Forum

Chili Habanero Lemon.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. marts 2016 kl. 20.24

Jeg købte i sensommeren 2015 denne lille chili med en del frugter på. På et tidspunkt i løbet af vinteren begyndte blade og nogle af stænglerne at blive brune, og jeg klippede dem derfor af. Den fik så nye blade, og jeg stillede den ind i stuen, fordi der er det bedste lys. Trods det, at den står i en vindueskarm med radiator under, har den klaret sig godt igennem vinteren.
For et par dage siden, opdagede jeg så, at den havde afsat en masse små blomsterknopper. (ca 100)
Hvad gør jeg nu, når blomsterne springer ud (bestøvning)
Hvor ofte skal jeg gøde planten? indtil nu har den kun fået gødning 2 gange.
Hvornår mon jeg kan plukke den første modne frugt?
Når nu vejret bliver bedre, kan den så vokse og trives på friland, eller er drivhuset bedre?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. marts 2016 kl. 20.26

Her er hele planten.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 6. marts 2016 kl. 20.33

Chili er selvbestøvende. Jeg har chili drivhus men i potter, så er de nemme at tage ud og spule, hvis de bliver lusede. Dejligt med så fin en overvintret plante og tidlig frugt.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. marts 2016 kl. 5.34

Min Lemon har også overvintret og har blomsterknopper nu. Sådan var det også sidste år. Da var det svært at bestøve blomsterne, jeg både penslede og rystede planten og på lune dage lukkede jeg vinduet helt op i håb om at lokke bestøver insekter ind. Lige meget hjalp det, de allerfleste blomster, på nær et par stykker faldt af.
Først da det var varmt nok til at sætte den ude i en lun krog med læ, lykkedes frugtsætningen.
Jeg plukker både grønne og gule frugter.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. marts 2016 kl. 0.52

Tak for svar begge to.
Vibeke, ærgerligt at høre, at blomsterne måske falder af. Jeg havde ellers håbet, at min kunne blive bare halvt så flot som Anjas, som jeg så et foto af i en anden tråd om chili.
Jeg har lige fundet dette link, som måske kan give en forklaring på, hvorfor blomsterne falder af:

dyrkchili.weebly.com/problemer.html

Og så har jeg fundet følgende hos Gartneri Toftegaard:
" Sorten elsker varme, dog ikke en buldrende radiator. I den tørre varme luft mislykkes bestøvning ofte. Der skal fugt til på blomsterne, for at bestøvning lykkes. "

Så jeg tænker at prøve at douche med en vandforstøver, måske èn gang daglig, når blomsterne begynder at springe ud ? Og måske samtidig bruge pensel.
Hvor ofte gøder du din Habanero, og hvor varmt skal der være ude, før den kan forlade vindueskarmen?

Hilsen AG.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. marts 2016 kl. 8.41

Tak for info omkring fugt, det vidste jeg ikke.

Temperaturene ude skal op over 15 grader døgnet rundt før jeg sætter chilli udendørs. De stærkeste har jeg dog besluttet at lade blive inde i år, idet de kræver mere varme end sommeren kunne levere sidste år.

Så henover midten af juni plejer at passe nogenlunde.

Jeg gøder med pottegødning en gang om ugen og hvis jeg planter dem om i jord blandet med kompost, når jeg sætter dem ud, gøder jeg ikke så længe de troves.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 9. marts 2016 kl. 18.54

Tak Vibeke. Håber på en kanon sommer - ellers må den i drivhus :-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. marts 2016 kl. 19.00

Til de stærke regner jeg ikke lemonen, den kan godt klare det i en lun krog. :-)

Nyt svar til emnet »Chili Habanero Lemon.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Chili Habanero Lemon.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider