Forum

Amaryllis-blomst inden jul!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 11. november 2008 kl. 11.05

Vi har rigtig mange amaryllisløg, som vi desværre ikke har passet ordentligt. De har stået i potter med jord og blevet vandet det sidste lange stykke tid (1–2 år), så de altid har lange, mørkegrønne blade.

Kan vi så på nogen måde snyde løget, for at få blomst helst inden jul?

Læste i et ugeblad, om en person som uheldigvis var kommet til at kappe bladene af i det sene forår, hvorefter løgene kvitterede blomster.

Kan man evt. gøre det i vores situation? Klippe de grønne blade af og håbe på blomst?

Eller vil det være bedre med en lyn-dvale, hvis muligt? Altså fjerne jorden fra løget, og når bladene så er visnet, plante løget igen?

Kan man så minimere dvaleperioden på nogen måde, så det kan nåes inden jul?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 11. november 2008 kl. 14.00

Hej Martin...

jeg kan fortælle dig hvordan min mor gør det.hun er amaryllis samler og har ca 30.det hun gør nu er hvor man kan købe dem plant dem halvy i potte muld.efter blomstring stilles de i kold rum for ikke at gro og bruge for meget ernergi på blade...når faren for frost erovre blir de plantet i jorderen i drivhus hvor de blir gødet så de igen kan samle kraft til blomstring kommendne vinter...de blir gravet op når der er fare for nattefrost...bladene blir klippet halv af hvorefter de blir sat i store flaminco kasser kun på deres nøgne rødder de blir så sat i kold kælder med kun lidt lys og blir så plantet igen efterhånden som de så kommer med knopper...hun har amaryllis i blomst fra dec til april–maj mdr...efter end blomstring gentages det heleom igen og det har hun nu gjort i de sidste 20 år...det gælder både alm amaryllis-mini amaryllis og cybister amaryllis alle får samme behandling...håber i kan bruge det her til noget.

mvh erik esb ø

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 11. november 2008 kl. 23.24

Hej

Ja, jeg er klar over hvordan amaryllis skal passes.

Men kan man fremskynde processerne, så det i denne situation vil være muligt at få løget i blomst omkring jul?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 12. november 2008 kl. 11.54

Det tror jeg ikke da de løg du køber er behandlet.og prepereret til at blomstre op til jul.de går så tilbage til deres normale vækst betingelser som i naturen efter første blomstring...har set amaryllis på srilanka og de har ikke nogen bestemt blomstrings mdr men blomster som enhver vild amaryllis så det med at blomstre lige op til jul er nok bare en sjov ide fra amaryllis opdrætter...det samme med hibiscus de er vandet med stråforkorter så de bedre passer i vore vinduer og for at de skal sætte mange knopper...men efter 1–2 år er de vokset ud af det og vil da gro som i naturen og det er nu engang det bedste istedet for alt det andet unaturlige.

mvh erik

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 13. november 2008 kl. 8.08

Jeg havde glemt mit løg ude i haven hvor det stod med grønne blade indtil oktober en gang. Hev den ind, klippede bladene af og stillede den mørkt – i potten, så den havde altså jord på. Efter et ganske kort stykke tid faldt jeg over den ved et tilfælde og der stod den med et sølle, næsten hvidt blomsterskud. Skyndte mig at sætte den i vinduet og vande den. Den har aldrig fået gødning, så jeg regner ikke med den får mange blomster – sidste år fik den 3–4 stængler... så vidt jeg husker :-) Men nu ser den fin ud – så prøv dog – det kan jo ikke skade. Hilsen Malene

Nyt svar til emnet »Amaryllis-blomst inden jul!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Amaryllis-blomst inden jul!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider