Forum

Hjælp, mine frø er gået agurk!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 4. marts 2010 kl. 13.56

Lad mig starte med at sige det - jeg er nybegynder ...

Så er det på plads *ss*

Jeg er begyndt at så frø og spire dem indenfor (primært chili), og i samme forbindelse valgte jeg at så nogle tomater og agurkefrø (skoleagurker til ungerne).

Jeg var dog godt klar over at det kunne ende med at de blev sået for tidligt i forhold til hvornår jeg kan få dem ud i drivhuset (som ikke er bestilt endnu), men på posen stod der at de kunne såes fra feb-april, så jeg "tog chancen".

Også ligeså meget bare for at "blive klogere" ...

Der gik kun få dage før de spirede og allerede efter en uge blev de så lange at de ikke kunne stå oprejst mere og var samtidig vokset ud af mit "mini drivhus".

For 2 dage siden måtte jeg binde dem op og plante dem i større potter, udelukkende for at undgå at planten skulle knække helt og/eller gå til.

Så det korte af det lange er, at efter ca. 10 dage har jeg agurkeplanter som er 10-11 cm høje og fortsætter de med denne fart, så har jeg agurker inden frosten er gået i jorden.

Så spørgsmålet er, om mine agurker bare er sindsygt hurtige eller er jeg alt, alt for tidligt ude med at så nogle af mine frø ?

Mvh
Tony

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 4. marts 2010 kl. 14.04

Jeg tror at du har været lidt for utålmodig... Det er søreme også svært at vente på foråret når frøene er indkøbt og det hele! Jeg har også det hele klar, undtagen haven! Og glæder mig som en sindssyg til at så netop mine agurker, og tomaterne. Og græskarrene.... Og sådan set også alt det andet.... ;o) Så vidt jeg kan se er det ok med chilli nu, dem har jeg bare ikke planlagt at prøve i år.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 4. marts 2010 kl. 18.25

Hej Tony!

Du er alt for tidligt på den med agurkerne :)
De vokser vildt hurtigt og kræver meget lys. Du skal ikke så dem før midt i april/først i maj. Og de skal ikke plantes ud i drivhuset før sidste uge i maj/ første uge i juni.
Prøv at læse denne artikel: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/895.html

Lige nu kan du bla. så: Auberginer, tomater, chili og peberfrugter.

Held og lykke med det!

Mvh.
Søren

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 4. marts 2010 kl. 18.30

Jeg ville i øvrigt smide de ranglede planter ud, de bliver alligevel aldrig til ordentlige planter. Så hellere bruge vinduespladsen på noget andet lige nu ;)

Men det må du selvfølgeligt selv om :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. marts 2010 kl. 9.10

Hej Tony G

Her er der basis for lidt eksperimenteren - og det giver jo erfaringer, du kan bruge i dine kommende grønne år ;-)

Du kan måske få chili- og tomatplanterne til at dæmpe længdevæksten ved at udsætte dem for temperaturer på 5 - 10 grader i 5 - 10 minutter hver dag. Hvis du har en kølig baggang - eller et køleskab (hvor du kan arrangere dig uden risiko for forurening med jord !) kan du da gøre forsøget.
Længdetilvæksten dæmpes uanset om det kolde gys sker i dagslys - men en ikke en kur, der tåles af alle planter
(agurkeplanter tåler den ihvertfald ikke).

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 5. marts 2010 kl. 10.20

Hejsa!

Jeg sår faktisk de første chilliplanter i december og så løbende herefter.
For at undgå længdevækst har jeg dem stående ved ca 15 grader og med masser af lys. De vandes og gødes kun sparsomt.
Resultatet er at jeg får nogle kraftige planter som er hærdede når tiden kommer til de skal ud. Husk dog at de stadig skal spires ved en god varme og lige så stille vænnes til den noget køligere temperatur:)

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 5. marts 2010 kl. 13.16

Tak for jeres svar - det kom jo nok ikke bag på mig at jeg har været en smule for tidlig ude med nogle af frøene.

Bjarne : Hvor store skal mine chili og tomat spirer være, før jeg sætter dem i et koldere rum ? Og hvad sker der hvis jeg fx. sætter dem i et rum med 15 grader, men uden lys ? Vil de kunne overleve det ? Og med "masser af lys" hvad mener du så, er loftslys (neonrør) nok uden at ødelægge projektet ?

Mvh
Tony

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 5. marts 2010 kl. 18.32

Hej Tony
Du skriver også at de er vokset ud af dit minidrivhus.
Lige så snart de er spiret, skal de tages ud af drivhuset.
Det har at gøre med forholdet mellem lys og varme. Har de det meget varmt(som i et minidrivhus) så skal de have rigtig meget lys. Derfor skal tages fjernes fra minidrivhuset lige så snart der er spirer.
Hilsen Randi

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 5. marts 2010 kl. 19.46

Jeg er lidt luksusdyr hvad det angår jeg bruger HPS lamper - men mindre kan også gøre det - læs f.eks Anja's tråd om LED lamper. Jeg har også købt et LED panel som skal testes, da det er væsentlig billigere i drift end de andre :O)

Jeg kender dog også flere der med held blot bruger lavenergipærer.

Uden lys tror jeg desværre ikke det gårt særlig godt :O)

;) Bjarne

Nyt svar til emnet »Hjælp, mine frø er gået agurk!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp, mine frø er gået agurk!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider