Forum

LED lys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 20. februar 2016 kl. 11.21

Hej
Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig. Jeg vil i år forsøge mig med LED og derved komme lidt tidligere i gang med såningen til mine drivhusplanter og få nogle lidt mindre ranglede planter Jeg har indkøbt en lækker 18W Proplant LED pære fra Bjarne som skal hjælpe mine allerede spirede chilier og de peber jeg såede i går. Men nu til problemet, jeg tænkte mine frøplanter skulle stå i husets mest kølige rum (kontoret, ca. 20 grader) så jeg fik det hele sat op, men… Så kom konen hjem, og hun synes IKKE det var fedt at hele rummet blev oplyst i en suspekt rum farve så det fra vejen ligner vi har åbnet et bordel… Da hun har 51% af stemmerne herhjemme må jeg nu tænke i alternativer! Jeg har umiddelbart kun 2, da børneværelser, soveværelse og stue ikke er en mulighed.
1 – Lave en slags kasse hvor planterne kan stå i så lyset ikke spredes så meget ud i rummet, men ved ikke om det er muligt?
2 – Flytte planterne til vores isolerede skur, problemet her at der kun er omkring 10-12 grader pt så er tvivl om det er nok for chili, peber, tomater og agurker? Har ikke rigtig nogle opvarmningsmuligheder andet end at skulle ud og købe en elradiator eller lignende og der er ikke planen.
Med venlig hilsen
Frederik

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2016 kl. 11.29

Stakkel :)

Jeg har ikke selv erfaringen, men jeg så på et tidspunkt, at Bjarne havde planter midt i et ikke særlig oplyst rum under LED. Han havde så reflekterende "sølvpapir" (husker ikke hvad handelsvaren hedder) som en kasse om planterne.

De 10-12 grader er vist no go for Chili.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 2.37

Haha! 51% af stemmerne :)

Jeg har heller ikke så meget erfaring med LED lys selv, men vil også gerne i gang - så jeg holder også lige løbende øje med tråden.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 29. februar 2016 kl. 9.28

Hehe ja sådan går det jo;-)

Men status pt er at jeg har lånt en lille el olie radiator som er stille er ved at varme skuret op, jeg er på 18 grader nu så når alle tomater og peber er spiret ryger de derud under led lampen så ser vi hvordan det går.

Jeg har sået peber d 19/2 og tomater d 27/2, plejer at så peber sidst i feb og tomater 7 marts så det bliver spændende at se.

Tror dog jeg sår lidt peber idag og tomater d 7 som jeg plejer bare for en sikkerheds skyld;-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. februar 2016 kl. 20.41

Der er mange, der netop bruger soveværelset, da planterne jo ikke skal have lys døgnet rundt, men omkring 16 timer i døgnet, så de kan få lys, når man ikke selv er der.

Men ellers kan man afskærme lyset f.eks. med Mylar Diamond Foil ( prøv at google) - det er helt lystæt.

Det er da alt for energikrævende at varme et skur op fra 10 til 18 grader - ikke ret miljøvenligt :(

Og en sidebemærkning - jeg er så træt af intolerante koner...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 29. februar 2016 kl. 21.59

Hej Anja
Jeg tjekker lige det der Mylar Diamond Foil:-)

Vores soveværelse har været i spil men kombinationen af lidt for lidt plads til alle potterne og en 2 årig dreng med krudt i røven gør det ikke rigtig til en mulighed

Skuret er isoeret med min 100mm både i gulv, loft og vægge så det burde hode ok på varmen, derudover ligger 2 af væggene opad vores hus så der er min 10 grader selv da det var koldest sidste år. Jeg har 20 grader nu og radiatoren står kun på ca 1/3 så tror ikke det kommer til at koste mange millioner!

Nyt svar til emnet »LED lys«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > LED lys

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider