Forum

Kan man »forme« et kirsebærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo Jensen, 20. maj 2009 kl. 22.16

Hej.

Jeg har i efteråret plantet et kirsebærtræ på omkring 1,80m. Det har 4 opad gående grene der desværre alle hælder i den samme retning. Mit spørgsmål er om man kan tvinge grene til at vokse i en anden retning? Jeg har forestillet mig at man kunne tvinge grenene i en anden position ved hjælp af snor og pløkker. er der nogen der har erfaring med sådan noget?

Med venlig hilsen

Bo Jensen

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2009 kl. 22.41

Hej Bo.

Du kan sagtens bruge snore og pløkker, men jeg har lige set noget smart nede de varme lande. En kirsebærplantage hvor der på de unge træer var lagt nogle halvstore runde sten i gren vinklerne, så grenene blev tvunget udaf til hver side. Så er du fri for at skvatte over barduner.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. maj 2009 kl. 9.11

Hej Mogens og Bo
I stedet for sten og pløkker i jorden er det meget bedre at holde bindingerne i træet og ikke forbinde med noget andet, som ved blæsevejr kan brække selv halvstore grene.

Brug bambuspinde der ligger vandret og er bundet til stammen, hertil kan grenene så bindes i en hvilken som helst ønsket retning. Er det ikke nok med en bambuspind – så sæt flere sammen, så det holder. Til at få vandrette grene bruges metoden på den måde at grenen bindes med snor omkring midt på og den anden ende af snoren bindes ned et sted på stammen. Så knækker der heller ingenting p.g.a. blæst.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. maj 2009 kl. 11.33

Hej alle. Når der er tale om helt unge grene som i dette tilfælde, kan de formes lige som bonsai-folkene former deres træer med bonsaitråd. Når tråden har sat på træerne en vækstsæson tages det af og træet har fået den ønskede facon. Tråden kan bruges til et andet træ næste år.

blomstergaardenvedviborg.dk

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. maj 2009 kl. 20.21

Den der med at tvinge grene ned til vandret for det netop kun er dér frugterne befinder sig er, vistnok, noget exsamineret overbegroet vrøvl. Jeg har to frugttræer, pærertræer, fem og syv års gamle, så vidt jeg da husker. Der er så mange pærer på, flere hundrede, og der skal være 20 blade til hver frugt at jeg skal, også flere hundre pære fra, ifølge sagkundskaben, begrave dem i kompostbeholderne og strød dem ud på jorden til næste år? Gad vide om jeg får mod til dét i næste uge, eller måske en af de næste. Nå ja, det skal jo gøres – snart, suk, men pærerne gro jo helt usandsynligt veltilfresstillende, men jeg gør det.

Jeg har ellers støbt blylodder netop til det formål. Jeg er i suv sind når det tegner til uoverkommelighed p.t. håp

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. maj 2009 kl. 21.28

Disse gode foreslag burde da gemmes et eller andet sted i Havenyt så andre kan få glæde af metoderne, evt. som- forme et træ.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Jensen, 21. maj 2009 kl. 21.35

Hej alle sammen.

Tak for de gode råd, jeg farede allerede ud i haven igår aftes og satte sten imellem grenene, det virkede faktisk ok. Jeg kunne dog godt tænke mig at få grenene lidt længere ned, så i weekenden vil jeg give mig i kast med bambuspinde og snor.

Og er meget enig i det sidste indlæg om at denne tråd skulle gemmes. Jeg har søgt på mange sider uden at kunne finde nogle svar, men kan ikke være den eneste der sidder med et ønske om at forme et træ.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Bo Jensen

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 10. juni 2009 kl. 0.25

Ang. at forme et kirsebærtræ.

Har her i foråret købt et dværgkirsebærtræ – til erstatning for et for stort blommetræ. Et fint lille træ – med en krone, der vender den forkerte vej. Da det blev leveret efter forudbestilling, havde jeg ikke en chance for at protestere. Jeg læser her på sitet, hvad man kan gøre af forskønnelser. Er der nogen der ved, om man kan forlange planter hentet – og byttet, hvis man ikke er tilfreds med handelen?(hvis det skulle ske en anden gang. Jeg har ikke bil) Jeg kan se, det er måden, det er blevet klippet på, som har gjort det skævt.

Mh. B. Madsen

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 10. juni 2009 kl. 1.10

Hej Beby

Nu ved jeg ikke om du har købt det på internettet, men der er ALTID 14 dages returret, når du køber noget over internettet.

Derudover bør du undersøge, hvilke ''garantier'' firmaet selv har. Mange firmaer har en eller anden ''gro- eller tilfredsheds-garanti'' eller lignende indenfor en bestemt tidsperiode.

Og endelig skal du lige undersøge, hvilke specifikationer den vare du har købt, skulle have. Stod der f.eks. noget om, hvor højt træet mindst ville være, eller at det ville have en pæn, jævn krone? På den måde skal du kunne vise, at der ikke er blevet overholdt det, som var lovet inden købet.

Dog skal sådanne utilfredsheder reklameres til firmaet indenfor rimelig tid, og det kan jo knibe, hvis det er et godt stykke tid siden du har købt træet?

(Jeg ved, hvordan det fungerer, jeg har nemlig kortvarigt studeret erhvervsret.)

Hvis du synes, det stadig er relevant, synes jeg absolut du skal prøve at kontakte firmaet! Jeg har flere gange meldt tilbage til firmaet, fordi der var noget, jeg var utilfreds med, og er altid blevet mødt med et positivt svar. Du skal tænke på, at firmaer der sender planter ud til kunden, godt er klar over, at kunden ikke har haft mulighed for at ''godkende'' produktet inden købet, og at der derfor kan være forskellige ting i vejen med produktet.

Håber det hjalp!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 10. juni 2009 kl. 14.49

Hej Martin P.

Tak for svaret. Det er nok for sent at reklamere nu. Tager man selv til planteskolen og beskriver en bestemt facon, får man altid det pæneste – det er ved tlf.bestilling, at det sommetider kikser. Så, måske kan det betale sig at cykle de 9 km. hver gang og selv udvælge. Hvis du forestiller dig de 4 verdenshj. så går de 3 øverste grene til venstre. Den i midten er skåret væk. Det er den, jeg savner. De øvrige grene sidder pænt fordelt ned ad stammen.

Mh B. Madsen.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. juni 2009 kl. 20.39

Nu kan jeg glædestrålende oplyse at mit Conferance pæretræ. som jeg bestøvede blomsterne med min radiator malerpensel, og hvor der var flere hundrede blomster på, og jeg nærmest fortvilede over, hvad for nogle af pære jeg måtte vælge at klippe af, nu har træet/blæsten tyndet ud af sig selv. Som den "kendte" person her i forummet netop oplyste at vi skulle se tiden an til lidt hen i sommeren med selv at udtynde. Jeg anser ham for at vide hvad det drejer sig om. Pæretræet og mig har det så godt så godt.

I Politikkens beskærebøger står der at frugttræer bærer frugt på de vandrette grene, og derfor skal grenene tvinges vandret. Jeg gjorde det et år, men har så beskåret det derefter. Jeg tro begge dele er lige dårligt.

Naboen og mig købte og plantede samtidig et æbletræ med fire forskellige slags æbler for fem år siden. Ingrid Marie, Annanas, Discovery, Aroma, hans beskæres ikke, mit beskæres kærligt. Hans yder mere end dobbelt af det mit yder -? Træerne er lige gamle lige store – og hans står kattenrivemig lige midt i græsplænen.

Hans pæretræ, i samme aldre 5–6 år, Grev Molte, yder næste en hel pære/årligt. håp

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juni 2009 kl. 11.02

I nattens mulm og mørke tager han nok spanden fra det lille hus med hjerte på døren, og graver det ned ved rødderne. Det er yderst efektivt til pæretræer.

Nyt svar til emnet »Kan man »forme« et kirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan man »forme« et kirsebærtræ

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider