Forum

Plantning af skovjordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marlene Sørensen, 19. marts 2007 kl. 21.43

Hejsa
Vi har en lille "vold" idet ene hjørne af haven, som står med fuld sol, næsten hele dagen. Vi vil rigtig gerne have skovjorbær på volden. Men hvornår er det bedst at plante dem? kan vi gøre det nu her, så volden kan blive pæn til sommer?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe, 21. marts 2007 kl. 16.48

Jeg er ikke sikker, men trives skovjordbær ikke bedst i hel/halvskygge? Vi har fået Skovjordbær anbefalet som bunddække i et par bede med frugtbuske...

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olivia, 13. juni 2007 kl. 19.53

Hej jeg elsker jord bær,og har købt en skov jordbær plante med gule blomster, men jeg ved ikke om de er spiselige? jeg har også kikket i have boger men ikke ud af noget...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. juni 2007 kl. 21.25

Hej Flora.

Den plante, du har købt, er ikke en skovjordbær. Jordbær har hvide blomster. Jeg mener, den med gule blomster er en art Potentil. Her vokser den med gule blomster vildt som bunddække i kanten af busketter. Den har røde bær, der til forveksling ligner jordbær. Jeg ved ikke om den egentlig er giftig, men det er absolut ingen nydelse, så alene af den grund får de lov til at blive siddende på planten. Hvis du vil have skovjordbær skal de have hvide blomster, og det er en helt anderledes nydelse.

Mvh. Hans

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. juni 2007 kl. 21.38

Hej igen.

Nu har jeg fundet den. Den hedder jordbærpotentil (Potetilla sterilis) og har gule blomster. Efter de oplysninger, jeg har, er den ikke giftig.

Mvh Hans

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juni 2007 kl. 9.26

Hej Flora
Det lyder som om du har fået indisk jordbær(Duchesnea indica). Den har gule blomster med en ''krave'' bag blomsten,som skovjordbær(Fragaria vesca) ikke har.

Indisk jordbær smager ikke af noget særligt, modsat skovjordbær,som er små,men meget søde.De sidder også på høje stilke.

Der findes også en anden pyntejordbær, med røde blomster,Pink Panda.

Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olivia, 14. juli 2007 kl. 14.24

Hej igen

tusind tak for hjælpen begge to
(anne marie og hans)

jeg kan sikkert bruge det til noget :)

mvh. Flora

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sille, 13. maj 2009 kl. 11.28

Hej...

Jeg har nogen små jordbærplanter der har lyserøde blomster, kan i oplyse mig om hvad de hedder? Mvh Sille

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sille, 13. maj 2009 kl. 11.29

Glemte at fortælle de var spiselige... Mvh Sille

Nyt svar til emnet »Plantning af skovjordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantning af skovjordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider