Forum

Kartofler igen igen…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. august 2009 kl. 17.10

Er der nogen gyldne regler for hvornår kartoflerne skal graves op, eller kan de bare blive liggende i jorden indtil vi får spist os igennem rækkerne?

Toppene er for længe siden visnet væk (de blomstrede iøvrigt aldrig – det er asparges-kartofler) men kartoflerne er stadig meget små. De aller største af dem er 4–5 cm. lange og har en dia. på 1,5 cm. De fleste af kartoflerne er bare på størrelse med ærter.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. august 2009 kl. 18.02

Hej Wina fiona.

Jeg har fulgt lidt med i, hvad du har skrevet, her på siden. Jeg har på fornemmelsen, at dine planter lider alvorligt af sult. Glem alt om kompost, det batter som en skrædder et vist sted. Hvis du kan få fat i noget godt gammeldags ko eller grisemøg, er det det allerbedste, men det er nok svært i vore dage. Hvis du kan, så gi det et ordentlig lag. Der skal meget til, før det er for meget. Hvis du tyer til handelsgødning, skal der passes mere på med mængderne.

Det er ved at tendere til "plantemishandling" :-) at sulte levende væsener så meget.

Med venlig hilsen
Hans

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. august 2009 kl. 18.10

Hej Hans.

Nu bliver jeg helt ked af det på mine planters vegne – de skal ihvertfald ikke mishandles. Du har nok ret i at de sulter, for det hele er så småt, og giver så lidt. Jeg vil straks finde ud af hvor og hvordan jeg kan skaffe noget komøg.

Tak for dit gode råd.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. august 2009 kl. 20.25

Kære Wina.

Dette er mine personlige erfaringer igennem mange år. Du kan bruge dem eller lade være.

Aspargeskartofler er blandt de mest følsomme for kartoffelskimmel.

Vi har ikke haft megen regn denne sæson-derfor er dine kartofler små. Vanding i juni juli øger udbyttet betragteligt og nedsætter risikoen for skurv.

Kartofler behøver ca. 100 mm ekstra nedbør i vækstsæsonen fra maj til slutningen af juli afhængig af hvornår kartoffelskimmelen sætter ind (og det gør den ofte midt i juli).

De bør graves op 2–4uger efter at toppen er visnet ned-ellers får kartoflerne også angreb af skimmel.

Der er ikke en mere træls opgave (for nu at holde os til en betegnende jysk talemåde) end at grave rådnende kartofler op.

Det gælder iøvrigt også alle andre sorter hvis eftersommeren er våd.

De skal tørre et par dage i solen og kan herefter opbevaren køligt i udhus eller kule.

Jeg opbevarer mine i en staldbygning og har kartofler til næste sæson incl. læggekartofler og det svarer rundt regnet til et udbytte på 250–400kg per år-lidt afhængig af sæsonen.

I gode sæsoner sv. det til 125 kg per 20 m, men så har de også fået et underlag af kompost i den rende der er gravet.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. august 2009 kl. 20.45

Kære Lilium.

Hold da helt op – du har mange kartofler! Og jeg som bekymre mig om mine 36 kartoffelplanter...

Tak for alle dine gode fif. Dem kan jeg bruge. Jeg vil bruge dagen i morgen på at grave de sidste kartofler op så. Har fået anskaffet mig en tønde med låg af flamingo. Den må stå i garagen, og gøre det ud for både lade og kule.

Heldigvis er de ikke rådnet endnu. Jeg gravede en lille grydefuld op i dag, og de var stadig fine.

Jeg sår iøvrigt spinat efterhånden som kartoflerne kommer op. Det ser ud til at fungere fint.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. august 2009 kl. 21.27

Mange? -jeg skar ned fra 5 rækker til 3 rækker a 20 m, da børnene flyttede hjemmefra (4 stks. ialt og stadig en hjemmeboende) men jeg har aldrig i de 27 år jeg har haft have haft nøde at købe kartofler-faktisk er mange kasser havnet på komposten-men jeg har haft nok ved en minimal indsats i haven.

Det gælder iøvrigt rigtig mange andre afgrøder som er sæsonbetonede.

Det giver mig anledning til at nævne min spiseseddel som følger høstsæsonen.

I sæsonen: (Hvad jeg lige kan komme i tanke om jeg dyrker i høstrækkefølge)

Rabarber
Asparges
Spinat
Radiser
Rucula (vild og alm).

Salat (diverse)
Blomkål
Ærter
Kartofler (tidlige).

Bønner (diverse)
Drueagurker
Majs
Artiskokker
Blegselleri (yndlingsgrøntsag)
Selleri
Porrer

Drivhus:

Tomater
Peber
Chili
Abrikos
Nectarin
Vindruer
Figen
Melon
Agurker

Frugter:
Æbler (20 sorter)
Pærer (6 sorter)
Blommer (3 sorter)
Kirsebær (3 sorter)
Valnød (2 sorter)
Ægte kastanie (2 sorter)
Samt diverse mere eller mindre kendte som endnu ikke har båret frugt som ;
Hjertevalnød, Jujube, Gojibær og Sharonfrugt.

Ud over dette har jeg i min udestue:
Lime (2 sorter)
Citron (2 sorter)
Kaffirlime
Citrus ichangensis (med frugt)
samt 3 andre sorter af citrus.

Ud over dette ca. 50 orkideer (med duft) ca. 10.000 liljer på friland + hvad der ellers er i en normal have af prydbuske og planter.

Dette bare lige for at give et lille billede af hvad jeg beskæftiger mig med i min sunde fritid.

P.S. Jeg er ikke en af de typer man ser fræse rundt på landevejene i smart anaerobic tøj for at brænde kalorier af.

Jeg betragter dem som direkte imbecile.

Så klip dog lidt hæk eller dyrk en række kartofler i stedet!

Der er da meget mere samfundsnytte i dette!

Hvordan har i andre det?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. august 2009 kl. 21.47

Ahh-selvfølglig havde jeg glemt gulerødder og pastinakker samt de 10 forskellige Basilikumsorter i drivhuser samt ribs, solbær,stikkelsbær, blåbær, tyttebær, sortbær og tranebær samt alle planterne i mit krydderurtebed.

Jeg har sikkert glemt mere...

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. august 2009 kl. 22.05

¨Wauw – du må ha'' en stor have med plads til alle de lækkerier!

I min lille nyttehave har jeg:
4 mt. dild – 1,5 mt. persille – 1,5 mt. timian – 4 forskellige mynter – 1,5 mt. salvie – masser af jordbær – 1 brombær uden torne – 10 hindbær – 2 solbær – 2 ribs – 2 stikkelsbær – 1 pigeon-æble og 1 ananasæble – 5 rabarber – 1 græskar – 10 stk. rosenkål som er blevet spist af insekter – 36 kartofler (indtil i morgen) 2 rækker gulerødder a'' 6 mt. – 2 rækker valske bønner osse a'' 6 mt. og endelig 2 rækker porre a'' 6 mt. Og min store stolthed er mine tomater – hele 20 planter, og de står flot.

Og så er der masser af valmuer, morgenfruer, marmelukærmer og frøkenhat.

Og det hele er rammet ind af en paradis-æble-hæk.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 25. august 2009 kl. 22.52

Wow...

Det er en stor drøm for mig og helt sikkert for mange andre også, at have sådan en stor have som det lyder som om Lilium har, og høste så mange afgrøder, og så gemme og konservere/sylte/henkoge osv. dem til hele vinteren. Jeg kan lige forestille mig hvilken overflod af afgrøder Lilium har. Lidt a'la Camilla Plum tænker jeg.

Der er desværre en del år til det er muligt for mig.

Man burde næsten lave en bod med herlige danske afgrøder ved middelalderfestivalen i den kommende weekend!

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 26. august 2009 kl. 12.50

Wina:
Mine kål er også blevet spist af larver, ØV! Jeg dyrker ALDRIG kål igen uden at have fået fat i et insektnet først.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. august 2009 kl. 6.19

Hej Martin
Måske det er meget godt med sådan en kål-restaurant til larverne, for så ved man jo hvor man har dem. De har nemlig ikke været andre steder i min have end der... Og de bliver vel til smukke sommerfugle en dag...?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 27. august 2009 kl. 12.49

Ja ja, men problemet er jo, at det er KÅLlarver, så hvad er det lige for nogle andre planter man holder dem fra...

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 27. august 2009 kl. 14.03

Kållarver er også ret begejstrede for tallerkensmækker og peberrod.

Jeg har fået det råd at have grønkål utildækket og lade larvene bruge den som "kålrestaurant" og så lade de øvrige kålplanter være tildækkede, eller under daglig æg/larveinspektion.

Det har virket fint hos mig, med grønkål og daglig inspektion.

Hilsen Linda N

Nyt svar til emnet »Kartofler igen igen…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartofler igen igen…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider