Forum

Græsplænefanatisme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. marts 2024 kl. 13.07

Prøv at se dette:

www.dr.dk/nyheder/indland/snorlige-knivskarp-og-groen-max-er-den-perfekte-graesplaene-en-passion
--------
Snorlige, knivskarp og grøn: For Max er den perfekte græsplæne en passion
Flere og flere går op i den perfekte græsplæne. Max Thrane fra Odense er medlem af en facebookgruppe med mere end 45.000 medlemmer med lige netop den interesse.
Skarpe kanter, en plæne blottet for mos og ukrudt, men med den helt rigtige grønne farve.
--------

Men hvor bliver den gode bæredygtige økologi af.?

Jeg tror, at de må være gået fra forstanden.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2024 kl. 14.19

Hej Jakob.

Jeg tror ikke at de er gået fra forstanden, men jeg undre mig over at de gider. Hos mig ville det udvikle sig til endnu en stressfaktor, hvis jeg skulle gå op i mine plæner og med alt hvad det kræver af arbejde.
Men jeg må også sige at hvis det er en have Hobby på lige fod med andre hobbies så hilser jeg det velkommen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2024 kl. 14.37

Ps.

Set med de økologiske øjne så er det ikke et godt valg, når man tænker på at det kræver en stor del kunstgødning og muligvis og en masse sprøjtemidler at holde en plæne ren for mos og ukrudt. Så med mindre at de diskuterer miljø rigtig plæne vedligeholdelse, så er vel ok...
Hos mig ville jeg blive stresset over hvergang mit barnebarn løb og leget på morfars fine plæner.
Hos mig er plænerne til at lege på og skulle der blive lidt huller, hvilket endnu ikke er sket endnu, ja så så jeg bare efter. Det lægges ikke mere arbejde i det end højst nødvendigt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. marts 2024 kl. 16.16

Det kan måske også være afarter af mysofobi eller OCD, som de af hensyn til miljøet snarest bør søge behandling for.?
Eller en småborgerlig form for prestige, hvor de med en fanatisk monokulturplæne føler, at de kan se ned på andre i nabolaget, som gør det anderledes. Se ham Søren der, han vil gerne give sig ud for at være en dygtig havemand, men prøv at se hans elendige græsplæne med bare pletter. Der er også en mælkebøtte, som kan sprede frø til alle hans naboer. Det er sært, at han vil være sig selv bekendt. Sådan en doven amatør.
Hvis ingen protesterer, så mener jeg, at vi styrker dette nyfine miljøskadelige normsæt på bekostning af økologisk bæredygtigt havehold.

Jeg har passet græsplæner i mere end 50 år, og jeg har endnu tilgode at se en plæne, som behøvede gødning eller omlægning. Eftersåning har heller aldrig været godt. Det har altid været på bekostning af trivsel, fordi det førte til en plet, som længe ikke måtte betrædes. Hvis man endelig vil, så kan man nok finde lidt kanttørv, som kan flyttes. Det går betydeligt hurtigere og sparer frøproduktion.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2024 kl. 17.22

Hej Jakob.

Jeg har ingen krakilske naboer i hele nabolaget, så jeg frygter ikke at nogen ser ned på min græsplæne. Måske skyldes det at det er hovedsageligt pensionister, der bor her og de vil ikke ofre alt for meget på deres haver generelt. Der bor også nogle småbørnsfamilier og de har ikke rigtig tid til at sætte sig ind i økologi og havearbejde, hvilket jeg godt kan forstå. For med en lille størrelse i huset går der tid fra en og økologi kræver også en viden, som tager tid at lære . Har man ingen bil, men kun en Christiania cykel og lidt lang til den nærmeste rideskole er det ikke det der driver lysten . Men det er mit indtryk at mange familier er ved at få øjnene op for økologi og bæredygtighed og at man lader være med at bekæmpe bare fordi der dukker lidt ukrudt op i haven.

Når jeg er i byggemarkedet kan jeg ikke lade være med at skæve ned i folks indkøbsvogn og se hvad de køber. Her er det som regel pensionister, der stadig køber Round up og andre bekæmpelse midler og ikke de unge.
Jeg tror at gruppen med græsplæner, som du tidligere refererede til, er lidt nørdet og hvis den er lidt i samme boldgade som en anden gruppe som jeg er medlem af og som omhandler figner i Danmark, så er det noget op ad bakke mht viden. Alt for mange spørger om det samme i stedet for at søge i gruppen og se hvad der har været skrevet tidligere
Og svare på om folks figner er gået ud er lidt af en opgave. Det er trods alt ikke altid man kan se det på et billede.

Nyt svar til emnet »Græsplænefanatisme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Græsplænefanatisme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider