Forum

Citrusgødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Onkel Henrik, 26. april 2008 kl. 15.48

Jeg har anskaffet mig noget gødning, der specifikt er til citrus-planter. Er der nogen, der ved om planter som oliven, palme og figen kan tåle citrusgødning, eller om de skal have andet gødning?

Onkel Henrik

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2008 kl. 8.47

Hej Onkel Henrik

Citrusplanternes særlige behov for kalkfrit vand og et passende indhold af jern og magnesium kan opfyldes med handelsgødning.

Udgangspunktet er at plante citrus i jord med pH 5,5–6,5. Du kan måle dig frem ELLER købe en citrus-jordblanding ELLER selv blande af færdigkomposteret bladmuld, muldjord og sphagnum i forholdet 1:1:1. Tilsæt gerne til hjemmeblandingen en femtedel skyllede leca-ærter og en nævefuld knust grillkul (IKKE briketter, som bl.a.er tilsat forbrændingsfremmende olieprodukter).

Pas på, når du omplanter – rodhalsen skal stå lidt over jordoverfladen, så den tørrer hurtigt efter vanding.

Vær opmærksom på at vandhanevand som regel har et højt kalkindhold ift regnvand (som anbefales til citrusplanter). Hvis den gødning, du har købt, er beregnet til at neutralisere vandhanevands kalkindhold og du faktisk blander den i opsamlet regnvand KAN du efter nogen tid få problemer med at jorden bliver for sur.

Figen er ikke kræsen, hvad jordens mineralindhold angår – de vokser i naturen under mange forskellige betingelser med arter, som er tilpasset forskelllige klimazoner. Så den kan sikkert nøjes med at få en fodpose af kompost, der ikke er helt omsat.

Min erfaring er, at nogle håndfulde kompost er nok til en busk på ca 1 m højde og 1½ m bredde – det kommer der pæn frugtsætning ud af.

Måske kan den tåle citrusgødning – men behøver det ikke.

Oliven gødes (der hvor den dyrkes med frugthøsten som formål) med flis / kompost af afskårne olivengrene og komposteret husdyrgødning. Vokser udmærket i svagt sur jord.

Trives bedst, hvis den tørrer lidt ud imellem vandingerne.

Måske kan den tåle citrusgødning – men behøver det ikke.

Palmer har jeg ikke erfaring med.

Håber, du får held med dine citrus'er!

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 14. maj 2008 kl. 21.38

Jeg har aldrig hørt om planter, der ikke har gavn af alm. NPK-gødning, så mon ikke de fleste også tåler den noget dyre version :-)
Mine citrus står i alm. spagnummuld fra en plantesæk, tilsat lidt grus. Det går fint.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Onkel Henrik, 14. maj 2008 kl. 23.11

Spændende, hvilke arter citrus er der tale om?

Onkel Henrik

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 18. maj 2008 kl. 1.15

Det er citron, grape og manderin.

Nyt svar til emnet »Citrusgødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrusgødning

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider