Forum

LED pærer til primært tidlig forspirring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Sørensen, 1. januar 2016 kl. 21.10

Hej jeg leder efter en god pærer til forspirring og vækst af chili og tomater men blir rundforvirret på nettet. Nogle sværger til led andre til lysstofrør med reflektorer. Men hvad kan jeg nøjes med. Skal max bruge til ca 30 planter i sydvest vindue. Og til februar/marts er lys fra sol jo nok?? Og hvor mange watt osv? Lumen og kelvin??? Roder jo helt rundt 😃

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. januar 2016 kl. 0.46

Hej Thomas

Du behøver ikke vinduet, hvis du starter dem med LED. Med en enkelt god LED-lampe på 36W kan du belyse ca. 1 m2, og det er lettere at placere dem godt i forhold til lyset, hvis du har mulighed for at sætte dem i en firkant frem for i en aflang vindueskarm. Så kan du jo, efterhånden som de gror til, sætte nogle af dem i vindueskarmen, for det kommer til at knibe med at have 30 planter under én lampe...

De langsomme chilier (Chinenser, Pubescens) kan fint sås nu, de hurtigere sorter (Annuum, Baccatum) kan du vente 3-4 uger med, og tomaterne er der ingen grund til at så før omkring 1. marts, da de jo vokser til ret hurtigt.

Hvis du er på Facebook, kan du prøve gruppen her, der udelukkende handler om LED til hobbyplanter:
www.facebook.com/groups/LEDPlantelys/

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Sørensen, 2. januar 2016 kl. 8.02

Ok tak. Er heller ikke meningen at 30 skal have lys samtidig nærmere 10 15 stk primært chili da de jo er langsommere. Tomaterne vil jeg vente med. Men på et tidspunkt vil jeg prøve med projekt i kælderen med en kasse af flamingo og noget drivhus tag + varmemåtte og lys. Der har jeg mere plads til flere pærer men det blir ik i år.

Nyt svar til emnet »LED pærer til primært tidlig forspirring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > LED pærer til primært tidlig forspirring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider