Forum

F 1 hybrider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2023 kl. 20.13

Når man tager frø fra F 1 hybrider kan man ikke regne med at planterne ligner de oprindelige F1 hybrider. Jeg gjorde for flere år siden forsøget med F1 hybrid Tagetes Vanlla.
Der er en tydelig forskel.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. maj 2023 kl. 20.25

Jeg har tidligere fået frøplanter af "gode" tomater, hvor man har taget frø fra moderplanten, der var en F1 tomat. Det giver ofte nogle sjove tomater, der falder meget forskelligt ud og ofte med en svag frugtbarhed.

Derfor er jeg begyndt kun at dyrke frø konstante tomater, bl.a en sort, der hedder oksehjerte. Det er en virkelig lækker tomat.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2023 kl. 7.26

Jeg har kun 3 tomatplanter på samme sted hvert år. Skifter jorden og køber altid F 1 FAVORITA planter. De står på friland,blev plantet for 3 uger siden og har blomster nu. Jeg hænger plastik op foran dem om aftenen. Muren bag og rullesten ved fødderne holder på varmen, så de klarer natten.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. maj 2023 kl. 11.10

Ifølge arveligheds loven eller hvad det nu hedder . hvis man krydser en rød rose med en hvid rose så vil man få en lyserød rose F1 hybrid , hvis man tager frø fra denne F1 og sår dem så vil 50% blive lyserøde , og 25 % røde og 25% hvide . roser , jeg har flere gange sået frø fra tomat sun gold som er en F1 hybrid , og ja man får nogle sun gold tomatplanter og som bifangst 2 andre tomat sorter (forældrene)
I år har jeg bredsået sun gold tomatfrø i en bakke og så valgt 12 planter som er blevet plantet på friland , så nu går jeg og venter spændt om det nogenlunde passer med 50-25- 25 %. altså 6 sun gold planter og 3 fra hver af forældrerne .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2023 kl. 13.01

Spændende ogl tak for svaret
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. maj 2023 kl. 18.59

Kære Ingeborg. Jeg har selv haft "Vanilla dream" tagetes og jeg syntes, at de var rigtig fine, men det er lige før jeg synes, at dine frøplanter der flottere. Jeg kan godt lide blomster, der ikke er helt så fyldte.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. maj 2023 kl. 18.59

Kære Ingeborg. Jeg har selv haft "Vanilla dream" tagetes og jeg syntes, at de var rigtig fine, men det er lige før jeg synes, at dine frøplanter der flottere. Jeg kan godt lide blomster, der ikke er helt så fyldte.

Nyt svar til emnet »F 1 hybrider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > F 1 hybrider

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider