Forum

Den nye gartner (chili Planter)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jim B., 14. juli 2016 kl. 18.36

Hej forum

Jeg er ny til siden og sidder og følger med i alle jer's debatter om alle planter som er her på denne grønne side :)

Jeg har nogle spørgsmål som jeg ikke har kunne finde svar på i de andre chili emner... og så et par andre ting og sager :)

så Jeg fik ideen at jeg ville så mig selv nogle chili planter som kunne senere tørres og smide i min dejlige kødsovs eller andet godt mad så jeg har fundet nogle frø på nettet og har nu plantet 4 forskællige frø, Men jeg mangler lidt info om dem og muligvis en lille info om nogle gode pære her mod vinter tiden :) Jeg bor i liglighed så har disværre ingen have at plante dem i eller drivhus.. :(

Så mit første frø er Chili super, f1 ? ander ikke hvad f1 står for?
er der nogle som kender lidt til den ? Men Jeg tog dem fordi der stod Jeg kunne plante dem indenfor :)

nr 2 er En chili Bhut Jolokia, De kalder den, den stærkeste chili i verden så det ville jeg da også prøve med mine nye grønne fingere :) som sagt ved Jeg ikke rigtigt noget om det så lidt info om plantet kunne være fedt :)

nr 3 er Capsicum Annum, Raam... det stod at der kom mange små chili'er på til at tørre og lave til madlavningen så det var optimalt at prøve :)

Den sidste er faktisk en Peber med navnet Capsicum annuum(sweet chocolate) Det skulle siges at være en peber frugt der for en farve af chokolade.

Så de har fået sig en lille potte vær ikke så store, Jeg har vedlagt et billede som jeg håber kommer med ellers må jeg finde et nyt.

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt med at komme godt igang med mit chili eventyr, og finder de rigtige pære og lamper til vinter så de kan få det dejligt varmt :D

MVH Jim den nye gartner.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim B., 14. juli 2016 kl. 18.38

Nå ja og der er foresten kun 1 frø i hver viste ikke om jeg skulle så mere end 1 frø :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. juli 2016 kl. 19.07

Ang 2 Den ER stærk. En skive på 1/2 mm er nok til at gøre en ret til to HOT, vel at mærke to hærdede chillispisere. Andre dypper blot en chilli i gryden og så er det klaret. Min erfaring er at den ikke kan stå ude, den skal have meget varme og meget lys. Den kan liiige klare det i et sydvendt tagvindue heos mig. Bruger ikke kunstigt lys.

F1 betyder kort fortalt at den ikke er frøægte. Hvis du så kernerne, kan der komme lignende eller helt fprskellige chilliplanter ud af det.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 14. juli 2016 kl. 19.52

Hej Jim

Prøv at bruge søgefunktionen oppe i højre hjørne.Der må være nogle gode tråde om chilli om dyrkningen og om styrke mm. Jeg syntes at kan mindes at have læst nogle på et tidspunkt herinde.

Hilsen Søren.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim B., 14. juli 2016 kl. 20.36

Tak for info Vibeke :)

Ja tak Søren syns ikke Jeg lige kunne finde noget har kigget en del igennem af dem men fandt ikke rigtigt noget om det :)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. juli 2016 kl. 21.36

Jeg har 2 gode links til dig, som kan hjælpe dig med din oplæring i chilliens glæder og problemer. Den føste er et dansk link og nr. to er et svensk link. ;)

1) dyrkchili.weebly.com/problemer.html

2) www.shaggkvist.se/

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim B., 14. juli 2016 kl. 22.24

Tak skal du have Ayoe vil kigge på det med det samme :)

Noget om kunstigt lys der er best til vinter ? :)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juli 2016 kl. 17.21

Jim - er du på Facebook?

Der er flere gode chiligrupper og i hvert fald en god gruppe, der udelukkende handler om at dyrke med LED-lys :)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2016 kl. 17.34

Capsicum annuum(sweet chocolate) har vi dyrket. Stor, mild og chokoladebrun chili. Vi har dyrket den i drivhus med held.
Om vi har den i år ved jeg ikke - det er fruen, der styrer forspiringen af planter.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim B., 15. juli 2016 kl. 18.24

Ja det er Jeg anja :) Ved du hvad gruppen hedder ? :D

Lyder dejligt Lars glæder mig til at prøve den, Tror måske Jeg skal starte forefra der er gået over 1 uge og ingen tegn på noget som helst i nogle af dem :(

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juli 2016 kl. 22.08

Du får nogle links lidt senere - er lige midt i aftensmaden :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim B., 16. juli 2016 kl. 10.57

Venter spændt :)

Nyt svar til emnet »Den nye gartner (chili Planter)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Den nye gartner (chili Planter)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider