Forum

Basilikum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2019 kl. 15.56

Vi kan gods lide basilikum sammen med Tomater Jeg køber gerne en stor plante og stiller den i køkkenvinduet mod øst.
Den holder omkring 4 uger og så må jeg købe en ny.
Hvordan dyrker i Basilikum? Inde eller ude?
Hvordan plukker i af planten?
Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. juni 2019 kl. 16.16

Den basilikum vi bruger af nu, såede jeg i september. Den står og har hele tiden stået i et sydvestvendt tagvindue.

Jeg bredsår i en potte og bruger af topskuddene, fordi den så forgrener sig.
Den nuværende basilikum var ved at gå i blomst og er derfor lige blevet skåret helt ned, undtagen et par stilke, som jeg vil tage frø fra.

Det er vigtigt, at vande i underskålen eller bliver bladene mærkelige og den våde jord samler små fluer (ved ikke om de to ting hænger sammen)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2019 kl. 16.30

Vi dyrker hvert år basilikum i drivhuset.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2019 kl. 16.56

Hej Vibeke
Tak for svaret. Jeg deler din erfaring med at for våd jord i planter som står i vindueskarmen giver små fluer.
Jeg vil følge dit råd og se, hvad der sker. Planten er jo alt for sart til at stå udenfor og noget drivhus har jeg ikke. Jeg har også vandet mig til brune indtørrede pletter på bladene en gang.
Ingeborg

4 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2019 kl. 19.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. juni 2019 kl. 20.16

Jeg dyrker i drivhuset under tomaterne. I år i udestuen.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2019 kl. 0.13

Jeg har lige læst at den hurtighed, hvormed gartnerierne forcerer planternes vækst gør dem skrøbelige hjemme hos os. Der er råd om at man efter købet lader cellofanen blive siddende omkring planten og så fjerner den cm for cm, så planten langsomt hærdes. Onde tunger mener at planternes jord er inficeret med svampe, som breder sig efter salget, hvorved planten dør. Den er der dog ingen der rigtigt tror på. Det var en tysk artikel.
Men sarte er de nu!
Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2019 kl. 8.16

Undskyld. Jeg glemte at skrive, at vi selv sår vores basilikum.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. juni 2019 kl. 13.59

Jeg har flere gange plantet basilikum fra potter ud i haven, de trives fortræffeligt. Men de bliver bedre i drivhuset, der bliver bladene mindre grove. En af grundene til at basilikummen trives så dårligt i de små potter er, at de står alt for tæt.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2019 kl. 14.03

Tak for svaret. Jeg har flere steder læst at man skal dele potternes planter. Det synes jeg er svært, når de er 30 cm høje ved købet. Der støtter de jo hinanden.
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. juni 2019 kl. 8.05

Så kan du evt klippe dem ned, til over et bladpar. Så bliver de også mere buskede, de skyder i bladhjørnerne.

Nyt svar til emnet »Basilikum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Basilikum

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider