Forum

Forspirring i drivhus – varme og vand

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 3. marts 2018 kl. 12.23

Hej

Jeg har desværre ikke egnede vinduer til forspirring, så de tidligere år har ikke været med voldsom success, pga. For høj trmperatur og for lidt lys.

Jeg tumler derfor med en løsning i drivhuset.

Jeg kommer ikke i drivhuset hver dag her i foråret, så temperatur og vanding skal køre rimelig automatisk.

Planen er at opsætte et minidrivhus i drivhuset, med automatisk vinduesåbnere, sensorstyret undervarme (vandtæt varmeledning), og en form for autovanding.

Min udfordring en løsning der tillader undervarme og autovanding (helst uden for megen fordampning). Er der nogle som har erfaring eller ideer til at løse dette?

Mvh
Lasse

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 13.00

@Lasse.
Et så lille drivhus vil jeg tro, at der næppe er spirer som overlever i, når solen skinner tidligt på året.
Det bliver lynhurtigt hamrende varmt og omvendt iskoldt.
Har du mulighed for det, vil et vægdrivhus kunne være alternativet. Her kan muren stabilisere temperatursvingningerne.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Riise, 3. marts 2018 kl. 14.15

Jeg har så mange gange kikset med at forspire i drivhus, fordi udsvingene koldt/varmt er for voldsomme.
Jeg har i de sidste flere år løst det ved at investere (og det ER lidt dyrt) i LED lamper der laver det helt rigtige lys, og så bruge et værelse eller kælderen til at forspire i. Kælderen er bedst, der er en jævn temperatur på ca. 17 grader. De varmekrævende ting, tomat, aubergine og peber, spirer jeg i varmen ved radiatoren i stuen, og så kommer potterne i kælderen når de er godt i gang. Det er nok denne måde jeg har fået mest ud af i de 35 år jeg har dyrket køkkenhave :)
Jeg bruger selv denne 36 W lampe...jeg har nu tre...og de dækker mit behov, men adressen er lidt skummel, det ved jeg godt.
skunk-froe.dk/64-led-grolys
God vækst i 2018!
Hilsen Nina Riise

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 3. marts 2018 kl. 16.26

Tak for input, men undrer mig over argumenterne for at det formidentlig ikke vil lykkedes.
Hvis jeg bare havde tænkt mig at sætte planterne i et lukket minidrivhus uden videre kan jeg sagtens følge jeres kommentarer, men ideen er jo netop at sætte vinduesåbner på både drivhus og minidrivhus for at undgå høje temperaturer, samt sensorstyret undervarme for at undgå for lave temperaturer, så hvad er det jeg overser?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 3. marts 2018 kl. 16.36

En anden detalje er at jeg ikke har et køligere rum tilgængelig, og kun 1 sydvendt vindueskarm, som først har sol fra 12-13 tiden, og minimal sol fra april pga. Udhæng og tilbygning. Derfor er jeg klar til en mere omfangsfuld løsning i drivhuset.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 16.59

@Lasse.
Som Nina skriver er sandsynligheden for det kikser stor.
Så der har du én erfaring ;)
Hverken undervarme, automatisk vandanlæg eller vinduesåbnere hjælper i et lille drivhus. Der er trods alt ikke indbygget forudsigelser i al den teknologi hvilket indebære, at ændringer som sker lynhurtigt i et lille drivhus (ex. fra 0- 25 grader eller omvendt fra 25 grader og langt ned ad temperaturskalaen) ikke kan opfanges tilstrækkelig hurtigt.
Men det er da rigtigt, at hvis "Planen er at opsætte et minidrivhus i drivhuset" vil der være en hvis reaktionstid. Men så er tanke altså at du vil sætte automatiske vindues åbnere i begge drivhuse?
En bedre løsning vil være med automatiske rullegardiner.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. marts 2018 kl. 17.25

Jeg synes, at det lyder som en god idé. Du skal blot sørge for, at solen ikke rammer det lille drivhus de fire timer midt på dagen, og uden at det skygger.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2018 kl. 23.03

Med den indstilling du har til at gå og pusle og hygge om ny såede planter i drivhus " det er ikke hverdag jeg kommer der " så vil det nok være bedst og lettest at du køber færdige planter i havecenteret.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2018 kl. 12.46

Selvfølgelig kan du bygge et lille højteknologis drivhus
Det er jo det der sker i de professionelle væksthuse.
Det kræver naturligvis penge og interesse i mekatronik :)
Langt den største udfordring er køling, men der har Lars jo givet dig en lavpraktisk løsning :)

Meld tilbage med dine erfaringer

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. marts 2018 kl. 16.33

Forskellige frø, som spirer på forskellig tid, tror jeg ikke harmonerer med automatisk vanding. Potterne vil, alt efter spirernes størrelse, have brug for individuel vandmængde. I hvert fald den erfaring, jeg har gjort i min vindueskarm.
Og hvad med pladsmangel, når de små spirer skal plantes i hver sin større potte, og det stadig er for koldt i det store drivhus.
Jeg kigger til mine små spirer mindst én gang daglig, og prøver på, at holde jorden lidt til den tørre side. Overvanding er det, der slår flest planter ihjel. Også en (bitter) erfaring :-)
Jeg har en vindueskarm, der har sol morgen og formiddag, og ja, mine planter kan da godt blive lidt ranglede, men det retter sig, efterhånden som planterne vokser til i større potter. Jeg har heller ikke adgang til et rum med lavere temperatur, men det lykkes alligevel at få fine planter ud af mine anstrengelser.
Det gælder både f.eks. tomater, agurk, stauder og sommerblomster. Pt har jeg gang i 25 forskellige slags ;)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2018 kl. 18.07

Ja, alt det arbejde slipper man ikke for. Der er jo også ansatte i et gartneri, selv om meget er automatiseret :)

Nyt svar til emnet »Forspirring i drivhus – varme og vand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspirring i drivhus – varme og vand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider