Forum

Mandeltræ – Prunus Dulcis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 25. oktober 2006 kl. 9.50

Jeg såede i foråret et mandel træ, det er nu ca. 1 meter højt, mit spørgsmål er blot skal det ind her i vinter eller kan det tåle at stå i et uopvarmet drivhus vinteren over!?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dassad, 25. oktober 2006 kl. 12.21

Ja, det kan godt stå udenfor!

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 25. oktober 2006 kl. 15.05

Hej Bjarne

Jeg har set mange steder at frø-sået træer skal ind den første vinter, derefter skulle de kunne tåle frost, men den første vinter er de lidt for sårbare.

Jeg har lige købt frø til et Eucalyptus træ som er vinter hårdfør, men der står at det ikke må stå mere koldt end 5 -10 grader den første vinter, derefter kan det tåle ned til -20 grader.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibritt, 23. april 2007 kl. 20.57

Vi har i bryllupsgave fået et mandeltræ (prunus dulcis) hvilken jord og hvor står sådan en bedst, skal man beskære den? ja vil gerne vide alt om sådan et træ

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Nielsen, 30. marts 2008 kl. 19.53

Jeg har købt et mandeltræ og et tulipantræ. Kan de stå i potte og så ind i udhus til vinter. eller skal de plantes straks i haven? Det ville jo være rart lige at finde det rigtige sted.

Lis

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 20. maj 2008 kl. 11.40

Hvor kan man købe et økologisk dyrket mandeltræ? Hanne

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2008 kl. 19.27

Til Bjarne og Helle Nørgaard

Hvor har I fået frø fra til hhv. mandeltræ og eucalyptustræ?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2008 kl. 21.50

Tropisk Maneltræ, søg på nettet :www.barney.dk han forhandler mange spændende frø.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2008 kl. 21.54

Ok, tak.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanne Meden, 10. juni 2008 kl. 12.10

Jeg har hjembragt mandesten fra Honduras. To af dem spirer. Er der nogen der ved hvordan de skal behandles m.h.t. til jord og om de skal stå indedøre den første vinter? eller om jeg kan lade dem stå i drivhuset?

vh. jeanne meden

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 10. juni 2008 kl. 22.34

Hvad er en mandesten, er det noget under bæltestedet?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanne Meden, 11. juni 2008 kl. 0.30

Jeg beklager: tyrk''''fejlen og forstår godt din undren! altså: der skulle have stået: Mandeltræ!

men det ku være sjovt om der var noget der hed ''''Mandesten''''

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. april 2009 kl. 11.19

Jeg har købt tropisk mandeltræ igennem barney.dk – jeg såede kernerne (som jo var kæmpe store) d. 16.04.09 – hvor længe skal man forvente der går før de spirer?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 17.53

Mandetræet findes, Jeanne!

De startes som bælgfrugt med to stenlignende frø og spirer sporadisk over hele året. I praksis kan de gå fra dvale til at spire, sætte pollen, visne og gå tilbage i en slags dvale igen mange, mange gange på et år, men rygtet vil vide at de er mest aktive i foråret og om sommeren. Planten har en gennemsnitlig levealder på ca. 60 år. :o)

Når det så er ude af verden, kunne jeg også godt tænke mig at høre nærmere om dyrkning af mandeltræ og abrikostræ? Je kunne godt tænke mig at dyrke begge dele i min have på landet i Sverige. Det ligger godt inde i landet og cirka på højde med Skagen, men det er i en dal. Vintertemperaturerne er nok et par grader under hvad de kommer her i København. Er klimaet for hårdt for disse typer træer, eller vil de kunne klare sig med første sæson indendøre? Så vil jeg starte dem ud i min lejlighed herhjemme, tænker jeg, og stille dem op på landet næste senforår/sommer, når nattemperaturerne gennemsnitligt holder sig mellem 5 og 10 grader eller noget i den dur. Lyder det passende?

På forhånd tak :o)

Nyt svar til emnet »Mandeltræ – Prunus Dulcis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mandeltræ – Prunus Dulcis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider