Forum

Stiklinger af syrisk rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Walsøe, 14. august 2016 kl. 21.08

Jeg har en meget smuk syrisk rose med dobbelte hvide blomster. Den vil jeg gerne formere så jeg kan dele ud af den.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Walsøe, 14. august 2016 kl. 21.11

Jeg glemte det jeg ville spørge om hvordan og hvornår det er bedst at gøre det. Mange hilsner Anne

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2016 kl. 10.12

Det er en White chiffon du har , det er meget let at stiklingeformere syrisk rose , men det er nok for sent i år da de er i blomst og derfor ikke vil danne rødder , jeg klipper stiklinge i starten af februar og sætter dem i vand i et sydvindue og ved stuetemperatur , efter et par uger er de sprunget ud med blade og er klar til at blive sat i en potte med så og priklejord som er vandet godt igennem , jeg bruger 0,5L plastkrus , dem man bruger til fadøl , til at stille over stiklingen som et mikrodrivhus , og som holder en høj luftfugtighed så bladene ikke tørrer ud , efter et par uger burde du kunne se små hvide rødder i bunden af potten de kan ses gennem de huller der er i potten, så kan du begynde så småt at fjerne kruset , hvis du ikke har plastkrus kan plastposer bruges. 8 ud af 10 lykkes så det er let.
Du kan også klippe stiklinge i maj juni når de er sprunget ud , men det er bedst at starte i februar da man får planter som kan plantes ud samme år i juni .

Du kan også tage frø og så , de spirer villigt , de sår sig selv og hvis du kigger under din syrisk rose er der sikkert masser af små planter , men hvis du har været der med skuffejernet så er der nok ikke nogen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Walsøe, 15. august 2016 kl. 10.37

Tak for svar, det lyder nemt, men jeg vil da lige gå ud at kikke under busken, for jeg bruger aldrig skuffejernet der.

Nyt svar til emnet »Stiklinger af syrisk rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger af syrisk rose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider