Forum

Lathyrus overrasker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2023 kl. 19.49

Jeg har altid sået Lathyrus - med mere eller mindre held. I år med mindre held, for jeg glemte at vande. Men her sidst på sommeren dukkede der Lathyrus op i en krukke med Hortensia. 3 planter, kun rosa/hvide. Det er første gang jeg har kunnet plukke en buket Lathyrus næsten hver aften. Men jeg aner ikke, hvordan de er kommet i krukken med Hortensia. Jeg håber at kunne tage frø af dem.
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. september 2023 kl. 22.10

Hej Ingeborg.

Hvis man selv tager frø fra dem mister man den lækre duft som de kan give og farverne kan falde forskelligt ud. Men med de priser frøene koster kan det godt betale sig at indsamle dem selv.

Jeg kendte, for mange år tilbage en gammel gartner "Harry" hed han og han dyrkede latyrus med duft. Han lagde frøene i blød i vand i nogle dage, herefter blev de opsvulmede frø lagt i jorden i det meget tidlige forår. Hvor de ofte klaret sig fint. Dvs at de fik lov til at vokse op ad et hegn. Senere når de blomstrer fik vi en buket af dem og det er nok den blomst jeg kender, der dufter bedst....

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2023 kl. 23.22

Det er for duftens skyld jeg i mere end 40 år har dyrket Lathyrus.
strikingeshave.blogspot.com/2012/08/lathyrus-en-uforglemmelig-duft.html
Også hjemmeavlede frø får både farver og duft.
Spørgsmålet er mere om de i år kan nå at få modne frø.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2023 kl. 23.50

Hej Søren
En saftkoger er ingen trykkoger! Men alligevel overvejer jeg om det er umagen værd. Saften drives ud af damp, så saften er fortyndet. Skal den opbevares, må den fryses. Jeg har ingen flasker.
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2023 kl. 23.51

Beklager at jeg satte mit svar et forkert sted.

Nyt svar til emnet »Lathyrus overrasker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lathyrus overrasker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider