Forum

Flytning af figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peder Friis-Holm, 30. september 2018 kl. 11.24

Hej.
Jeg har en figen, som er startet som lille plante i foråret, nu er den blevet 1,30 m høj.
Jeg vil gerne flytte den til et sted med bedre plads.

Hvornår er det bedste tid til at flytte den.

Skal den stå i almindelig have jord eller mager jord.

Jeg vil forsøge at få den som træ og ikke busk.

MVh

Peder Friis-Holm

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. september 2018 kl. 12.40

For at starte lidt omvendt:

Hvis du sætter den i god havejord, så får du mere vækst end frugt - derfor foretrækker de fleste vist at sulte den lidt, med lidt dårligere jord.

Den vil sagtens kunne tåle at blive flyttet nu - og i såfald er det altid godt at tynde toppen, så det passer med rodklumpen. Det er dermed en fin anledning at trimme sideskud, så du kan få den mere træagtige vækstform du ønsker.

Du skal dog være obs. på, at i hård frost kan planten tage skade eller dø, hvis den ikke står på en beskyttet vokseplads. Så husk at beskytte stamme og den centrale rodklump, hvis der loves frost. ;)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Friis-Holm, 30. september 2018 kl. 13.42

Mange tak.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. september 2018 kl. 16.12

Hvad er det for en sort ? Hvis du klipper sideskud af , så kan du bruge dem som stiklinger , de slår let rod , det er godt at have nogle back up planter , jo dårligere jorden er jo bedre , masser af sten og gamle flisestumper og lign.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Friis-Holm, 30. september 2018 kl. 16.18

Jeg ved ikke hvilken sort det er, det er en stikling fra min nabo, jeg satte en stikling i potte sidste forår.
Den er groet 1.30 m i år. Den står i læ og med sol hele dagen
Flytter den inden længe .

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. september 2018 kl. 16.24

Fjern den støttepind, det har en figen slet ikke brug for. En figen bliver et meget stort træ/busk - så hvis du fjerner alle side og rodskud kan du om et par år slet ikke nå op til frugterne, som skal plukkes meget forsigtigt.
Her et foto fra Gudhjem, hvor sideskudene skal fjernes hvert år.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Friis-Holm, 30. september 2018 kl. 16.28

Mange tak, satte støttepinden i foråret, mest for at beskytte den sarte plante, den er groet 1 m. i år.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. september 2018 kl. 17.26

Lad endelig støttepinden stå , væksten i sommer har været meget stor , så stor at stammen ikke har fulgt med og kan bære al den nye tilvækst , og nu kommer efterårsstormene som kan være hårde for planterne.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Friis-Holm, 30. september 2018 kl. 17.28

Mange tak.

Nyt svar til emnet »Flytning af figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytning af figen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider