Forum

Jordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 14. juni 2009 kl. 9.43

For første gang i mit liv er jeg gået i gang med jordbær, og jeg har læst og læst, men noget om hvad jeg skal gøre med udløberne, har jeg ikke fundet.

Der sidder jo op til tre planter på de rigtig lange, dem havde jeg tænkt mig at lave nye planter af.

Men kan jeg det?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. juni 2009 kl. 11.28

Hej Ole
Helt rigtigt – udløberne er nye planter, hvis du får rødder på dem – og du kan evt. fylde nogle små potter med spagnum og grave dem halvt ned i jorden så det passer med hver udløber, så den står midt i potten, læg en sten over den lange stilk bagved den nye plante, så bunden af denne rører ved spagnumen, så sætter den rødder ned i potten, hvis du holder spagnumen tilpas fugtig, og det bliver en bedre plante at plante ud, når du har tid til det. Husk jordbær er vilde med sur jord, derfor spagnum i potten, men du kan også lave en blanding af spagnum og jord og på den måde få en plante, der er nemmere at flytte, når den skal ud på blivestedet, hvor der formentlig ikke er noget spagnum. Husk planterne nærmest moderplanten er de bedste, de får mest næring fra moderplanten og er naturligvis også ældst, men skal du bruge mange planter, er der ingen grænser for, hvor mange led, du kan tage.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 14. juni 2009 kl. 12.00

Tusinde tak for oplysningerne, og så, så hurtigt.

Fortsat rigtig god havedag.

Nyt svar til emnet »Jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider