Forum

Mine frilandstomater har vokseværk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 20.11

Mine FAVORITA frilandstomater plantet midt i maj måned er vokset ud over det stativ jeg havde sat op ad væggen og endda forlænget. Planterne, der er 3, vokser med 8-10 cm om dagen og de har kun fået en kompostmadpakke ved plantningen. Nu er de højere end stativet og har nået taget på udhuset. Hvad gør jeg? Klipper toppen af? Bøjer den nedad?
Ingeborg
.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. august 2019 kl. 21.08

Du skal da ikke gå og hive op i planterne hver dag.
Kap toppen af ved tagkanten, de øverste frugter når ikke at modne inden de kolde nætter sætter ind.
Du kan kappe de nederste blade af, det giver mere kraft til frugterne. Alle sideskud skal fjernes, de tager kun næring fra hovedstammen. Det gør de prof. avlere på Tenerife hvor planterne bliver dyrket i rockwool tilsat gødning.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 22.23

Hej Mogens. Jeg har ladt et sideskud vokse med op fra starten alle andre er knebet af hver dag, mens jeg alligevel hev i planterne :-)
Jeg har også fjernet nogle blade forneden. Mit stativ havde nemlig 6 stivere og jeg havde 3 planter. Jeg finder en stige og kapper toppen af dem.
Jeg har nu ellers haft modne tomater indtil midten af oktober, men ok, jeg kapper af. Der er jo rigeligt tomater,
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2019 kl. 22.58

Som gammel tomatdyrker med 50 års erfaring , så er det ikke noget godt syn , alt for meget grønt , og ganske få tomatklaser , nu gider jeg ikke at gå ud og tage et billede af en mine tomatplanter , da Mogens flotte billede viser hvordan tomatplanter burde se ud ................

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 23.11

Der er jo de tomater vi kan overkomme at spise og jeg skal jo ikke sælge tomater :-) billedet med de mange tomater minder mig lidt om burhøns ? Korpiger? Der er rigeligt med blade på mine tomater, så jeg fjerner nogle af dem. Jeg er 3, års tomatdyrker på denne måde, så jeg har troet at tomaterne fik deres grokraft via bladene.
Jeg kan nu godt li’ min plante som den er :-) til pryd og gavn.
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2019 kl. 0.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2019 kl. 0.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2019 kl. 8.11

Hej Mogens E.
Så forstår jeg også hvorfor tomater fra Tenerife smager af ingenting. Så foretrækker jeg mine tomater, uanset et mindre udbytte.
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. august 2019 kl. 9.38

Alt for meget kvælstofrigt gødning giver megen grønt og få og små frugter , det er jo meget godt hvis man dyrker juletræer , men det dur ikke til tomater , og så står de også alt for tæt , der er kamp om lyset , og det giver også mange blade og gør planterne lettere ranglet , klip toppen af og brug dem som stiklinger , de slår let rod .

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2019 kl. 9.47

Hej Svend Høst
Jeg gøder slet ikke, vander sparsomt for at få tomaterne til at modnes. Klippe toppen af og bruge som stikling nu er vist ikke nogen god ide for frilandstomater på denne tid af året, hvor nogen mener at de øverste slet ikke når at blive modne. Iøvrigt ser de jo ikke ud til at mangle lys. Jeg medgiver at jeg kunne have nøjes med 2 planter på det sted og kun at lade hovedstammen vokse i stedet for at tage første sideskud med op.
Men nu klipper jeg toppen af og fortsætter med at synes om tomaterne, velsmagende som de er.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2019 kl. 17.42

Det gør du ret i.
Tomater på friland smager af meget mere, end dem i driverhuset.
På friland får de UV a+b lys, og alt godt fra den danske muld.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2019 kl. 17.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Mine frilandstomater har vokseværk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mine frilandstomater har vokseværk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider