Forum

Hyacinter i glas

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Winthrop, 27. oktober 2004 kl. 16.59

Jeg har købt nogle løg til at sætte i glas, som jeg plejer om vinteren.

De hedder Carnegie.

Nu ser jeg at de vist nok er beregnet til udplantning.

Der er ingen rødder på endnu.

Kan man alligevel godt sætte dem i hyacintglas?

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 2. november 2004 kl. 16.00

Umiddelbart tror jeg ikke det vil lykkes godt- det er ihvertfald min erfaring- at det er bedst at købe løg specielt til drivning. Jeg ville putte dem ud i haven.

Jeg er selv holdt op med at drive mine egne hyasinter- og køber de billige i små potter i bilka el lign. Jeg skyller jorden af og putter dem i hyasintglas. Det er ganske vist snyd- men billigere og med bedre sucessrate.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cendie Themsen, 9. januar 2005 kl. 21.55

Mine hyacinter som står i glas, er blevet lange og vælter rundt. Hvis jeg klipper dem af, kommer der så en ny blomst fra løget?

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 11. januar 2005 kl. 11.58

Nej – som oftes desværre ikke. Nogle hyacinter får to blomster, men som regel kan den anden blomst ses, mens den ene er i fuld flor. Det er lyset, der får dine hyacinter til at vokse... Ærgerligt, men glæd dig over deres vilde vækst og dejlige duft!

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 12. januar 2005 kl. 20.15

Det er sandt, som Camilla skriver, at der næppe kommer nogen ny blomst fra løget, når den visne blomsterstand er fjernet.

Til gengæld kan du plante løgene ud i haven, hvor jordlaget over dem skal svare til løgets højde x 2 (men sæt dem på et bundlag af ca. 5 cm sand).

Der går et par år, og så har du den dejligste blomstring hvert forår.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Siri Gindesgaard, 6. marts 2005 kl. 18.47

Hej,
Jeg har fået en hyacint, som nu er vokset så meget at den vælter?!? Derudover så er den flotte rosafarve ved at visne allerede efter en uge. Hvordan skal jeg vande den og hvor meget lys skal den have. Vi har haft den stående på toilettet, hvor der kommer lys ind, men ikke direkte sol! Er det for lidt lys til den?

Mvh
Siri

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rine, 19. november 2005 kl. 17.27

Jeg har købt nogle hyasint løg til at sætte i vand...skal løget røre vandet?

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Møller Petersen, 22. november 2005 kl. 15.08

Hyacint i glas

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hansen, 12. marts 2006 kl. 20.35

Jeg har samlet en del hyacinter der er afblomstret, nu er mit spørgsmål om jeg kan plante dem ud igen, skal jeg evnt. skære dem ned el. lade dem visne, og hvornår kan og skal jeg plante dem ud.

Mvh. en hyacint elsker

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julle, 23. april 2006 kl. 13.23

Min kære mor har en masse hyacinter i sin have, hun plejer at smide løgene, efter afblomstring ude i haven og graver dem ned inden frosten kommer,. så blomstrer de året efter,... det samme gælder små påskeliljer,...

Så smid dem ikke ud,...! de er så fine, og ja lufter rigtig dejligt,.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni, 25. november 2006 kl. 15.12

Jeg har købt hyacint glas og er itvivl om hvor meget vand der skal i glasset. Skal løgene røre vandet eller er det bare rødderne?

Hilsen Winni

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 25. november 2006 kl. 17.36

Løget vil rådne hvis det er dækket af vand, så bare lige op til, så vil rødderne selv finde ned i vandet.

Helle – www.helleshave.dk

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hansen, 25. januar 2008 kl. 19.49

Jeg har haft held med at få mine afblomstrede hyasinter til at blomstre året efter ved at grave løgende ned, men blomsterne bliver meget små, har ikke givet dem gødning, så måske derfor.

Vh. E.H.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hellegrisen, 1. februar 2008 kl. 18.30

Jeg har hyacienter, der er ved at se gamle ud! Jeg vil gerne plante dem ud i min have. Men skal jeg først tørre løgene ind med blomst og blade på. Og hvornår kan jeg sætte dem i jorden.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 1. februar 2008 kl. 19.08

Nej du skal ikke tørre dem først. Sæt dem bare i jorden nu, hvor der ingen frost er.

Helle – www.helleshave.dk

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Andersen, 13. december 2008 kl. 7.34

Skal hyacider vandes?

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Elnegaard, 15. december 2008 kl. 20.34

Findes der kun "bulb"-vaser til hyacinther? Mener at have set en slags "vase" el. "glas" til hyacinthløg, hvor der er et slags hus/låg/hætte, der hindrer, at stilken vokser sig lang og dermed mindsker risikoen for at vælte.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja Kjærgaard, 15. januar 2009 kl. 21.31

Kan man stadig købe hyacinter sidst i feb. måned? kunne nemlig godt tænke mig at bruge dem til min søns barnedåb...

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 18. februar 2009 kl. 19.29

Er der noget jeg kan gøre for at der kommer rødder på løget hurtigt?, og hvis ikke, hvad skal jeg så gøre med løget indtil da?

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2009 kl. 8.45

Hej Katja Kjærgaard og Line

Katja, spørg din blomsterhandler – de hart ret godt overblik over, hvilke blomster, der kan skaffes i hvilke perioder.

Line, hvis du har købt løg, der er forberedt til drivning indendørs, så vil de nok ret hurtigt sætte rødder, hvis du placerer dem i et hyacintglas med vand (løget må ikke røre vandfladen) og sætter glasset mørkt (i et skab) og gerne køligt (kælderrum/ forgang/soveværelse).

Når rødderne har udviklet sig og vokser ned i vandet kan du tage planten frem i lyset og forhåbentlig blive glad for vækst og blomsterduft.

Med venlig hilsen fra
Lone

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne, 7. november 2009 kl. 17.19

Hej,

Jeg har købt hyacintløg ved en planteskole og plantet dem ud i haven.

Ved I, hvilken måned der kommer blomst i dem?

Og kan jeg regne med blomster det første år?

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 18. maj 2010 kl. 19.03

Hej Sanne.

En hyacint af sorten Hyacinthus orientalis (almindelig hyacint) blomstrer i april - maj måned.

Læs eventuelt: www.hyacinter.dk/hyacint

Og ja, du kan godt regne med at der kommer blomster det første år.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 12.39

Nu genbruger jeg lige en lidt gammel tråd, fordi det lidt ligner mit spørgsmål...

Jeg har fire flotte blomstrende og duftende hyacinter til at stå i en krukke med jord ved min nordvendte indgang... De er købt i jorden og krukken... Nu kan jeg så se, at den samme slags hyacinter vokser op i min have, og jeg tænker på, om jeg måske kan udplante mine "krukke-hyacinter" i haven? Så de dukker op næste år i stedet for blot at smide dem ud, når de er afblomstret...

Jeg vil helst gøre det, når de er afblomstret i krukken.
Hvordan gør jeg?

Hvornår gør jeg det?
Hvor langt skal løget ned?
Skal jeg klippe blomsten af?
Kræver den specielt lys eller skygge eller andet, jeg skal være opmærksom på vedr. placering i haven...?

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 12.43

Ved lidt tålmodig søgen, fandt jeg faktisk denne meget grundige artikel her på Havenyt, så Jeg tror jeg fginder svarene der:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/204.html

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Frederiksen, 29. januar 2016 kl. 15.18

Angående hyacinter som har en tendens til at falde ud
til siderne når de bliver høje, da har jeg prøvet at sætte
dem i høje glas,- skylle rødderne, noget faldsand eller småsten
i bunden, lidt vand,rødderne der sidder på siden af løget pilles af så der kun er lidt rødder nederst på løget.
Hilsen Kristian

Nyt svar til emnet »Hyacinter i glas«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hyacinter i glas

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider