Forum

Kompost + orme =?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Arun Christensen, 11. juli 2005 kl. 11.49

Hej!

Jeg har haft en kompostbunke i snart 5 år og har deriblandt lagt orme som kan fortære diverse "grønt" affald. Sagen er den at det går enormt sløvt med at få go' kompost og sidste gang jeg hældte komposten ud over haven var der stadig store blomkål o.a. som ikke var fortæret. Selv efter 2 års ventetid.

Hvad i alverden kan jeg gøre for at fremskynde processen? Jeg har hørt at benmel skulle være godt. Det skal lige siges at jeg ikke har fået købt et ormerør endnu da andre jeg kender har haft ganske udmærket succes med med hverken ormerør eller orme.

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 11. juli 2005 kl. 16.29

Det kan være en ide at blande en smule kalk i komposten når den skal vendes. Den lidt ætsende kalk skaber varme og sætter gang i processen. Det skulle også være godt at komme i fordi jorden ellers vil komme i kalk mangel. Jeg lærte det af en biodynamisk bonde.

hilsen Helle-Sofie

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arun Christensen, 11. juli 2005 kl. 18.31

Tak skal du ha' Helle! Det vil jeg prøve.

MVH
Arun

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 11. juli 2005 kl. 20.44

Mit KIRSEBÆRTRÆ har tabt mange af sin bær, havde ellers mange.

Samtidig har mit ÆBLETRÆ fået mange gule blade, og er i stort bladfald, resten ser pæne grønne ud.

Modsat så krøller KIRSEBÆRTRÆETS blade sig lidt sammen, og ser ud som de er lidt spist, med huller i. Kan det være gåsebiller, de har siddet meget i de 2 træer.

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. februar 2006 kl. 18.11

Ligesom man kan anskaffe kompostorme, kan man da også det med regnorme? Hvorfra evt.? Kan regnorme evt. opformeres? håp

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 12. februar 2006 kl. 11.19

Øh regnorme et spadestik så må de være der det ved selv en dum kbh som mig når vi fisker i søerne nord for Kbh

Halver man dem så har man to

Undskyld mit pjatindlæg

pp

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 12. februar 2006 kl. 13.56

Jeg ved ikke om det er for sent. Men jeg har en ormebeholder i god gang. Jeg tømmer først beholderen om foråret, når jeg skal til at grave haven. Jeg ved det er stik imod de kloge, men det gør at ormene har en hel beholder at være i gennem vinteren, så de ikke dør af kulde. Når jeg tømmer beholderen, lader jeg lidt ligge tilbage, og tager samtidig alle de orm fra, som jeg kan finde i komposten, og ligger dem i beholderen igen. Mine orm spiser ca. 4 beholdere fulde om året. Du har vel ikke din stående i solen, så affaldet bliver tørt, for så skal de have vand.

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arun Christensen, 12. februar 2006 kl. 15.32

Jeg havde den i solen, men den er nu flyttet ind i skyggen. Jeg fulgte ovenstående råd og hældte kalk i beholderen – mener selv det hjælper. Men jeg vil også følge dit råd med kun at tømme beholderen om foråret. Findes der bevis for at ormene dør hvis ikke det der rør er i beholderen?

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 12. februar 2006 kl. 16.25

Der findes så vidt jeg ved ingen bevis, men de kan dø hvis de kommer til at fryse, derfor bevarer jeg komposten i, så de har noget at søge dækning i ved stærk frost. Man kan også sætte en isoleringsmåtte rundt om beholderen. Ormerøret gør bare at de kan søge væk fra frosten.

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. februar 2006 kl. 18.35

Husker jeg ret fryser kompostorme væk om vinteren, men æg/pupper/etc. overvintre og formerer sig helt vild igen. Var det bare regnorme der gjorde såddan. Kompostorme er ingen særlig nytte værd i haven – åbenbart. To af mine kompostbeholdere er termo men jeg ser ingen væsentlige forskelle til de øvrige, og de vrimler alligevel helt vildt hen på foråret. Det ærgre mig at de ikke slæber op og ned med alle godterne ude i havejorden.

Jeg afprøverne nu Karma's ide med aviser som de kan putte sig i. I den ene avis lagde jeg et kasseret læsebrille. håp

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte, 27. juli 2008 kl. 21.53

Hvor finder man kompostorme? Jeg vil gerne starte en kompostbeholder men ved ikke hvor jeg skal få ormene fra

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 27. juli 2008 kl. 22.51

Køb ormene i en planteskole.

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 27. juli 2008 kl. 22.55

Til hans Åge
Kompostorm har jeg hørt dør, hvis de kommer ud i køkkenhaven. En regnorm er noget helt andet.

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lerdorf, 28. juli 2008 kl. 11.00

Kompostorme kan købes i praktiske små spande i Det Grønne Hus i Køge. Tlf 56676070.

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. juli 2008 kl. 19.58

Regnorme, som der findes mange forskellige arter af, ifl. kundskaben, er åbenbart det væsentlige i økologisk jordbrug. Netop dem som graver jorden igennem og blander goderne med de andre goder vi andre forsøger på bedste måde at tilpasse naturligheden. Ormene blander jordenheden formålstjenlig efter formådenheden. Kompostorme blander sig i komposten og i det forudgående. Det kan nok give et stik i hjertet når de også bliver til kompost derude, men sådan er dét så. håp

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. august 2008 kl. 8.31

Kompostorme findes under barken på de gamle frønnede træer der ligger på skovbunden o.l. steder. Der er også mange andre spændende ting. håp

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 18. januar 2009 kl. 12.16

Kan man købe komstorme om vinteren hhv. hvornår er det bedst at starte kompostbeholderen op med orme?

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2009 kl. 12.54

Hej Hans

Det bedste tidspunk er som regel om foråret, men det er vigtig at komposten er delvis omsat (dvs. halvomsat) for hvis du sætter ormene ind i en varm kompostbunke dør de.

Herefter er det bare at hælde ned oven fra. Har du adgang til lidt gammel kompost kan du blande det med det nye og så på den måde komme hurtigere i gang

Jeg har været ude på rideskolen og afhente en masse sække hestemøg, med meget halm i. Herefter har jeg kontaktet forskelige brevdue avler og hønseavler i området og fået gødning fra dem. Jeg har så ladet gødningen opbløde i noget vand og overhæld blandingen ned i halmen, der så starter omsætningen. Man skal regne med at der skal være 1 del kvælstof til 15–20 dele kulstof. Kulstoffet er energien til mikroorganismerne. kvælstoffet går til opbygningen af deres DNA. I halm og træmasse er forholdet 1 til ca 500 (1 del kvælstof til 500 kulstof). Derfor er man nød til at tilsætte ca 25 gange mere kvælstof, hvilket må ske lidt af gangen, da man risikere at det vaskes ud. Bruger man hønsegødning eller andet kvæstofrig g organisk gødning får man også en masse mineraler med i sin kompost.

Gode bøger, som jeg kan anbefale er "Regnorme som husdyr" og "regnormene og os"

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 18. januar 2009 kl. 13.00

Hej Søren. Tak for hurtigt svar. Trods alt nærmer foråret sig snart og min kompostbeholder er 3/4 fyldt. Vi har en brevdueforening lige i nærheden, så der vil jeg stikke næsen indenfor en af dagene. Jeg har også en masse kompost i havens hjørne af græsafklip og blade, så vidt jeg kan se, kan jeg supplere op med det. SÅ må jeg håbe, at det kan sætte lidt gang i mine roder i år, de er blevet meget blomster og bladfattige. mvh Hans

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2009 kl. 13.49

Det bedste du kan tilsætte komposten er kaningødning og hestepære, samt madaffald, så får du mange orme.

Hvis du yderligere tilsætter lidt træmasse undgår du at komposten falder for meget sammen og bliver ildelugtende.

Jeg har selv gjort de klassiske fejl og fået slået mine orme ihjel. Senere har jeg opdaget at selvsamme kompostorm trives lige godt på "friland", hvis bare den fodres ofte (ved en såkaldt fladkompostering)

Mange steder nævnes det at man kan/skal tilsætte kalk. Der er både for og imod. I de bøger jeg nævnte, får man flere orme, men at man også risikere at der frigives mere kvælstof. Andre steder nævnes det at komposten selv regulere surhedsgraden efterhånden. Hvis du vil dykke ned i dette spænde inivers kan jeg også anbefale dig at læse "kompostbogen".

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 18. januar 2009 kl. 14.14

Tak. Jeg prøver at google kompostbogen engang, men hvis du havde et ISBN-nummer, kunne jeg få boghandleren til at bestille den. Det lyder spændende.

Ikke fordi jeg er den store havemand, men når man nu har lidt problemer, kan man jo lige så godt gøre noget ved det, især hvis det kan gøres økologisk...

mvh. Hans

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2009 kl. 14.22

Jeg tror ikke at du kan finde den, da det er en ældre sag. Den er udgiver på jordbrugs forlaget i 1992 og har ISBN 87–7432–363–6. Du skal nok søge den via en antikvariat

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. januar 2009 kl. 15.28

Arun! Du kan findele komposten inden du putter den i beholderen!

Mvh Eivin

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Jensen, 30. april 2009 kl. 17.58

Må man putte kattemøg i en kompostbeholder også? har lige købt mig 2 beholder, og er ved at læse en del om det.Mange skriver at de bruger hestemøg, og hønsemøg. Så tænkte jeg har 2 katte og 2 kattebakker og det er blevet alt for dyrt at smide i skraldespanden + det jo heller ikke det rigtige. Vil putte kattemøg + salat, mm hvad vi får til aften. Ikke kødet. kun de "grønne" ting. da vi får salat hver aften. og der går jo lidt fra hver gang. Hvad ville mere være godt? Så de orme jeg vil købe lever bedst? vil også ha lidt kompost jord i bunden

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2009 kl. 8.06

Hej Louise Jensen

Hvis du vil lægge kattebakkens indhold i din kompostbeholder bør du anvende komposten ved hække, i staude- og rosenbede – ikke i urtehaven.

Kompostorme kan ikke tåle høj temperatur – og høj temperatur skal der til, hvis ormeæg og andre snyltere fra kattenes fordøjelseskanal skal dræbes. Katte kan f. eks ofte have spolorm, hvis æg efter et ophold i jorden kan udvikles til spolorme i mennesker.

Den høje temperatur i en kompostbunke opnår man ved at indblande store mængder af møg, sikre tilpas fugtighed og fra starten af sætte en kompostdynge på mindst én kubikmeter.

Det er ikke muligt at opnå de forhold i en kompostbeholder, som bruges til at samle køkkenaffald i – og det er jo rigtig godt for kompostormene.

Din tanke om at anvende alt grønt affald fra køkkenet er helt fin – og du kan supplere med lidt tørre visne blade, hvis indholdet i kompostbeholderen bliver for fugtigt. Såkaldte købebuketter skal du nok fortsat smide i den almindelige skraldespand – blomsterne har fået store mængderaf kemikalier under vækstperioden og bidrager med resterne heraf til skade for orm og mikroorganismer.

Skulle du hen over sommeren opleve, at der kommer mange fluer i komposten kan du dække overfladen af komposten med afklip fra græsplænen, hver gang du har vippet en spand affald ned i den.

Jeg håber, du får god gavn af at genanvende dit køkkenaffald!

Med venlig hilsen fra
Lone

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 10. august 2009 kl. 12.00

Hvorfor tror du det hedder "bogorme"!

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders A., 10. september 2009 kl. 23.33

Min kompost fungerer nu rigtig godt, men det var nødvendigt at rette op på den.

Jeg har også en klassisk grøn keglebeholder med kompostorme i. Det er hovedsagligt køkkenaffald der ryger i komposten og derfor bliver den nemt for fugtig. Derfor smider jeg engang imellem papstykker i. Paprør fra toiletpapir og æggebakker (uden klistermærke) er gode.

Ca. engang om måneden smider jeg en skovlfuld hestmøg i. Og ligeså tit vender jeg rundt i komposten.

Nu når vinteren kommer tror jeg dog jeg vil lade den stå urørt og bare fylde mere "mad" ovenpå.

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 11. september 2009 kl. 9.30

Til flere: det er ikke nødvendigt at købe kompostorme, de kommer af sig selv hvis forholdene er rigtige. Man kan booste en træg kompost med en skovlfuld jord. Man kan også dække en evt. stinkende kompost med et tyndt lag jord.

Jord er fuld af bakterier, svampe, krible-krable og kriblekrable-æg bl.a kompostormeæg, som klækkes, spiser, omsætter og nedbryder døde planter og lort.

Det eneste jeg ikke komposterer fra haven, men brænder efter tørring er tjørne- og rosengrene. Min erfaring er, at selv efter flere års kompostering stikker de stadig

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 8. oktober 2009 kl. 11.50

Jeg bruger en gammel regntønde til kompostbeholder og fik nogle kompostorm fra en kollega. Tønden er lukket bortset fra nogle revner i bunden. Jeg fylder meget "ormeføde" i beholderen og vender jævnligt med en greb. Ormene formerer sig meget og nu er de begyndt at kravle op under låget – hvorfor gør det det? Gør jeg noget helt forkert?

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 12.16

Det er på grund af den varme som opstår når der sker en omsætning. Det kan næsten ikke undgåes og tyder på en god omsætning. I varmen bliver alle ukrudtsfrø og skadelige stoffer til intetgjort. Varmen bryder ormene sig bestem ikke om og du kan prøve at blandet det igen.

Ormene kan godt leve nogle måneder uden mad og kan du tage nogle af dem fra og gemme i noget fugtig spagnum eller omsat kompost vil det være en god ide. Når varmen har lagt sag kan du tilsætte ormene igen

Du skal bare være opmærksom på at komposten godt kan tørre ud, når varmen opstår og skal derfor vande igen

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 8. oktober 2009 kl. 12.48

Tak for svaret.

Det er altså pga for høj varme at ormene søger op under låget?

Der er låg på tønden og derfor vander jeg jævnligt.

Hvis jeg borer nogle huller i tønden så der kommer bedre luft-cirkulation, vil ormene så forlade tønden?

Hilsen Lene

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 13.18

Hvis forholdet ikke er i orden så vil de forsøge at flygte.Når så at temperaturen er faldet søger de tilbage igen, hvis de er i nærheden. Derfor er den en god ide at have to bunker kompost tæt ved hinanden. 'Bunker, som er med halvomsat kompost og en med næsten nyt. Så kan ormene selv bestemmer hvor de vil være.

Når jeg kommer orme i lægger jeg dem som regel i bunden af komposten, sammen med halvomsat kompost, da det er rigtigt ormemad. Så kan den søge op ad. Desværre sker det at mange af ormene ligger øverst oppe, da både varmen og ilt indholdet er størst og da de ikke kan komme imellem denne barriere uden at dø, er det en god ide at blande komposten igen og give den vand. Så vil der gå nogle dage før varmen stiger igen... Skal man gøre det rigtigt skal komposten have lov til at blive varm og efter varmen har aftaget blander man så komposten og er den færdig med at tage varme kan ormene tilsættes. Det er også en god ide at have struktur i sin kompost. Det kan være gennemvædet æggebakker, papir sammenkryllet aviser der gøres våde. Her kan ormene også lide at være

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. oktober 2009 kl. 19.41

Og efter denne lærerige beretning skal tilføjes, at ormene elsker en god portion afklippet græs.

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 8. oktober 2009 kl. 19.47

Tak for de gode råd :-))

34 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2010 kl. 17.41

Slettet af administrator 10. maj 2010 kl. 10.39.

Nyt svar til emnet »Kompost + orme =?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompost + orme =?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider