Forum

Plant ferskentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Damgaard, 15. juni 2009 kl. 19.27

Hej
Jeg har længe gerne ville have nogle af de eksotiske træer hjemme i min stue. Jeg har købt mig et citrontræ, og det vokser og bærer fint frugt, men jeg har svært ved at finde et lignende fersken- eller appelsintræ, uden at det kommer op og koster mig næsten 1000 kr. Er det muligt at starte sådan et træ helt fra bunden herhjemme, altså med fx en kerne fra en rigtig fersken eller appelsin? Hvis ja – er der en bestemt fremgangsmåde, og hvor lang tid vil det tage før der vil komme frugter på?

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen
Peter

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2009 kl. 20.08

Hej Peter.

Du kan godt tage kerner fra citron og appelsin frugter og plante i en potte indendørs, men der går mellem 6–8 år får de bærer frugt. Derfor koster de noget på planteskolerne. De appelsin træer de forhandler er kun til pynt, frugterne er voldsomt sure, hvor imod citronerne kan spises. Har lige set appelsin og citron træer til 300,– pr. stk. på min planteskole, og han sagde at til efteråret falder de meget i pris, fordi de ikke sælger så mange mere.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2009 kl. 22.10

Ferskentræ er også her i DK et udendørstræ, det ville være synd at have det indedørs, og du kan få et flot træ fra 150/300+ Kr.

Mvh. Svend Høst

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Damgaard, 16. juni 2009 kl. 10.06

Okay, mange tak – jeg må ud og høre på planteskolerne så.

Vil jeg bare kunne købe et træ, og vande det når det har brug for det, og så klarer det selv resten. Eller er det nødvendigt at give det noget gødning af en slags eller selv hjælpe med at bestøve det?

Venlig hilsen Peter

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik, 16. juni 2009 kl. 17.04

De bedste ferskner at ha som planter er RIGA–FROST og så er der også en anden men kan ikke lige huske navnet...disse træer er nemlig fri for blære syge også er de meget hårdføre og de bær også mens de er små jeg har selv den som hedder frost den er nu ca 1.20 cm og har 10 frugter i år...planterne fandt jeg på Ribe planteskole...

erik

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juni 2009 kl. 21.17

Der står flere steder at fersken Thorseng er meget hårdfør. Det holder ikke stik, for på mit træ er alle bladene angrebet af fersen blæresyge, så den vil jeg ikke anbefale.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. juni 2009 kl. 22.05

Ja nemlig derfor er riga og frost de aller bedste da de ikke får disse sygdomme og de gir stort udbytte og bestøver sig selv...

erik

Nyt svar til emnet »Plant ferskentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plant ferskentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider