Forum

Gødning, roser, barkflis?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2019 kl. 9.36

Mine mange Nina Poulsen roser står kraftige og flotte som aldrig før.... og det vil sige: superfine. Men..... jeg har i efteråret lagt kværnet materiale i bedet og her i foråret dækket med barkflis, som allerede var let smuldrene= omsat.
Jeg plejer at gøde en gang i juni/juli måned før 2. Blomstring. Det er tiden nu. I år er første gang jeg har dækket jorden. Normalt gøder jeg med organisk rosengødning. Trænger det overhovedet ned til rødderne når jeg har lagt brundækning + barkflis på jorden. Bliver gødningen hængende i dækmaterialet?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 23. juni 2019 kl. 9.50

Hej Ingeborg

Jeg har barkflis mange steder i vores have, men ikke i rosenbedene netop ad hensyn til gødning, da jeg som du har tænkt, at gødningen vil sætte sig i barkflisen (samt fordi jeg gerne vil have lavere stauder o.a. omkring roserne. Bedet gødes med kompost +bladmuld/hønsemøg).

En enkelt sted har jeg i et kæmpebed med flis som bunkedække en rose, og den omkring den har jeg fjernet alt flis, også fordi flisen jo kræver kvælstof for at nedbrydes, som rosen så vil gå glip af.

Var jeg dig, rev jeg hurtigt flisen væk, gødede og lagde den på igen. Har flis som bunddække under nyere bøgedække og har altid smidt gødningen overpå flisen der, men de står også steder, hvor der er masser af vand, så jeg ved, gødningen komme ned, og jorden der er meget næringsfattig.

Mvh. Marie Louise

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2019 kl. 10.36

Tak for svaret, som desværre bekræfter mine anelser. Heldigvis har jeg lagt kompost på i efteråret før barkflisen kom på i foråret.
Barkflisen var også kun et forsøg og i et tyndt lag - mere til pynt og for at holde ovenfra kommende ukrudt væk.
Det fungerer helt godt og lidt ukrudt er nemt at fjerne, fordi det slipper nemt.
Det var billigt barkflis jeg købte og det var allerede noget smuldrene. Til efteråret vil jeg hakke det ned sammen med ny kompost. Mine roser har aldrig været så kraftige og flotte som i år.
Nu ved jeg ikke, hvor meget af dette års havemærkværdigheder man kan tilskrive den sidste sommer, men jeg har ikke vandet roserne i tørken
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Gødning, roser, barkflis?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning, roser, barkflis?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider