udbytte af dem. Jeg vil gerne høre jeres bud på, hvad der er smartest.

1) Sætte varme på udestuen om natten, så temperaturen holder sig på den rigtige side af nul. Men er der generelt så koldt, at jeg ikke får nok udbytte alligevel?

2) Skal jeg tage de vigtigste planter ind i stuevarmen og give dem LED-lys til de har modnet frugterne?

3) Skal jeg gå i gang med decideret vinterdyrkning med mine LED-pærer? Jeg har pærer nok til et lille værelse, så det ville godt kunne lade sig gøre. Og skulle det så være i stuetemperatur eller ved en lavere temperatur?

4) En anden god idé til at løse udfordringen, så jeg både kan få mine rocoto (kun lige i gang med at sætte de første blomster), naga jolokia og habaneros?

På forhånd tusind tak for jeres input!

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. november 2015 kl. 16.33

Hold dem i udestuen så længe som muligt. Sæt evt. plast eller fiberdug op i kolde nætter.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 6. november 2015 kl. 22.31

Jeg dyrkede engang chili indendørs året rundt. Typen var en fingerlang og fingertyk rød sort. Den gav løbende chili året rund. Så mon ikke du bare kan tage den ind for vinteren ?
Sidste efterår to jeg et par Bhut Orange Copenhagen ind til overvintring. De gav nogle små frugter. Da foråret kom skær jeg dem ned til lige under første forgrening - brutalt. Men de kom med fornyet kraft og blev meget busket.

Nyt svar til emnet »Chili – ind og modne færdig?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Chili – ind og modne færdig?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider