Forum

Frostvejr og plantning/opbevaring?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. februar 2017 kl. 13.33

Nu fik jeg ikke lige konfereret med vejret, da jeg bestilte nogle buske, så det blev frost og sne.

Pt bor buskene i mit vaskerum (koldt men frostfrit), og jeg kan se, at engang i næste uge, kan de plantes. (Så er der ikke frost mere)

De er imidlertid for høje: Kan jeg klippe dem ned nu- eller først efter, de er plantet?

Det er barrodsplanter, men de er fugtige ved roden- endnu. Skal de i en spand med jord nu de ikke kan "slås ind"?!

Mvh
Tine

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. februar 2017 kl. 13.58

Jeg vil anbefale, at du dækker rødderne med grus med en passende fugtighed. Rødderne må ikke tørre ud, og de må ikke drukne.
Du bør ikke beskære før der ikke kommer mere hård frost. (sidst i marts).

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. februar 2017 kl. 9.38

Du kan fint klippe den overskydende top af nu, så den ikke tørrer ud inden plantningen. Opbevaring i en åben plastiksæk med lidt fugt ved, mørkt og koldt, så kan de holde sig i ugevis. Pas på musene. De elsker planterødder om vinteren.
Held og lykke
Anne Marie

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. februar 2017 kl. 19.04

Okay, det er lidt modstridende råd, så de er plantet i en stor spand med lidt vand- og grusjord. Og så står spanden i mit vaskerum (mørkt og køligt) til det bliver plantevejr engang i næste uge- eller deromkring efter vejrudsigten.
Mus? Ja mine katte har taget to igen i dag.

Detmed toppen ovejervejer jeg endnu. De virker ikke tørre -endnu!

Tak for svarene!

Jeg har desværre ikkie fået svar fra planteskolen om, hvorfor, jeg fik de der højere planter fremfor de små, jeg bestilte. Men ved udpakning fulgte der et billede i farver af samtlige ansatte. Ja, ja. ;-) Promovering kan virke modsat. Og plantevejledningen var heller ikke topgod...

(De højere var dyrere! Men på kvitteringen i fragtbrevet står der 50-30 cm, så deet)

Mvh
Tine- der fik hældt grus på vejen i hullerne- nu jeg var i gang...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. februar 2017 kl. 22.28

Du burde da ikke være i tvivl om kvaliteten af de modtagne råd.
Jeg er landmåler, og rådgiver ud fra mine erfaringer, og ofte med andre planter i tankerne, ofte vin.
Anne Marie er professionel, og rådgiver kun, når hun ved, hvad hun taler om, og kun når hun kender den plante, der tales om.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. februar 2017 kl. 9.41

Lars, tak for din vurdering af min viden. Jeg har arbejdet indenfor faget i 45 år.
Tine, passer prisen ikke med det bestilte? Hvis du skal reklamere, må du endelig ikke klippe i dem. Det lyder som vores lokale Jespers planteskole. Deres kundeservice halter noget.
Hvilke planter drejer det sig om.
Hilsen
Anne Marie

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. februar 2017 kl. 13.06

Jo, jo prisen var rigtig nok- og det andet, du skriver- er også korrekt.

Det er slåen.

Jeg har reklameret for god ordens skyld for, det modtagne var ikke, det bestilte, men jeg har også skrevet, jeg ikke returnerer varen. (Orker ikke at skulle køre 2x 10 km på K30 i dette vejr). Jeg vil også gerne vide hvorfor- om det var en fejl?! For ellers snyder de jo sig selv bigtime, eller deres priser er henne i skoven.

Tak for svarene! (Y)

Mvh
Tine- nu skulle det blive tøvejr omkring næste uge

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. februar 2017 kl. 16.15

De har nok ikke haft andre på lager. Deres prispolitik skal man ikke tænke nærmere over. Vær glad for at du fik dine varer. Slåen er svære at slå ihjel og når de er groet til, kommer du aldrig af med dem igen. Held og lykke.
Hilsen
Anne Marie, der potter buske med den ene hånd og beskærer træer med den anden. ;o)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. februar 2017 kl. 16.31

>>Slåen er svære at slå ihjel og når de er groet til, kommer du aldrig af med dem igen. >>>

Denne sætning grundede jeg meget over, især da min søster skrev noget lignende på Fjæsbogen.

Så jeg undrede mig noget. Hvad katten menes der så?!

Men det er åbenbart fordi, slåen laver rodskud. Nå, men det er jeg ikke bange for efter 20 år med brombær. Hjortetaksbuskene laver også rodskud. Men mine sorte popler ikke gør det.

Hvis man kører over med en rimelig stærk plæneklipper- sker det ikke!

Mvh
Tine- min søster er nu også så kedelig. :-)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. februar 2017 kl. 21.05

Vær nu sød ved din kedelige søster. Hun vil bare advare dig.
Her i kommunen har man plantet nogle jordvolde til med slåen langs med haverne og vejen. Nu er haverne invaderet med stikkende slåen via rodskud, og de buskrydder voldene jævnligt for at kunne bruge haverne. Det synes jeg er ondt mod ejerne. Voldene er kommunes.
Derfor min advarsel. Og så synes jeg slåen er så triste om vinteren med de sorte grene og stammer.
Hilsen
Anne Marie, den prikne

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. februar 2017 kl. 8.31

Jeg kan varmt tilslutte mig "den prikne" Anne Maries beskrivelse og betænkeligheder.
Og hvis man så overser nogle nye slåenskud når man klipper græs, så kan de sat . . . langestive torne sagtens punktere plænetraktorens dæk.
Slåen er da meget pæne når de blomstrer, og vist nok også gode til snaps, men så kan jeg heller ikke finde andet pænt at sige om dem.

Nyt svar til emnet »Frostvejr og plantning/opbevaring?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frostvejr og plantning/opbevaring?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider