Forum

Forslag til Jordblanding for Orkideer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 10.36

Forslag til Jordblanding for Orkideer
Kalkkrævende orkideer se blandingen nummer 1
Anacamptis pyramidalis – Chamorchis alpina – Cypripedium calceolus – Orhrys – Insektifera – Spegodes -
Orchis traunsteineri – Maculata – Dactylhoriza fuchsia – Orchis militaris – Purpurea – Ustulata
Skovbunds orkideer se blandingen nummer 2
Bletilla striata – Purpurea – Calanthe discolor – Cephalantera- Epipactis atrorubens ++

Helleborine – Gymadenia – Conopsea – Listera – Ovata – Neottia nidus – Orchis mascula-
Platantera biflolia – Chloranta – Cypripedium Reginae -Cypripedium ulla riginae x flavum – Cordigerum
Japonicum ++ Parviflorum – Pubescens- Pleione formosanum – Limprichtii – Hockerianum.

Mose orkideer se blandingen nummer 3
Cypripedium acaule – Epipactis palustris – Liparis loeselii-
Dactylhoriza maialis – Incarnata – Ochroleuca ++ Palustriis ++

Strand og Eng se blandingen nummer 4
Coeloglossum viride – Goodyera repens – Herminium monorchis- Nigritella nigra
Orchis cruenta – Spitzelii – Purpurella – Traunsteinera globosa
Nr.1Kalkkrævende orkideer Nr.3 Mose orkideer
2 dele bøgeblads jord 3 dele spagnum
2 dele lerjord eller hvid kattegrus 1 dele bladjord
1 dele kalk 1 dele muld
2 dele grannåle lidt svovlblomme
1 dele knust strandskaller eller østersskaller
Nr. 2 Skovbunds orkideer Nr. 4 Eng og Strand orkideer
2 dele blade og let formuldet 3 dele sand
2 dele spagnum 2 dele muld
1 dele sand 1 dele strandskaller 1 dele spagnum
2 dele muldjord 3 dele fyrrenåle
3 dele grannåle 1 dele strandskaller
Jordblanding med to ++ efter navn betyder mere kalk bør tilføres.

For at undgå svamp i de orkideer der sætter skud eller knolde om efterår som Anacamptis Calanthe discolor Pleione Ustulata Ophrys Orchis De skal stå tørre om vinteren så man kan jo ligge en plade over eller Flamingokasse det dæmper også lidt mod frost
Jeg kan anbefale at dyrke orkideer i dybe potter cr 25 x 30 eller container
Knuste Strandskaller kan købes i dyre forretninger men det er lidt dyrt eller gøre som jeg tage ud til stranden med en bærepose eller en spand og samler skaller og knuse dem groft når jeg komme hjem
Der er de jordblandinger jeg bruger til mine orkideer, som er
Anacamptis pyramidalis Cypripedium calceolus Dactylhoriza fuchsia Orchis
Militaris Ustulata Bletilla striata Calanthe discolor Epipactis atrorubens Gymadenia Listera Cypripedium reginae
Pleione formosanum Cypripedium ulla som er en krys reginae x flavum Epipactis palustris Dactylhoriza maialis Nigritella nigra Ophrys Insectifera
Orchis og nogle få unavngivet

HUSK AT ALLE FRILANDS ORKIDEER ER TOTALFREDET (men mange kan efterhånden købes på planteskolen, bed derfor om et certifikat, når du købet dem)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 13. september 2008 kl. 16.52

Hej Søren

Takker meget for ovenstående, det er lige det jeg står og mangler som nybegynder inden for jordboende orkideer.

Jeg vil dog lige høre om jordblandingerne, jeg er lidt usikker på hvad du mener.

Nr.1Kalkkrævende orkideer Nr.3 Mose orkideer
2 dele bøgeblads jord 3 dele spagnum
2 dele lerjord eller hvid kattegrus 1 dele bladjord
1 dele kalk 1 dele muld
2 dele grannåle lidt svovlblomme
1 dele knust strandskaller eller østersskaller

Nr. 2 Skovbunds orkideer Nr. 4 Eng og Strand orkideer
2 dele blade og let formuldet 3 dele sand
2 dele spagnum 2 dele muld
1 dele sand 1 dele strandskaller 1 dele spagnum
2 dele muldjord 3 dele fyrrenåle
3 dele grannåle 1 dele strandskaller

I blanding Nr.1Kalkkrævende orkideer Nr.3 Mose orkideer har du bøgeblads jord og bladjord samt kalk og strandskaller.

Og i blanding Nr. 2 Skovbunds orkideer Nr. 4 Eng og Strand orkideer har du 3 dele sand og 1 dele sand og hhv. spagnum 2 og 1 del.

Ellers er jeg meg glad for dine oplysninger.

Med venlig hilsen
Jes

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 13. september 2008 kl. 19.03

Hej orchidee avler...

lige lidt herfra angåendne orchider...det nemmeste og letteste er at gå på plante skolen og købe klyner...gammel mose blokke...det er det eneste jeg bruger både til dem inde og ude enten det er jord groer eller epifytter cattaleya-phalenopsis eller fruesko ude eller inde...skær eller bræk en klyne i stykker foer en potte langs kanten sæt din plante i potten og forsiktig fyld ud mellem rødderne med klynestykker sæt måske en pind ved så planten står fast...vand også skal orchideen nok selv klare resten...klyner holder godt på vandet så vand ikke før den er ved at være tør.

hilsen erik esb ø

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 19.04

Lige præcist, men jeg har dog tyvstjålet den fra en hjemmesiden for nogle måneder siden og kom til at tænke på dig.

Jeg har i øvrigt aldrig forstået hvorfår at det skulle være en hemmelighed, det med jordblandingerne. Samt dyrkning af dem. For jo flere der kan dyrke dem jo mindre tages fra naturen.

Ved du forresten godt at man kan så orkideer via en trykkoger?

Fler kan det herhjemme, men det skulle være meget svært. Jeg har prøvet den, men efter nogle uger gik der svamp i glassene

Nyt svar til emnet »Forslag til Jordblanding for Orkideer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forslag til Jordblanding for Orkideer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider