Forum

Tomater dyrket uden jord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Pedersen, 23. marts 2019 kl. 14.15

Hejsa
Jeg har en veninde, som lider af voldsom nikkelallergi. Hun kan kun tåle tomater dyrket uden jord.
Er der nogen som har erfaring med det?
Kan hun dyrke i rockwool og i en kapilærkasse?
Håber der er nogen derkan hjælpe

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. marts 2019 kl. 14.49

Der er mange store drivhuse i Spanien og på Kanarie øerne, hvor man i mange år har dyrket tomater i rockwool. Planterne skal så bare have et godt gennemtænkt tilskud af gødning og sparsomt med vand, da rockwoolen holder længe på vand.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. marts 2019 kl. 15.51

Der findes et specielt stenuldsprodukt til at dyrke planter i. Grodan hedder det. Man kan også bruge et specielt lecaprodukt eller en kombination af de to (planten står i grodan som igen står i leca).

Normalt er der lidt mere teknik involveret end en almindelig kapilærkasse. Dvs. noget drypvanding og vist også tit en pumpe der ilter vandet, men det er da et forsøg værd om et mere simpelt system kunne fungere.

Rent bortset fra det, undrer det mig at netop tomater skulle være et problem. Så vidt kan læse mig til der der ikke specielt meget nikkel i dem.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. marts 2019 kl. 7.34

Men økologisk bliver det ikke...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. marts 2019 kl. 10.23

@Freya - også min tanke, selv om problemet uden tvivl er reelt nok. ;)

Nyt svar til emnet »Tomater dyrket uden jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomater dyrket uden jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider