Forum

Beskæring af roser – springe over?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2020 kl. 13.47

Jeg har mistet lidt af havegejsten. Måske på grund af mine foventninger til vejret :-) Og fordi jeg ikke gider kontakt med fremmede folk på vejen i denne tid. Plejer at slå en sludder af med mange, som går forbi.
Mine Nina Weibull roser langs fortovskanten er ikke blevet beskårede og nu er jeg i tvivl om jeg overhovedet skal klippe roserne ned. Når de er klippet ned, har de deres højdepunkt omkring 1. Juli. Sikkert lidt tidligere i år, hvis jeg ikke klipper ned.

Efter første blomstring klipper jeg lidt tilbage.
Mit spørgsmål: hvis jeg undlader at klippe nu, kan jeg så skære kraftigt tilbage efter første blomstring?

Som det ses på billedet er planterne langt fremme i dag.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2020 kl. 0.21

Hvis du beskære den efter første blomstring fjerner du da ikke alle knopperne?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2020 kl. 8.49

Nej, normalt beskærer jeg jo alle afblomstrede stilke ret langt ned. Det er en remonterende rose.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2020 kl. 10.10

Du kan prøve at lade den være, så vil jeg tror at du får en større busk med lidt mindre blomster heri. Jeg kan heller ikke blive enig med mig selv om, om jeg skal beskære vores eneste rose.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2020 kl. 10.27

@Søren
Du har jo ret, jeg lader det være uden beskæring nu og beskærer først efter den første blomstring, som jo vil være noget tidligere i år. Nogen større uoprettelig skade vil det jo ikke betyde.
Tror at jeg er alt for bekymret om "ulagte" æg. :-)....
Nogle år har jeg beskåret helt ned til 20-30 cm allerede om efteråret og undladt at beskære om foråret. Det har roserne ikke haft noget imod.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2020 kl. 21.08

I de sidste år har vinteren været mild og man har uden problemer kunne skære sine roser ned om efteråret, men hvis vi får en vinter med en længerevarende hård frost kan de godt tage skade. Derfor vil jeg ikke selv beskære dem om efteråret, hvilket sidder på rygraden hos mig...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.00

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Beskæring af roser – springe over?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af roser – springe over?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider