Forum

LED-lys?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 5.46

Hej Havenyt! Jeg går og overvejer at dyrke lidt forskellige chillier derhjemme. Efter hvad jeg har læst mig frem til, er LED lys det mest fornuftige og økonomiske valg. Jeg håber i alle kan hjælpe mig lidt på rette vej.

Er der forskel på hvilken lyskilde de forskellige chili-sorter har brug for? Jeg vil helst gerne købe ET lys, som fungerer til flere forskellige sorter.

Man kan godt udelukkende bruge LEDlys ikke? Jeg har ikke så meget vinduesplads (der giver naturlig sollys) og jeg vil gerne have en masse forskellige sorter.

Mvh.

Emil

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 29. februar 2016 kl. 13.09

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. februar 2016 kl. 17.58

Valg af lyskilde er et spørgsmål om, hvor meget lys, der er behov for - hvor stort areal skal lampen dække?
LED-lys er den lyskilde, der giver mest lys for pengene. Men om det er økonomisk fornuftigt at udskifte lamper (f.eks. lysstofrør) man allerede har er jeg noget tvivlende overfor.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. februar 2016 kl. 20.35

Jo - du kan sagtens klare dig med en slags lys til chilier :)

Et godt link her:

www.barney.dk/produkt-kategori/vaekstlys - min personlige favorit er den rød/blå 36W, der kan bruges i hele plantens levetid.

Den fås også i rød/hvid, der er en smule mindre effektiv, men meget mere stuevenlig i farven...

Den kan dække ca. 1 m2, så når planterne er store, er det selvfølgelig begrænset, hvor mange der kan være under den :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Sørensen, 1. marts 2016 kl. 3.25

Tak for alle jeres kommentarer!

Jeg endte med at købe ledsale.dk/hoj-kvalitets-18w-e27-led-vaekstlampe.html

Har i haft erfaringer med LEDlys ala denne? Jeg skal nok vende tilbage med mine erfaringer, når jeg har fået alle ting hjem til mit setup og er kommet godt igang.

Jeg er så spændt på at komme igang!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2016 kl. 7.42

Emil, du må gerne melde tilbage vedr. erfaringer med virksomheden. Den er ikke dansk, udgiver sig for at være svensk, men domænet er registreret i Riga.....

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Sørensen, 7. marts 2016 kl. 2.34

Hej Tom!

Jeg blev lidt bekymret da du skrev ovenstående, så jeg ringede med det samme til deres support. Super flink kundesupport og jeg har fået mit produkt uden problemer - så du kan snildt bestille derfra med god samvittighed :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. marts 2016 kl. 7.06

Jeg foretrækker nu en dansk leverandør og ser i dette tilfælde ingen grund til at handle i Riga :-)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Sørensen, 7. marts 2016 kl. 8.58

Haha, det kan jeg sgu godt følge dig i ;)

Men jeg var nu fint tilfreds i hvert fald.

Nyt svar til emnet »LED-lys?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > LED-lys?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider