Forum

Kartofler i krukker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vinni T, 10. april 2008 kl. 18.17

Mine kartofler er klar til lægning – haven er ikke klar. Jeg havde tænkt mig at lægge dem i nogle spande – een til hver. Kan man det.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Kipp, 10. april 2008 kl. 20.56

Hej

Ja, det kan du da :-) Jeg har da set en del historier her på siden om at dyrke kartofler i stort set alt.

Men hvis de skal ud i haven senere (snart!) ville jeg nok istedet sætte dem i mælkekartoner el. lign, hvorfra du nemt kan få dem ud uden at genere planten for meget.

vh
Christian

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. april 2008 kl. 21.03

Ork ja. En smule jord i bunden, læg kartoflerne, og fyld efterhånden jord over. Alt afhængig af hvor stor spanden er, kan der godt være mere end en i hver.

Jeg bruger selv plasticindkøbsposer. Indtil de kommer op står poserne i mit bryggers, så kommer de ud på terassen og jeg bærer dem i læ i haveskuret, når der loves frost. Jeg har altid flotte kartofler senest kr. himmelfartsdag. I en af de store poser fra Netto lægger jeg 3–4 kartofler.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vinni T, 11. april 2008 kl. 8.54

Tak for kreative svar. Jeg havde tænkt mig, at lade kartoflerne blive i spandene, indtil høsten. Een plante i hver i "sneglefri og ukrudtsfri" jord. Jeg borer 3 huller i bunden til dræn. Jeg vil dække hver spand med sort plastik med kryds i, så den lille plante kan finde vej til solen. Jeg ser for mig, at jeg ved høst blot skal hælde en "spandfuld" kartofler ud. Nogen erfaring?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 15. april 2008 kl. 10.29

Hej Vinni. Jeg dyrker kartofler på samme måde, som du har tænkt dig og har indledt min tredie sæson. Du har helt ret. Det er meget ukompliceret. Hypning klares ved lidt efterfyldning af jord. Sørg for at spandene ikke er helt fyldt op, når du starter. Når kartoflerne dannes, vil de nemlig skubbe på jorden, og du skullle meget gerne kunne hælde lidt jord på efterfølgende, så de ikke grønnes af solen.

Og så er det bare at vente. Skulle du komme til at glemme dine flotte planter udenfor under et natligt frostangreb, så fortvivl ikke. Det er kun toppene, der lider overlast. Kartoflen sætter hurtigt nye:

Når kartoflerne skal høstes er det bare et solidt tag om planten, så trækker du hele klumpen op af spanden og kan ''plukke'' dine kartofler ud af jordklumpen.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 3. juni 2009 kl. 18.17

Jeg har købt potatoes i spand... og ved faktisk ikke helt hvad jeg skal gøre... dette er min første gang med at plante ting ud og selv så... der er to spande"i een" den yderste ligner bare en stor urtepotteskjluer... den under har næsten ingen sider... mere "stolper" af plast så skal jeg lade dem være i den inderste spand og så sætte den i bed så de kan sprede sig... eller skal man lade dem være og så plugge dem fra siderne når man skal bruge dem... (kommer der så nye? og det må da begrænse mængden af kartofler?)

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 3. juni 2009 kl. 18.33

Ahh... og glemte lige... hvor dan får man dem op uden at ødelægge det hele?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. juni 2009 kl. 22.14

Hvad er potatoes for noget?

Mvh. Svend Høst

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juni 2009 kl. 22.49

Frit oversat fra engelsk betyder det, Kartofler.

Det er jo så "smart" med alle de engelske ord i det danske sprog.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 4. juni 2009 kl. 6.01

Nu er det så bare hvad de hedder... der står potatoes på spanden... så det kunne være nogle viste præcis hvad det er jeg snakkede om... ikke for at være smart med det danske sprog

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 4. juni 2009 kl. 6.01

Nu er det så bare hvad de hedder... der står potatoes på spanden... så det kunne være nogle viste præcis hvad det er jeg snakkede om... ikke for at være smart med det danske sprog

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 4. juni 2009 kl. 6.01

Nu er det så bare hvad de hedder... der står potatoes på spanden... så det kunne være nogle viste præcis hvad det er jeg snakkede om... ikke for at være smart med det danske sprog

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 4. juni 2009 kl. 6.01

Nu er det så bare hvad de hedder... der står potatoes på spanden... så det kunne være nogle viste præcis hvad det er jeg snakkede om... ikke for at være smart med det danske sprog

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna, 4. juni 2009 kl. 6.17

Hov... der gik min computer lige i udu...

Nyt svar til emnet »Kartofler i krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartofler i krukker

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider