Forum

VegaNo – bekæmpelse af ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 21. maj 2008 kl. 20.20

Har nogen erfaring med dette ret dyre produkt, som sælges gennem planteskoler a'la insektsæbe ogtil samme høje pris?

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 22. maj 2008 kl. 17.57

Næh, men se f.eks. tidligere indlæg ang. eddikebehandling mod ukrudt (Søren Duun)
har kikket lidt på hans kilder, synes ok, men hvor får man dette produkt, hvis det ikke skal købes i dyre domme som nævnt?

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. maj 2008 kl. 12.16

Jeg har prøvet det. Det virker faktisk rigtig udemærket mod græs, frøudkrudt og brændenælder. Men ikke mod fx. skvalderkål. Og man kan altså godt lugte at det er hvidløg når man sprøjter!

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. maj 2008 kl. 20.00

Gå i Fakta og køb en rød forstøver sprøjte til 20 kr. Køb samtidig en 1 L. eddikesyre og forstøv det ud på dit ukrudt et par gange, afhængig af hvordan du bestøver skidtet. Gør det i stille og tørt vejr (vinddrift). Her bevarer eddike ikke grønsagen. Hvis forstøveren ikke forstøver ordentlig skal "dysen"nok strammes en tand mere, med viseren/uret, som man siger. Med viseren får du en concentret stråle. Forstøveren med slange og omløberen passer også i 1 L. eddikeflasken, men hæld det hellere over i den røde originale forstøver. Men pas på endeligt på det nærstående. Eddike virker ubarmhjerteligt. håp

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. maj 2008 kl. 23.56

Hej alle

Det er meget sjovt at læse om jeres erfaringer med Vegano. Jeg fik i sin tid oplyst hvad der var i Vegano, ved en fejl (via Miljøstyrelsen)men skal ikke afsløre det nærmere end, hvad jeg har gjort tidligere. Vegano bliver fremstillet via en speciel fremstillingsmetode. Dette ved jeg, da firmaet har fået patent på det og herigennem skal oplyse fremstillings måden. Dog kan jeg oplyse at den er bøvlet selv at fremstille og ikke særlig billig.

Jeg har fået lov til at afprøve midlet og desværre har jeg ikke set nogle særlig effekt på planterne endnu. Men jeg har fået oplyst at det skal være over 10 grader om natten. Jeg ved også at andre har gjort den samme fejl.

Jeg har derfor været ude for at afprøve det i dag (tirsdag) for at se om ikke jeg har større held denne gang.,...Det er selvfølgeligt uheldigt for et nyt middel at det ikke virker så overvældent som det bliver beskrevet flere steder. Dog har jeg set at Glyfosaten virkede.

Der findes mange forskellige opskrifter til brug i mod ukrudt og i har selv nævnt eddiken. Jeg var rundt på nogle amerikanske hjemmesider og fandt opskrifter hvor hvidløg sammen med eddike og citronsyre fremgik. Disse midler virker på samme måde som Vegano ved bl.a. at svide bladene. Men også disse midler kræver en hvis temperatur for at virke.

Man ved at hvidløg går ind og stopper for dannelse af nogle hormoner i bladene, men hvad det præcist er der virker ved Vegano ved man ikke men måske er det også nogle svovl forbindelser.

Man ved hellere ikke om Vegano er uskadelig ved længerevarende brug. Hvis man da er allergiker eller får det i lungerne kan det måske gøre skade og derfor har man sat det i samme "bås" som Glyfosat med hensyn til brug af værnemidler.

Jeg vil give jer ret i at det er dyrt og især hvis man sammenligner prisen med Glyfosat, hvor man får mere gift for de samme penge, men ellers er det ikke dyre end de andre alternativer, som findes på marked. Jeg ved at firmaet har været igennem et stort stykke arbejde og at det har taget ca 10 år at få det igennem det danske kontrolsystem. Desuden bliver det sværre og sværre at få bekæmpelsesmidler godkendt i Danmark.

Desværre har man efter min mening fejlagtig oplyst at en liter Vegano rækker til 100m2, det er en dum fejl, da man med de dyser som sidder på det fleste havesprøjter ikke kan fordele det så præcist. Dette tal er taget ud fra de markforsøg som miljøstyrelsen har fortaget, hvor man med specieldyser bag på en traktor og en hvis fart har opdaget at ca 100 liter Vegano rækker til en hektar (10 000 m2). Mit gæt vil være at 1 liter Vegano nok nærmere rækker til ca 20- 30 m2 (samme mængde som Glyfosaten).

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. maj 2008 kl. 0.36

Her er et link til middeldatabasen, så kan interesserede se, hvad der foreligger af oplysninger om midlet.

www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=50877#Almene%20oplysninger

Mvh Hans

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 29. maj 2008 kl. 20.14

Tak for nye oplysninger. Men kan dette eller lignende produkter komme på tale i større målestok. Kommuner med sprøjtefobi vil ikke anerkende dette middel, jeg må have beviser som kan overbevise politikerne.

Ps jeg elsker hvidløg.

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. juni 2008 kl. 22.38

Hej Karen.

Jeg ved at Tanaco, som også sælger Vegano har planer om at prøve det samme. Men jeg tror det bliver en uoverkommelig opgave. Jeg ved ikke hvad, der udløste denne "sprøjtefobi", Men den har også bredt sig til boligselskaber mv.

Måske skyldes det manglende viden omkring de forskellige midler. Jeg vil mene at man sagtens kan bruge Vegano i tidsrummet juli – august. Her er ukrudtet både størst og frodigst. Det har også vist sig at være bedst her

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 5. juni 2008 kl. 15.01

Hej Søren
Jeg har lige høstet mine hvidløg, de blev ikke så store.

Dem vil jeg så prøve at lave en eleksir af, som måske kan bruges til formålet

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Guldhammer, 6. juni 2008 kl. 14.03

An kunne ko forestille sig at det er roundup som har givet komonuerne og andre den skræk for at spørjte mod ukrudt

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. juni 2008 kl. 22.01

Hej Karen

Du kan ikke få meget ud af, at tilsætte lidt hvidløg i vandet.

Amerikanerne blender ca 30 gram chilli og 3- 4 fede hvidløg med en liter vand, lader det trække i et døgn. Herefter fortyndes det med ca 3 liter vand og benyttes i mod skadedyr, såsom bladlus og andet utøj

MEN, hvis ikke at det fortyndes kan du "risikere" at brænde/slå dine planter ihjel. Hvilket jo er meningen når det er ukrudt, der skal bekæmpes.

I Vegano er der også tilsat chili. Men jeg ved ikke hvor effektiv denne ovenstående blanding er. Men jeg ved at flere bruger den herhjemme i mod bl.a trips.

Man kan også blande eddikesyre, vand og herefter tilsætte lidt citronsyre og få et rigtig godt ukrudtsmiddel. Denne blandning sælges i Sverige som Ecoval og har vist sig at være bedre, drøjt og mere miljøvenligt end brugen af eddikesyre 12%. Samme indhold finder man også i de amerikanske blandinger men disse er dog tilsat fra 0,2 til 5% hvidløgsjuice.

Eftersigende skulle Coca Cola også kunne gør det af med ukrudtet. Men opskriften på Coca cola har jeg desværre ikke.

Men jeg skal også lige nævne at det ikke er tilladt at fremstille alle former for bekæmpelsesmidler selv.

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. august 2008 kl. 16.12

Min Konklution af Vegano

Min egen erfaring med vegano har været noget tilbage at ønske, hvilket skyldes det meget omskiftelig vejr og den lange tørkeperiode som vi har haft i år.

Derfor har planterne ikke rigtig optaget midlet og der er kun set forbigående svidninger på visse storbladet planter og første gang i juli måned.

Hvilket efter min mening er ret sent. Normal vil jeg, som forbruger, forlange at et pesticid skulle virke i minimum maj måned.

Det lader også til at Vegano stiller større krav til omgivelserne (fugtighed, temperatur og planternes aktivitet).

Hvordan er jeres erfaringer gået?

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 12. august 2008 kl. 9.28

Hej Søren
Tak for gode inputs.

Jeg følger spændt udviklingen. Foreløbig vil jeg overhælde min amerikanske boghvede med en flad 1½ liters coca cola. Afventer spændt flere svar.

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. september 2008 kl. 10.48

Hej karin

Hvordan gik dit forsøg med brug af Cola på Pileurt?

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 3. september 2008 kl. 7.50

Hej Søren
Måske har jeg ikke brugt nok cola, den trives stadig i bedste velgående. Nu har jeg igen klippet den ned, og vil forsøge med cola igen, når den spirer frem. Jeg tror mest, det handler om tålmodighed.

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 16.22

Ellers må du til indien og købe Colaen

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Valorinta, 17. marts 2009 kl. 13.56

Du skal købe colaen i indien for at det virker. En af grundene til, at inderne er sure på coca cola og vil af med det er, at firmaet tillader store mængder pesticider i de læskedrikke, de sender ud på det indiske marked. Indholdet af giftstoffer er ifølge Dagbladet Arbejderen 14 gange højere end det tilladte i EU. Og det er det der gør at man i Indien kan bruge det som ukrudstbekæmningsmiddel.

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 18. marts 2009 kl. 6.15

EGOISTISKE TOSSER FREMSTILLER GIFTE

Det er IKKE nogen god idé selv at fremstille sprøjtegifte – af gode grunde er det heller ikke tilladt.

Når lægfolk pludselig har fundet "de vises sten" og selv synes at de er meget smartere end alle mulige pesticidproducenter, overtromles hensynet til miljøet. Ikke det der ligner miljøundersøgelser eller konsekvensanalyser er gennemført. Nej, bare MIN have, løsning af MIT problem.

– Var idéen virkelig så genial, var den nok for længe siden godkendt af en koncern.

Moderne sprøjtegifte skal gennemgå en lang række undersøgelser, hvor effekt på andre arter undersøges. Det betyder at de skal have en lav toksitet overfor andre organismer end dem de skal ramme og bekæmpe.

Alle de insekter, der rammes af hjemmestrikket syre lider en grum skæbne. Fugle, der ingår i fødenettet fodrer deres unger med syre, inden deres struber ætses og tager varig skade.

Men den "smarte" haveejer er iskold, han sidder blot på terrassen og nyder sin sejr, sin have og sit flotte resultat. Han har brug for en pæn have her og nu.

Haveejere, der evner at hælde gift ud af en dunk – værre end oldemor – belaster miljøet meget mere når det gælder punktforurening end moderne landbrug, hvor der er tilsyn og kontrol med sprøjteanlæg og dyser.

Sprøjtecertifikat har sin berettigelse her.

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. marts 2009 kl. 17.13

Ok, men så slemt behøves det nu ikke altid at være. Vegano er godkendt af de danske myndigheder og eddikesyre er godkeldt til økologisk drift i bl.a. Usa og Canada. At det så ikke er helt appelsinfri er en anden sag. Men at fugle unger lider syredøden har jeg nu ikke set eller hørt eksemplar på før. Den må stå for den egen regning.

Men jeg vil dog holde med Karna, da hun skrev at vi nok alle sammen havde bedre af,at løbe lidt rundt i haven og luge frem for at blive til grin over de høje priser som disse midler koster og deres manglende effekt. For de samme pnge kan man købe sig et udemærket cirkelhakke og et cirkelhakke virker efter hensigten...

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. marts 2009 kl. 17.26

Hvis man søger på Google, omkring de engelske ord for brændernælder, chili og hvidløg kommer pantentet og dermed fremstillings mtoden til Vegano frem (på engelsk). Jeg troede godt nok at patenter var hemmelige, men har fået at vide at de skal offentligøres.

Så er det ikke noget at sige til, hvis det frister nogle til selv at gå igang med hjemmebrygningen. Samme søgning gælder i øvrigt for brugen at eddikesyre og eller salt.

Jeg er bange for at det ikke altid handler om miljø, men mere om afgifter og til sidst peneg. For hvis eddikesyren blev godkendt, ville og enhver bare selv lave den og det ville ikke gavne samfund-økonomien. Vegano koster ca 3–5 kroner pr liter at lave den selv. Resten er afgifter, moms, fortjeneste (i mindst 3 led) samt reklamer. Der er ingen tvivl om at staten tjener det meste, da alle sammen skal betale moms og afgifter flere gange. Dette er også en medvirkende årsag til at man så køber stort ind af Round up, da man jo får mere gift for sine penge.

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. marts 2009 kl. 6.38

Jeg tager gerne fuglene sag på min kappe. Forsigtighedsprincippet må gælde også her.

Opskriften i indlæg 10 lyder nemlig "Man kan også blande eddikesyre, vand og herefter tilsætte lidt citronsyre og få et rigtig godt ukrudtsmiddel".

Mange vil så selv blande mængden efter, hvad de gætter vil virke. "-Ah, der skal vist lige et skvæt ekstra til..."

Fx er der lægfolk, der tror, eller rettere gætter på, at VegaNo's dosis skal forbobles 3 x for at virke, så 1 liter dækker 1/3 af det angivne areal. At det så er sprøjteudstyret det er galt med, kan man jo altid undskylde sig med. Det er betænkeligt.

VegaNo er langt fra det værste produkt og et fremskridt. Min pointe er vist mest, at hjemmestrik lynhurtigt overføres fra det ene middel til det andet og at der er grunde til at sådanne midler underlægges restriktioner/kontrol.

Hvordan er fx persistensen af VegaNo? LD50? Og af citronsyren?

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2009 kl. 21.21

Nu ville jeg ikke tidligere oplyse i hvilket mængde at citronsyren optræder, men kan nu oplyse at der er tale om 2% eller 20 gram pr liter og at eddikesyren er nede på 6%.

Tidligere har den været oppe på 12%. Så syremægden er kommet en 30% længere ned og at mægden man skal benytte nu, er en femtedel pr. m2. Så samlet set er forbruget faldet med 80% af den mængde syre som tidligere blev udbragt. Den lille mængde syres eventuelle skadevirkning på naturen har jeg ikke kunne finde oplysninger på, men vil tro at den stadig er skadeligt på samme måde som afbrændning af ukrudtet.

Men eddikesuren er ikke godkendt i Danmark og bliver det hellere ikke, men er det i både Sverige og Norge, hvilket undre mig, da disse har sure jorder, modsat vores, der er kalket.

Deres rapporter indeholder iøvrig de samme konklutioner som miljøstyrelsen, så det må være et holdnings spørgsmål, der skiller dem ad. Måske for at få Round up hel væk fra hylderne...

Jeg har set den rapport som i sin til blev udarbejdet af miljøstyrelsen, på bagrund af en ansøgning og som byggede på et forbrug på 1/2 liter 12% eddikesyre pr m2. og dette forbrug skal, hvis det sprøjtes ud på marken give nogle voldsomme skader. Det svare til 5000 liter 12%eddikesyre pr hektar.

Vegano er godkendt ud fra devisen om at man ikke regner med at det er skadeligt, hverken hos forbrugeren eller naturen og jeg tror hellere ikke at man skal frygte det værste da de samme mængder svare til det som er i en god sovs. Men det er ikke effektivt undersøgt, da det er temmeligt nyt og man har sikkert hellere ikke grund til at gøre det. Medmindre at det bliver meget anvendt i fremtiden.

Men det er i øvrigt meget sjov/ tragisk at det er et dansk firma i Nordsjælland, som har salget af eddikesyreblandingen både i Norge og Sverige og de regner med at eddikesyren også vil blive godkendt i Danmark i fremtiden. Miljøstyrelsen har oplyst mig noget andet, nemlig at det bliver forbudt i hele EU. Vistnok fra 2013

Da jeg klare mig med halmdækning og cirkelhakkeren har jeg ikke fulgt med i den seneste udvikling omkring brugen af disse midler. Dog var jeg skuffet over at jeg ikke kunne få liv i Veganoen hele sidste år og har talt med firmaet bag problemet. Det vidste sig at planterne danner en hårde vokslag, når der har været tørke i en periode. For at bryde dette skal der tilsættes et bindemiddel eller en svag syre

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 20. marts 2009 kl. 8.08

Tak for mange gode indlæg til mit spørgsmål fra sidste år. Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en cirkelhakker til privat brug, og ikke at blande mig i kommunens dispotioner omkring ukrudtsbekæmpelse.

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. marts 2009 kl. 19.10

Hej Karen

Det er længe siden. Jeg tror hellere ikke at du kommer lang med det. Kommunerne har ikke taget Vegano til sig selvom der er gjort et stort pr for det. Jeg ved at nogle bruger brænder og det er nok også det eneste middel, foruden skuffejernet man anvender. Det bliver også en svær opgave at skulle overbevise borgerne at det er i orden at påbegynde sprøjtningen, når nu man har fået det lagt på hylderne.

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. april 2009 kl. 11.15

Jeg må desværre går til bekendelse i forbindelse med min afprøvning af Vegano sidste år, får det har vist sig har jeg har været lidt for fedtet med brugen af det, at jeg fik blandet det i forholdet 1 til 4 og ikke 1 til 2,. De prøver jeg fik var nemlig klart til brug.

Jeg har der været ude og afprøve det så sendt som for en ugen siden og er ikke i tvivl om virkningen. Det virker...

Desværre fik jeg også spredt lidt på græsplænen og har nu set en virkning her. Så pas på med det, det virker.

Og så har det i øvrigt også en god effekt på dræbersngle, da de eftersigende ikke kan fordrage lugten af hvidløg.

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 19. april 2009 kl. 12.25

Det lyder da interessant, Søren. Er her så et nyt middel mod snegleinvationen, fortæl endelig om dine erfaringer.

Vil du mene jeg stadig har en mulghed for at benytte Veganolignende præparater i steder for cirkelhakken de steder hvor jeg kun vil have belægning?

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. april 2009 kl. 19.26

Hel bestemt, for du kan ikke bruge cirkelhakkeren her.

Faktisk er Vegano også godkend til brug på faste belægninger, da det dels opløses i vand og dels nedbrydes indefor få dage. Dette er Roundup derimod ikke. Men mange bruger det lige nøjagtigt her.

Jeg sad og regnede på det og Vegano indeholder ikke mere end o,5 gram syre pr. dl, der så rækker til ca. 3 -10 kvm, hvorimod at eddikesyren,med de nye forsøg indeholder 8–9 gram pr. dl og denne rækker kun til 1 kvm.

Så syreudbringningen er væsenlig nedsat med Vegano. Den syre der er tilsat er blot for at holde det frisk.

Det vil være en god ie at tilsætte nogle får dråber sulfo til Vegano, da det fordeler væsken bedre og dermed bryder overflade spændningen

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nyskov, 26. april 2009 kl. 0.15

Hvordan forholder I jer til Ecostyle Ukrudtsfri i forhold til Vegano. Her er det mættede fedtsyrer som ''svider'' cellevæggen.

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Petersen, 27. juli 2009 kl. 10.24

Ved I om nogen har forsøgt sig med Vegano mod kæmpebjørneklo?

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 22. januar 2010 kl. 9.01

Aalborg kommune har brugt det med sucess... Jeg mener bang væk... effektivt

De har også brugt det uden sucess ... sidste år ... På lokal tv var de meget forbavsede over en klage fra en borger for de troede at de havde ordnet det stykke ... men af en eller anden grund havde det ikke virket effektivt nok der det år...

De vil meget gerne bruge det for det er SKIDE dyrt at have folk til at gå og grave/hakke/ slå bjørnekløerne...

Men det er åbenbart lidt mere tricky at bruge end round-up der jo bare maser alt uanset...

Havde jeg problemet ville jeg prøve det... tænk bare de år hvor det virker - så skulle man ikke hakke der ??? Dejligt

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. januar 2010 kl. 10.31

Problemet med Vegano er at det stiller lidt nogle dumme krav: For det første skal der helst være over 10 grader før ukrudtet optager det, dels skal ukrudtet være i en god vækst . Hvis man vandede sit ukrudt forinden ville man få en bedres effekt . Derfor er det en god ide at man efter nogle dage med regn og bladene er tørre ud, går ud og sprøjter .

Det samme problem kan man også se med Ronud up . Men i Round up er molekylerne mindre og derfor optages det bedre . Round up virker også dybere i planten .

Vegano optages også i bladene men er lidt længere tid om det . Begge midler hindre også ukrudtet i at vokse videre . For begge midlers vedkommende skal man passe meget på vinddriften, da selv små vanddampe kan give svidninger på planter længere fremme .

Selvom Vegano er uskadeligt og ikke indeholder mere hvidløg og chili end de fleste med lethed vil kunne spise, er det ikke godkendt til økologisk brug og bliver det heller ikke. Grunden hertil er at man ikke ønsker at der skal indgå bekæmpelsesmidler af nogen art i økologisk produktion .

Hvor skulle grænsen så gå ? . Du vil med sikkerhed finde andre , der vil mene at Roud up også var "økologisk" , hvilket det naturligvis ikke er . Men Vegano er sat i samme gruppe som Round up, der dog er den milde gruppe .

Mange af de andre alternative ukrudts-bekæmpelses midler virker ved at ætse/opløse det vokslag , der beskytter bladene imod udtørring og man får derfor en hurtigere virkning efter nogle få timer.

Med hensyn til bekæmpelse af Bjørneklo har Vegano vist en god effekt . Men andre mener at der ikke skal så meget til at slå dem ihjel . Kommunerne har for år tilbage indgået en fælles aftale om at der ikke længere må benyttes bekæmpelse af bl.a. ukrudt , for ikke at forurene grundvandet . Derfor ser du mange gange ansatte i Vej og park - afdelingen gå og bekæmpe dem manuelt .

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Petersen, 22. januar 2010 kl. 13.49

Der er lige det med kæmpebjørneklo, at hvor de vokser i renbestand, kan det naturligvis godt tænkes at være smart at sprøjte med noget, der efter brug nedbrydes hurtigt nok til ikke at gøre skade på andre organismer.
Især, hvis man ved, det er noget, der ikke skader fx insekter, fugle og andre, der kommer i forbindelse med det.
Men ofte vokser kæmpebjørneklo desværre som større eller mindre indblanding i ellers mere eller mindre værdifuld flora i naturområder, man gerne vil kunne nyde. Og da er sprøjtning ret risikabelt, da også den øvrige vegetation rammes, og meget ofte er den mere følsom for giftene, end kæmpebjørnekloerne. Så man kan opleve at "operationen lykkes, men patienten dør" - billedlig talt.
Ved at pensle eller stemple undgår man dét. Men da er arbejdstidsindsatsen ikke så voldsomt meget mindre end ved rodstikning og andre fornuftigt tilrettelagte manuelle regimer.
Derfor er det ofte (og især i værdifulde naturområder) vældig klogt at fravælge gift til fordel for veltilrettelagt rodstikning ved fornuftigt personnel.

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. januar 2010 kl. 14.26

Jeg vil ikke foreslå at bruge Vegano til pensling , da effekten sikkert vil være for usikker . Fidusen er at dække bladene effektiv med Vegano .
Miljø styrelsen har noteret at Vegano kun må benyttes max 2 meter fra vandkanten , ligesom det er tilfældet med Round up og man mener ikke at Vegano har nogen skadevirkning på vand-miljøet . Hvilket jeg hellere ikke kunne forestille mig . Når man nævner dette bliver der lavet en beregning over, hvor meget man tror bliver anvendt på landsbasis .

Med hensyn til om Vegano har en negativ effekt på eksempelvis insektlivet, må svaret være at dette ved ingen med 100% . Men heller ikke her tror jeg at der vil være noget at frygte . Det skulle så lige være at man fik sprøjtet nogle planter væk , som var mellemvært for sjældne sommerfugle eller andre insekter . Så kan man diskutere om det er midlets skyld .
Dog skal jeg lige nævne at Miljøstyrelsen har afprøvet det og fundet det meget effektiv og har noterede sig at man ikke mener at det er skadeligt eller vil kunne gøre skade på miljøet på længere sigt . Personlig tror jeg også at de har ret her . I USA, hvor man har brugt hvidløg er der ikke nævnt skader på miljøet, forårsaget af hvidløg . (Mig bekendt)

Jeg ved at hvidløg bruges som et afskræknings middel i en meget lav dosis og jeg vil også tro at Vegano kan det samme . Men vil være for dyrt .
Det er bare ærgeligt at man ikke kan komprimere mængden så man får mere middel får sine penge . For som det er nu skal staten have en stor afgift og det gøre midlet dyrt .
Selvom jeg siger godt for midlet er det op til den enkelte om de vil bruge det . Hvis man dyrker ud fra de økologiske principper er det ikke tilladt at benytte det .

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lund Andersen, 14. april 2012 kl. 8.43

Nu kan jeg se at der flere steder står at "kommunerne ikke har taget det til sig" og det mener I flere forskellige steder skulle være en blåstempling...!

Problemet med kommunerne er at de gerne vil bruge det, men fordi det indeholder madvarer (bl. a. hvidløg) kan det ikke godkendes til brug i kommunerne...?

Hvor ved jeg så dette fra, bl.a. en af bagmændene bag VegaNO og kommunerne vil MEGET G gerne bruge produktet, men det kan altså ikke lade sig gøre, pga lovgivningen.

Det skal lige tilføjes at jeg aldrig selv har brugt det og helst bruger mit hakkejern, og afdækning med barkfis og græsafklip... ;)

Nyt svar til emnet »VegaNo – bekæmpelse af ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > VegaNo – bekæmpelse af ukrudt

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider